וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוריס ג'ונסון חושף: "פוטין איים עליי במתקפת טילים לפני הפלישה לאוקראינה"

עודכן לאחרונה: 30.1.2023 / 12:08

ראש ממשלת בריטניה לשעבר חשף בריאיון מיוחד ל-BBC את השיחות שניהל עם נשיא רוסיה ערב הפלישה לאוקראינה, בניסיון להרגיע את הרוחות. אז, אמר לו פוטין כי "זה ייקח רק דקה". בסוף אותו חודש, קיבל ג'ונסון טלפון נוסף, מזלנסקי, "הם תוקפים בכל מקום"

בווידאו: ג'ונסון וזלנסקי נסיירים ברחובות קייב/צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, בוריס ג'ונסון, חשף הלילה (שלישי) בריאיון מיוחד ל-BBC כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין איים עליו במתקפת טילים בשיחת טלפון "יוצאת דופן" לקראת פלישת רוסיה לאוקראינה. עוד הוא הוסיף כי פוטין אמר באיום כי זה "ייקח רק דקה".

בריאיון, סיפר ג'ונסון כי הדבר נאמר לאחר שהזהיר שהמלחמה באוקראינה תהיה "קטסטרופה מוחלטת", במהלך שיחה "ארוכה מאוד" בפברואר 2022. הוא הזהיר אז את פוטין כי הפלישה לאוקראינה תוביל לסנקציות מערביות וכן להצבת חיילי נאט"ו נוספים בגבולות רוסיה. כדי להרגיע את הרוחות, אמר ג'ונסון לפוטין כי אוקראינה לא תצטרף לנאט"ו "בעתיד הנראה לעין".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביום האחרון לכהונתו, דאונינג 10, 6 בספטמבר 2022. רויטרס
"פלישה תהיה קטסטרופה". בוריס ג'ונסון/רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על רקע דגלי ישראל במהלך ביקור בירושלים, 23.1.2020. Mikhail Svetlov/, GettyImages
"זה ייקח רק דקה". ולדימיר פוטין/GettyImages, Mikhail Svetlov/

"הוא איים עליי בשלב מסוים, ואמר, 'בוריס, אני לא רוצה לפגוע בך אבל, עם טיל, זה ייקח רק דקה' או משהו כזה", סיפר ג'ונסון. "אבל אני חושב שהנימה המאוד רגועה שהוא נקט בה, סוג של ניתוק שנראה שיש לו - הוא פשוט 'שיחק' עם הניסיונות שלי לגרום לו לנהל משא ומתן".

"אי אפשר לדעת אם האיום של פוטין היה אמיתי", הבהיר ג'ונסון. אך בהתחשב בהתקפות רוסיות קודמות על בריטניה, לאחרונה בסולסברי בשנת 2018 - כל איום מצד המנהיג הרוסי, חייב את ג'ונסון לקחת אותו ברצינות.

טילים על בירת אוקראינה קייב, 10 באוקטובר 2022. רויטרס
טילים על בירת אוקראינה קייב, 10 באוקטובר 2022/רויטרס
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר בחרסון לאחר שחרורה. רויטרס
"הוא אמר לי - 'אתה יודע, הם תוקפים בכל מקום'". וולודימיר זלנסקי/רויטרס

תשעה ימים לאחר מכן, ב-11 בפברואר, טס שר ההגנה של בריטניה בן ואלאס למוסקבה כדי לפגוש את מקבילו הרוסי, סרגיי שויגו. ואלאס סיים את הביקור עם הבטחות כי רוסיה לא תפלוש לאוקראינה, אבל לדבריו, שני הצדדים ידעו כי מדובר בשקר. "אני חושב שזה היה כדי להגיד 'אני חזק'" הסביר וואלס, וטען כי הייתה זו מעין "הפגנה של בריונות או כוח". "אני אשקר לך, אתה יודע שאני משקר ואני יודע שאתה יודע שאני משקר ואני עדיין אשקר לך", תיאר. עוד הוא הוסיף כי "השקר המצמרר למדי, אך הישיר" אישר את השערתו כי רוסיה תפלוש.

פחות משבועיים לאחר מכן, ב-24 בפברואר, בעת שטנקים עשו את דרכם מעבר לגבול, ג'ונסון קיבל שיחת טלפון באמצע הלילה מהנשיא וולודימיר זלנסקי. "הוא היה מאוד מאוד רגוע", נזכר ג'ונסון. "אבל, הוא אמר לי, 'אתה יודע, הם תוקפים בכל מקום'". ג'ונסון סיפר כי הציע אז לעזור ולהעביר את הנשיא למקום מבטחים, אך נתקל בסירוב. "הוא לא קיבל את ההצעה. בגבורה הוא נשאר איפה שהיה", אמר.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הגיב היום לראיון שפורסם וטען כי דבריו של ג'ונסון בעניין איום הטילים על בריטניה אינם נכונים, "ליתר דיוק, שקר", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully