וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשרד הרווחה בוחנים: הפרטת הטיפול בכפייה לגברים אלימים

עודכן לאחרונה: 8.2.2023 / 9:01

החוק שמחייב הפניית גברים אלימים לטיפול אמנם נכנס לתוקף, אך לא יושם עקב התנגדותן של הרשויות המקומיות, שטוענות שעל המדינה לספק את השירות, משום שמדובר בהליך כפוי שרק עובדים שאינם תלויים יכולים להתערב בו. אם ההחלטה תקודם, יוגשו עתירות לבג"ץ שימנעו אותה

מאות צועדים ביום המאבק לאלימות נגד נשים: "זה לא שינוי כשנשים כאן נרצחות"/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אביעד בללי

השבוע התקיימה ישיבה דחופה במשרד הרווחה על חוק המחייב הפניית גברים אלימים לטיפול. החוק נכנס לתוקפו באוגוסט שנה שעברה, אך לא יושם כלל למרות הקצאת המשאבים ותקנים לעובדים סוציאלים שהופנו לצורך יישומו, ולמעשה בכך עובר המשרד על החוק.

בישיבה עלה כי הרשויות המקומיות אינן מוכנות לקלוט את התקנים ולהפעיל את השירות כיוון שמדובר בטיפול בכפייה, ולכן זו חובת המדינה ולא הרשויות המקומיות. לוואלה! נודע כי בכירים במשרד החליטו להפריט את השירות, שאותו יספק ספק פרטי בעזרת מיקור חוץ, וכל זאת למרות שמדובר, כאמור, בטיפול בכפייה.

נציגי משרד הרווחה יציגו את החלטתם זו היום (רביעי) בפני הוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות חברת הכנסת פנינה תמנו שטה, זאת לאחר הדיון הסוער שהתקיים בשבוע שעבר על אי יישום החוק וגרירת רגליים של המשרד. במהלך הדיון העלתה נציגת המשרד יוזמה לדחות את מימושו פעם נוספת בחקיקה, אלא שתמנו שטה התרעמה ואמרה: "אתם לא קובעים למחוקק, כבר יש חוק ואתם צריכים ליישמו".

יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח״כ פנינה תמנו-שטה, המחנה הממלכתי. נגה מלסה, אתר רשמי
התרעמה על עיכוב יישום החוק. תמנו שטה/אתר רשמי, נגה מלסה

המהלך של משרד הרווחה נושא עימו בעיות רבות, בראש ובראשונה משפטיות, כיוון שמדובר בהליך כפוי שרק עובדים שאינם תלויים ושהוכשרו לכך יכולים להתערב בו. חברות פרטיות מעולם לא עסקו בתהליך בו המדינה כופה דבר מה על האזרח, בין אם זה במוסדות כליאה או בשירותי מבחן. שירותים אלו, שמצרים את חירותו ובחירותיו של הפרט, ניתנים אך ורק בידי המדינה ועובדיה. במידה וההחלטה תקודם, יוגשו עתירות לבג"ץ שימנעו את קידומה.

על פי החוק, שהציעה חברת הכנסת עאידה תומא סלימן, גברים אלימים שהוצא נגדם צו הרחקה, יופנו לעובדות סוציאלית שיאבחנו אותם ויעריכו אם ניתן לשלוח אותם במקביל לטיפול. מדובר ב-30 עובדות סוציאליות בסך הכל שהוקצו לצורך כך, ולהן תהיה סמכות לאבחן את הגברים ולהעביר את הדוח עליהם לידי בית משפט. במידה וימליצו שיש להפנות את הגבר לטיפול, בית המשפט יוכל לכפות עליו טיפול כזה.

משרד הרווחה והביטחון החברתי מסר בתגובה: "בהתאם להוראות החוק, המשרד התחייב להפעיל את השירות כדי לטפל בתופעת האלימות במשפחה ולצמצמה. לאחר בחינת כל החלופות האפשריות להפעלת השירות, בחרה ועדה מקצועית להמליץ על הפעלה באמצעות ארגון מהמגזר השלישי. מודל שנמצא כיעיל ביותר ושבו כבר כיום ניתנים רוב שירותי הרווחה לציבור. השירות ילווה בפיקוח מקצועי של המשרד והמטופלים שיופנו יזכו למענה איכותי ובפרישה ארצית רחבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully