וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרבז מושארף, שליטה הצבאי לשעבר של פקיסטן, מת בגיל 79 בגלות בדובאי

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 12:18

הגנרל, שעלה לשלטון בהפיכה צבאית ללא שפיכות דמים ב-1999 עד הפלתו ב-2008, סבל ממחלה ממושכת. גופתו תושב למולדתו, שם מורשתו שנויה במחלוקת. הוא קידם ערכים ליברליים במדינה המוסלמית השמרנית והיה שותף של ארה"ב במלחמה בטרור, אך דיכא בכוח את יריביו

נשיא פקיסטן לשעבר, פרבז מושארף. רויטרס
הממשלה והצבא הביעו תנחומים על מותו. מושארף/רויטרס

הנשיא לשעבר של פקיסטן פרבז מושארף מת היום (ראשון) בגיל 79 בבית חולים בדובאי , שבה גלה בשנים האחרונות, אחרי מחלה ממושכת. ההודעה על מותו של מושארף, שהודח מהשלטון ב-2008, פורסמה על ידי צבא פקיסטן ושגרירות המדינה באיחוד האמירויות הערביות.

ראש הממשלה שהבז שריף, הנשיא עריף אלווי וראשי הצבא, הצי וחיל האוויר של פקיסטן הביעו את תנחומיהם על מותו של השליט, שגופתו תושב מחר לפקיסטן לקראת הלווייתו. הרשויות בפקיסטן אפשרו למושארף לעבור טיפולים בחו"ל על אף שהתנהל נגדו משפט על בגידה. הוא עזב את המדינה בפעם האחרונה לדובאי ב-2016.

הגנרל בעל ארבעת כוכבים, שתפס את השלטון בהפיכה ללא שפיכות דמים ב-1999, פיקח על צמיחה כלכלית מהירה וקידם ערכים ליברליים במדינה המוסלמית השמרנית. מושארף נהנה מתמיכה חזקה במשך שנים רבות, והאיום הגדול ביותר עליו נשקף מאל-קאעדה ומארגונים אסלאמיסטיים קיצוניים אחרים שניסו להרוג אותו לפחות שלוש פעמים.

עם זאת, השימוש שעשה בצבא כדי לדכא את ההתנגדות לשלטונו, כמו גם התמיכה המתמשכת שלו בארצות הברית במאבקה נגד אל-קאעדה וטליבאן האפגני, הביאו בסופו של דבר לנפילתו.

נשיא ארה"ב ג'ורג' וו. בוש ונשיא פקיסטן פרבז מושארף בבית הלבן, 4 בדצמבר 2004. רויטרס
איבד מהתמיכה מבית בשל שיתוף הפעולה עם המערב. מושארף ובוש בבית הלבן, 2004/רויטרס

מושארף הצטרף ל"מלחמה בטרור" של ארצות הברית אחרי פיגועי 11 בספטמבר, ופקיסטן סיפקה לה גישה אווירית ויבשתית למלחמתה באפגניסטן השכנה. היה זה מנוגד למדיניות המסורתית של אסלאמאבאד, שתמכה בטליבאן ששלט אז, כמו היום, באפגניסטן. מושארף הפך בעקבות זאת למטרה עבור ארגוני הטרור ואיבד את התמיכה בקרב חוגים שמרניים בפקיסטן.

"קוראים לו דיקטטור צבאי, אבל מעולם לא הייתה מערכת דמוקרטית חזקה יותר מאשר זו שהייתה תחתיו", אמר פוואד צ'אודהרי, אחד ממקורביו לשעבר של מושארף וממנהיגי מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר אימראן חאן. "הוא העניק לפקיסטן תקשורת חופשית ולחץ על גיוון דעות בפקיסטן. ההיסטוריה תמיד תזכור אותו. פרבז מושארף, נתגעגע אליך".

ארגון טליבאן הפקיסטני, המאגד כמה פלגים חמושים ושקם בתגובה לפעילות של מושארף נגדם, חגג את מותו של המנהיג לשעבר. "הוא היה מפקד צבא ידוע לשמע שמכר את כבודה ויוקרתה של המדינה", מסר הארגון בהצהרה. טליבאן הפקיסטני, שהגביר את מתקפותיו בתקופה האחרונה אחרי שהודיע בשנה שעברה על תום הפסקת אש, הזהיר את ראשי הצבא הנוכחי ממדיניות פרו-מערבית דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully