וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה להתפרצות הפוליו: משלחת בינלאומית מיוחדת תבחן את התמודדות ישראל עם הנגיף

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 21:16

אחרי שהתגלה בשנה שעברה, במשרד הבריאות מודאגים נוכח עדויות של הנגיף בביוב במספר ערים במדינה. בימים הקרובים ידונו נציגי המשרד עם משלחת של ארגון הבריאות הבינלאומי בצעדים למיגור הנגיף, אך מודים "בלימתו תיקח זמן". אלרועי-פרייס: "ילד לא מחוסן נמצא בסיכון"

בווידאו: אלרעי פרייס מעדכנת על חקירת מקרה הפוליו שהתגלה בירושלים/צילום: לע"מ

אחרי קרוב לשנה של התפרצות פוליו בישראל, אמש (שני) הגיעו לישראל חברי משלחת של ארגון הבריאות העולמי, המסיירים במדינות בהן יש התפרצות פוליו מתמשכת, במטרה לבחון את דרכי ההתמודדות בישראל, הדיגום, הניטור וההתחסנות. התפרצות הפוליו בישראל החלה בפברואר שנה שעברה כשילדה ירושלמית הגיעה לבית החולים עם שיתוק, וכך נודע שהווירוס חזר לתקוף גם בישראל. מאז ישנן עדויות בביוב להמשך ההתפרצות בערים שונות ברחבי המדינה.

ד"ר שרון אלרועי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הסבירה לוואלה! כי אין מקום לדאגה מהמשלחת המיוחדת שהגיעה ארצה, אלא מהמחלה עצמה: "רוב הילדים שנדבקים לא מפתחים תסמינים, ב-20% מהמקרים יש תסמינים של מחלה ויראלית, ובפחות מ1% מהמקרים בילדים לא מחוסנים - יכול להיות שיתוק. מ-2013 לא היתה שום עדות לפוליו בישראל עד למקרה של הילדה הירושלמית".

"לאחר שהתגלה המקרה, בארגון הבריאות העולמי שקלו לשלוח הנה משלחת, אולם בעקבות הפעולות שלנו, בין היתר בקמפיין הסברה והתחסנות והקדמת החיסונים לפעוטות, הצלחנו למגר את הזן ההוא ולא היה צורך להגעת המשלחת. בחודשים האחרונים אנחנו מתמודדים עם זן חדש, שאיתרנו אותו בעזרת דיגום מהביובים, אך אין לו חיסון ייעודי וזה מדאיג אותנו ואת ארגון הבריאות העולמי", מסבירה אלרועי-פרייס.

מתן חיסון לפוליו. יונתן זינדל, פלאש 90
חיסון לפוליו/פלאש 90, יונתן זינדל

ביקור המשלחת ייערך עד ליום שישי ובהלכו הם יראו את מעבדת הנגיפים הראשית של משרד הבריאות, שם בודקים ומנטרים את התחלואה, גם בקורונה וגם בנגיפים נוספים. הם יבואו ללמוד מה ישראל עשתה כדי להשתלט על ההתפרצות אך גם לדון בחיסונים החדשים שעל הפרק: "אנחנו מתעסקים עם זן חדש", ממשיכה אלרועי-פרייס, "מהזן הזה יש התפרצויות גם בניו יורק, הוא עובר מהצואה לפה בעיקר בגלל חוסר היגיינה, הוא מופרש לביוב ומשם אנחנו דוגמים. המטרה שלנו שלא נראה בכלל עדויות לפוליו בביוב, אך זה לוקח חודשים רבים וזה כולל מאמצים גדולים מצד כולם".

לזן הנוכחי אין חיסון חי-מוחלש ייעודי ולכן החשש של משרד הבריאות גדל ומנסים לבחון אפשרויות למיגור הוירוס: "ישנם 150 אלף ילדים לא מחוסנים לפוליו בישראל, שליש מהם חרדים אך ישנם עוד מוקדים. לילד שמחוסן אין שום סיכון, המאמצים שלנו להגיע לכל הילדים שלא התחסנו אפילו בחיסון המומת". אלרועי פרייס טוענת כי משרד הבריאות לא ימהר להביא חיסון נוסף: "נתחיל בקמפיין מודעות במטרה לשמור על היגיינה כדי למנוע את ההפצה של הזן הזה. בנוסף, נשאל את חברי המשלחת על חיסון שמתאים לזן הזה, איך ארגון הבריאות העולמי מעריך את הטיפול שניתן בו. יכולנו להניח שזו התפרצות פחות קטלנית בגלל שעברו כבר כמה חודשים ולא הגיעו דיווחים על הדבקות או ילדים עם תסמינים, אבל יש עדויות שגם הזן הזה יכול להוביל לשיתוק, בארה"ב בחור בן 20 הפך למשותק והמטרה שלנו לעשות הכל שזה לא יקרה גם כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully