וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחממות נוספת ביחסים: נשיא צ'אד הודיע על פתיחת שגרירות בישראל

עודכן לאחרונה: 1.2.2023 / 14:44

מוחמד דבי הגיע לביקור בישראל שאורגן על ידי המוסד ונשמר בפרופיל נמוך. בתום פגישה עם ראש הממשלה נתניהו הוא הכריז לראשונה כי מדינתו תפתח שגרירות בארץ. בכירים ישראלים מקווים כי המומנטום המחודש יעביר מסר למדינות אחרות באזור. כל הפרטים מאחורי הביקור הרגיש

בווידאו: נשיא צ'אד מצביע בבחירות, כמה ימים לפני שנהרג בידי מורדים/צילום: רויטרס

הנשיא הזמני של צ'אד מוחמד דבי הגיע היום (רביעי) לירושלים ובצעד של חימום נוסף של היחסים הודיע בסיום פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על פתיחת שגרירות בישראל.

ראש הממשלה נתניהו והנשיא של צ'אד מוחמד דבי בפגישה בישראל, 1 בפברואר 2023. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ומנהיג צ'אד, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

למה זה חשוב

  • ישראל וצ'אד חידשו את היחסים הדיפלומטים ביניהן בינואר 2019. אלא שאחרי שהנשיא הקודם אידריס דבי, ששליט במדינה במשך 30 שנה והינו אביו של הנשיא הנוכחי, נהרג בנסיבות מסתוריות באפריל 2021, היחסים בין המדינות התקררו שוב.
  • חידוש היחסים עם ישראל היה המורשת של הנשיא הקודם אידריס דבי. הוא אף ביקר בירושלים בנובמבר 2018. אלא שבכירים ישראלים אומרים כי בנו, שהשתלט על המדינה אחרי מותו, נקט בגישה זהירה הרבה יותר בכל הנוגע ליחסים עם ישראל.
  • צ'אד, מדינה בעלת רוב מוסלמי במרכז אפריקה, ניתקה את הקשרים עם ישראל ב-1972 בעקבות לחצים כבדים מצידה של לוב. בכירים ישראלים ראו בחידוש היחסים עם צ'אד את אחד המהלכים שיצרו את האווירה האזורית שהובילה להסכמי אברהם 18 חודשים מאוחר יותר.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

התמונה הגדולה

  • מאז אפריל 2021 שלט מוחמד דבי בצ'אד כראש המועצה הצבאית הזמנית. באוקטובר שנה שעברה, כתוצאה מהדיאלוג הלאומי בצ'אד, מונה דבי לנשיא זמני למשך שנתיים עד לקיומן של בחירות.

מאחורי הקלעים

  • ביקורו של דבי בישראל אורגן ע"י המוסד ונשמר בפרופיל נמוך עד לנחיתתו ביום רביעי לפנות בוקר. את דבר קיומו של הביקור פרסמה לראשונה העיתונאית גילי כהן ב"כאן".
  • בכירים ישראלים אמרו כי מאז מותו של הנשיא הקודם באפריל 2021 המוסד לקח אחריות על ניהול המגעים הרגישים עם צ'אד ועם הנשיא החדש כדי למנוע את קריסת היחסים הטריים.
  • בקיץ 2021 הביא המוסד את עבד אל-כרים דבי, אחיו של הנשיא ויד ימינו, לביקור חשאי בירושלים. הוא נפגש במהלך הביקור עם ראש הממשלה דאז נפתלי בנט ועם שר החוץ יאיר לפיד, כך לפי בכירים ישראלים.
  • בשנה האחרונה המוסד קיים מגעים אינטנסיביים עם שני האחים. "היחסים גוועו והיו זקוקים להחייאה והמוסד הצליח לעשות זאת", אמר בכיר ישראלי.
  • במאי 2022 שגריר ישראל בסנגל בן בורגל שאחראי גם על היחסים עם צ'אד הגיש את כתב ההאמנה שלו לנשיא דבי. בכירים ישראלים אמרו כי זה היה צעד חשוב לשימור היחסים.
  • "כשמוחמד גבי הפך לשליט החדש של צ'אד הוא ראה את היחסים עם ישראל כנטל יותר מאשר כנכס והמוסד עבד קשה כדי לשכנע אותו לחמם את הקשרים", אמר בכיר ישראלי.
  • אחרי הקמת הממשלה החדשה הזמין ראש המוסד דוד ברנע את הנשיא דבי לבקר בישראל ולהיפגש עם נתניהו שחזר לתפקיד ראש הממשלה.
  • בכירים ישראלים אמרו כי לפני שבועיים ברנע טס בחשאי לנג'מנה בירת צ'אד, פגש את הנשיא דבי ואת אחיו וסיכם את הפרטים הסופיים של הביקור.
  • בכירים ישראלים אמרו כי הביקור נשמר בפרופיל נמוך מחשש שמדינות כמו אלג'יריה יפעילו לחץ על גבי לבטל את ביקורו בישראל.

מה הלאה

  • בכירים ישראלים מקווים כי המומנטום המחודש של היחסים עם צ'אד יעביר מסד למדינות ערביות ומוסלמיות אחרות באזור כמו סודאן וניז'ר להשלים את תהליך הנורמליזציה עם ישראל או להיכנס לתהליך כזה.

נתניהו: "נשדרג את היחסים לרמות חדשות"

ראש הממשלה נתניהו שיבח את דבי על הצהרתו ובירך על ביקורו בארץ: "ישראל וצ'אד כוננו יחסים, בין שתי המדינות שלנו, יחד עם אביך המנוח. אנו רואים יחסים אלה כחשובים ביותר - עם מדינה גדולה בלבה של אפריקה", אמר נתניהו. "אלה יחסים שאנו רוצים לשדרג לרמות חדשות, לגבהים חדשים - והביקור שלך כאן בישראל ופתיחת השגרירות הם ביטוי לכך".

"אנו מאמינים ששיתוף הפעולה ביננו יכול לסייע לקדם לא רק את היחסים ואת שיתוף הפעולה שלנו, אלא מהווה גם חלק מחזרתה של ישראל לאפריקה וחזרתה של אפריקה לישראל", הוסיף ראש הממשלה. "יש לנו מטרות משותפות של ביטחון, שגשוג ויציבות. אני מצפה לדון עמך בכל הדברים האלה לטובת העמים שלנו והמדינות שלנו".

בפגישה שערך אמש ראש המוסד דדי ברנע במטה הארגון הוא אמר לנשיא צ'אד כי "הרחבת מעגל השותפויות המדיניות הינה יעד חשוב להרחבת העומק האסטרטגי של מדינת ישראל". הוא הביע תקווה כי מנהיגים נוספים במזרח התיכון ובאפריקה "ישאבו השראה מהסכם חשוב זה, ויקדמו את יחסיהן עם ישראל. המוסד ימשיך לפעול בכל דרך לפתח ולקדם קשרים עם כל מדינה וגורם, אשר למדינת ישראל אינטרס לחתור עמו להסכם ולשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully