וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה נערכת להצביע על חלקים ברפורמה המשפטית בתוך שבוע

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 20:54

מדובר בהצבעות ראשונות על סעיפים ברפורמה מאז החלו הדיונים בוועדת החוקה, והם יכללו את שינוי שיטת בחירת השופטים ואי ביטול חוקי יסוד על ידי בג"ץ. ביממה הקרובה תכריע הקואליציה האם ההצבעות יחלו כבר ביום רביעי או לכל המאוחר ביום שני הבא

עימות בין ח"כ אפרת רייטן לח"כ שמחה רוטמן בוועדת חוקה, 16 בינואר 2023/ערוץ הכנסת

ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן צפויה להצביע בשבוע הקרוב על חלקים ברפורמה המשפטית שמקדמת הקואליציה, ובהם, שינוי שיטת בחירת השופטים ואי ביטול חוקי יסוד על ידי בג"ץ. הקואליציה תכריע ביממה הקרובה האם ההצבעות יחלו כבר ברביעי הקרוב או לכל המאוחר ביום שני הבא. מדובר בהצבעות ראשונות על סעיפים ברפורמה מאז החלו הדיונים בוועדה. לאחר אישורן על ידי חברי הכנסת של הקואליציה הן יובאו לאישור נוסף בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, ככל הנראה יומיים לאחר מכן.

לפי הצעתו האחרונה של רוטמן, הוועדה לבחירת שופטים תמנה תשעה חברים אך יהיה בה רוב לקואליציה. היא תורכב משלושה שרים, אחד מהם שר המשפטים, שלושה שופטים, ובהם נשיאת בית המשפט העליון ושלושה חברי כנסת, אחד מהם הוא יו"ר ועדת החוקה.

לפי רוטמן, נציג אחד של כל אחת מהרשויות חייב להיות אישה, שני השרים ייבחרו על ידי הממשלה, שני השופטים הם שופטים בדימוס והם נבחרים בהסכמה על ידי שר המשפטים ונשיא העליון, ח"כ אחד חייב להיות מהאופוזיציה וייבחר על ידי חברי האופוזיציה והח"כ השני ייבחר על ידי יו"ר הכנסת.

דיון ועדת החוקה, כנסת, 16 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
צפויים להצביע בשבוע הקרוב על חלקים מהרפורמה המשפטית. דיון ועדת החוקה, בחודש שעבר/פלאש 90, יונתן זינדל

בשבוע שעבר פרסם היועץ המשפטי של ועדת חוקה, גור בליי, חוות דעת לפיה אם המהפכה המשפטית תאושר בכנסת, יש להחילה רק מהכנסת הבאה ולא באופן מיידי. "התיקון המוצע משנה את מאזן הכוחות בין הרשויות, ומעניק כוח ניכר לרוב הקואליציוני ולרשות המבצעת", כתב בחוות הדעת. "הדברים אמורים ביחס לשינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים וקביעת הסדר ההתגברות המאפשר לרוב הקואליציוני 'לחסן' חקיקה מביקורת שיפוטית".

במסגרת הרפורמה, אותם מקדם שר המשפטים יריב לוין, הממשלה מתכוונת לחוקק פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת, לבטל את עילת הסבירות, לשנות את חברי הוועדה לבחירת שופטים ולהחליש את היועצים המשפטיים. המהפכה עוררה ביקורת ציבורית, גם מצד מומחים משפטיים, מחשש לפגיעה באיזון בין הרשויות, והציתה מחאות ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully