וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנדבי זק"א מצטרפים לפיקוד העורף

28.2.2003 / 7:50

מאות מתנדבי הארגון יעלו בקרוב על מדים ויעברו אימון צבאי; ישמשו כוח חילוץ נפגעים מידי באסונות; המתנדבים יהיו בני 30 ומעלה ולא יעברו תהליך חיול פורמלי; האוכל - כשר למהדרין

במסגרת יוזמה חסרת תקדים, יעלו ביום ראשון 50 אברכים, מתנדבים בזק"א (זיהוי קורבנות אסון), על מדים ויצטרפו לפיקוד העורף. ב"מעריב" דווח כי בשבועות הקרובים, לקראת המלחמה הצפויה בעיראק, יגייס פיקוד העורף לשורותיו מאות אברכים נוספים. על פי תוכניות משרד הביטחון, בתום תהליך האימון שיעברו האברכים, יהיו גדודים של זק"א בכל מחוז של פיקוד העורף.

ארגון זק"א, שהוקם לפני כמה שנים, מאגד בתוכו מאות מתנדבים חרדים בכל הארץ. רשת המתנדבים הענפה מצוידת במכשירי זימונית, ואנשיה מגיעים לכל זירת פיגוע או אסון בתוך דקות, עם כוחות ההצלה האחרים, ועוסקים בפינוי הגופות.

הרעיון לשלב את אנשי זק"א בפיקוד העורף עלה לראשונה כבר לפני מספר שנים, אך רק בחודשים האחרונים - בזכות פעולותיו של תת אלוף במיל' יהודה דובדבני, יוזם הקמתו של גדוד הנח"ל החרדי - החלה היוזמה להתממש.

דובדבני פנה לרבנים בעדה החרדית, לשר הביטחון שאול מופז, לאלוף פיקוד העורף יוסף מישלב ולשר הפנים לשעבר אלי ישי, בבקשה שיתמכו בפרויקט.

בתחילה עורר הרעיון התנגדות חריפה. בצה"ל חששו שהשילוב של זק"א בפיקוד העורף יקנה לאנשיה מעמד של חיילים משוחררים, כמסלול "עוקף" לשירות צבאי רגיל. בציבור החרדי התנגדו עקרונית לגיוס אברכים לשירות צבאי. לאחר התלבטויות החליט הפוסק של העדה החרדית, הרב אלישיב, לאפשר לאנשי זק"א להשתלב בפיקוד העורף, בתנאי שלא יעברו תהליך של חיול פורמלי. צה"ל, מצדו, קבע שיוכלו להתנדב רק בני 30 ומעלה, שממילא פטורים מהשירות הצבאי על פי חוק.

לפי כשבועיים, לאחר שהושגו ההבנות העקרונית, חתם שר הביטחון על צו המעניק לזק"א מעמד של ארגון חיוני בשעת חירום. בזכות המעמד קיבל צה"ל היתר לאמן את אנשי הארגון.

סגל מדריכים גברי

האימונים של אנשי זק"א ייערכו בבסיס מפקדת פיקוד העורף ברמלה ובמחנה צריפין. הוחלט שהמתנדבים יוכשרו להיות מחלצים ברמת 02, נוסף על פינוי חללים שנפגעו מנשק כימי או ביולוגי, ילמדו המתנדבים פעולות חילוץ בסיסיות. על פי התפישה שגובשה, אנשי זק"א יהיו כוח חילוץ נפגעים מידי בזמן אסון, בשל ההנחה שיחידות החילוץ הגדולות עלולות להתעכב.

לקראת הגעתם של האברכים הראשונים, סוכם בינם לבין פיקוד העורף כי במהלך האימונים הם יוכלו לשמור על אורח החיים החרדי: האוכל שיוגש להם יהיה כשר למהדרין בהשגחת הרבנים המקובלים עליהם; כל סגל המדריכים שלהם יהיו גברים; והאימונים יופסקו לצורך תפילות. במהלך האימונים יעלו המתנדבים החרדים על מדים שיספק להם צה"ל, אך יגיעו מהבית וייצאו חזרה בבגדיהם הרגילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully