וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבריחה מהמוסד החינוכי, הכניסה לשדה המוקשים והשכנועים עד לחילוץ: כך התנהלה הדרמה בגולן

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 19:20

במשך 4 שעות התנהל מבצע חילוץ בן ה-17 שנכנס לשדה מוקשים ברמת הגולן. בזמן הזה הגיעו למקום אנשי המו"מ המשטרתי יחד עם דמויות חינוכיות שמכירות את הנער והשרו עליו ביטחון. כשהסכים לשתף פעולה נכנסו לפעולה לוחמי חיל ההנדסה, בידיעה שכל תזוזה שלו עלולה להסתיים באסון

חילוץ הנער אמש משדה מוקשים ברמת הגולן הגיע בתום שיחות ממושכות שניהלו איתו אנשי מקצוע מצוות המשא ומתן המשטרתי. נסיבות כניסתו של בן ה-17, שיצא ממוסד חינוכי בצפון, לתוך שדה המוקשים, עדיין נבדקות.

האירוע החל סמוך לשעה שבע בערב, כשנודע על הימצאותו של הנער בתוך שדה מוקשים ליד מושב מיצר שבדרום רמת הגולן. למקום הגיעו אנשי יחידת המשא ומתן המשטרתית, שמונים אנשי מקצוע מהמשטרה ומתנדבים. במשך כארבע שעות שוחחו איתו ממרחק, יחד עם דמויות חינוכיות שמכירות את הנער, הרגיעו אותו והסבירו לו כי חיילים יכנסו לשדה המוקשים כדי לחלץ אותו. בתום אותן ארבע שעות, כשהנער חש ביטחון והסכים לשתף פעולה, נכנסו לתוך שדה המוקשים לוחמים מחיל ההנדסה בדרכם אל הנער.

במשטרה הבהירו כי מדובר בסיטואציה רגישה מאד, נוכח החשש כי כל תזוזה של הנער עלולה הייתה להסתיים באסון. רק לאחר שרכשו את אמונו של הנער והרגיעו אותו, התאפשר מבצע החילוץ.

חילוץ נער משדה מוקשים ברמת הגולן, 24 בינואר 2021. דובר צה"ל, אתר רשמי
המחלצים יחד עם הנער אחרי שחולץ/אתר רשמי, דובר צה"ל

חילוץ מתוך שדה מוקשים דורש מיומנות גבוהה ולכן הוזעקו למקום לוחמי סיירת יעל מיחידת יהל"ם, ולוחמי פלוגת מג"ן (מוקשים, גילוי וזיהוי, נפלים) ממערך ההנדסה באוגדה 210.

סמ"ר י' מסיירת יעל, שנכנס לתוך שדה המוקשים, סיפר לוואלה! כי חיילי היחידה מצויים בכוננות קבועה. "סמוך לשבע בערב התקשרו אלינו ומיד יצאנו לגולן במסוק עם יחידה 669". לשדה המוקשים נכנס י' עם לוחם נוסף, כשעל הפעולה פיקד קצין מהיחידה שלהם שעמד מחוץ לשדה המוקשים. "מדובר היה בכניסה של עשרים מטר בתוך שדה המוקשים עד שהגענו אל הנער. זה שדה מסומן ויש מרשם שלו. מדובר במוקשים שצה"ל הניח לפני כחמישים שנה, אבל תמיד לוקחים בחשבון שמוקשים עלולים לזוז, בעיקר אחרי כל כך הרבה שנים".

ההתקדמות נעשתה על ידי לוחם שסרק את הקרקע עם מגלה מוקשים, וסימן את תוואי הצעידה הנקי ממוקשים. מאחוריו צעד לוחם שמוגדר כ"מעגן", המקשר בין הלוחם שמוביל עם מגלה המוקשים, לבין הקצין שמפקד על האירוע, והוא נועץ בקרקע את סרט הסימון שמונח את המסלול הנקי ממוקשים.

"אחרי כשעה הגענו אל הנער, הסברנו לו על דרך היציאה, הנחנו לכפות רגליו 'סנדלי חבלה' ויצאנו על התוואי שסימנו בכניסה", הסביר י'. "אני רק הסברתי לו מה אנחנו עושים, הסבר מקצועי בלבד. היציאה הייתה מהירה מאד ונמשכה דקות בודדות". י' ציין כי כניסה לצורך חילוץ אזרח מתוך שדה מוקשים היא נדירה ונעשית כפתרון אחרון, אחרי שהתברר שלא ניתן לחלצו בדרכים בטחות יותר. "זה התפקיד שלנו ואנחנו מוכנים לכך", אמר.

כוחות הביטחון מחלצים נער שנלכד בשדה מוקשים ליד היישוב מיצר ברמת הגולן, 24 בינואר 2023. לפי סעיף 27'א, מערכת וואלה!
כוחות הביטחון מחלצים את הנער משדה המוקשים/מערכת וואלה!, לפי סעיף 27'א

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר כי "הנער הגיע למסגרת בצו בית משפט. הוא ברח מהמסגרת אמש סביב השעה שבע בערב ונכנס לשדה מוקשים ממנו סירב לצאת. מנהל המסגרת והצוות המקצועי שלו הזעיקו מיד את המשטרה ואת כוחות הצבא והיו בקשר עם הנער כל העת בניסיון לשכנעו לאפשר לכוחות הביטחון לחלצו בבטחה. הנער נענה וכוחות הביטחון חילצו אותו בשלום. מפאת חובת החיסיון לא נוכל למסור פרטים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully