וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: הגדרת משמרות המהפכה ארגון טרור - רק בהחלטת בית משפט

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 9:30

הגוש הסכים על סבב עיצומים חדש על בכירים באיראן בשל דיכוי המפגינים, אך אחד מראשיו הבהיר כי הכנסת משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור חסרה בשלב זה ביסוס משפטי. לסנקציות הצטרפו גם ארה"ב ובריטניה, טהראן מאיימת בתגובה

בווידאו: איראן הוציאה להורג אלוף קראטה ומאמן ילדים שהשתתפו בהפגנות/רויטרס

האיחוד האירופי הטיל אתמול סנקציות על בכירים במשמרות המהפכה של איראן, אך בכיר בגוש אמר כי הגדרתם ארגון טרור אפשרית רק בהחלטת בית משפט. לסבב העיצומים האחרון הצטרפו גם בריטניה וארצות הברית, ובטהראן הזהירו היום (שלישי) כי הם יגיבו למהלך.

"הרפובליקה האסלאמית תכריז בקרוב על רשימה של סנקציות חדשות נגד מפרי זכויות האדם באיחוד האירופי ובאנגליה", אמר דובר משרד החוץ של איראן, נאסר כנעני, בהצהרה שמסר.

היחסים בין איראן למערב התדרדרו משמעותית בחודשים האחרונים, לאור הקיפאון בשיחות הגרעין, הדיכוי האלים של מחאות החיג'אב והתמיכה במלחמתה של רוסיה באוקראינה. העיצומים שהוטלו בחודשים האחרונים על בכירים במשטר ועל גופים שונים הובילו לצניחה בערך הריאל, שהגיע בסוף השבוע לשפל היסטורי מול הדולר.

סבב הסנקציות האחרון של האיחוד האירופי התמקד ביותר מ-30 גורמים בכירים וארגונים באיראן, כולל יחידות של משמרות המהפכה, שהואשמו בדיכוי "האכזרי" של מפגינים ובהפרות זכויות אדם אחרות. 18 הבכירים שעליהם הוטלו הסנקציות לא יוכלו לבקר בשטחי האיחוד או להחזיק בנכסים שם. הצעדים הוסכמו בפגישה בין שרי החוץ של 27 חברות הגוש בבריסל, שיממה קודם לכן הייתה עדה להפגנה של אלפי מפגינים שדרשו את שחרורו של עובד סיוע בלגי שנשלח לעונש מאסר ממושך באיראן.

People rally against Iranian regime during a European Union (EU) Foreign Affairs council in Brussels, Belgium January 23, 2023. REUTERS/Johanna Geron. רויטרס
הפגנה בבריסל בדרישה להגדיר את משמרות המהפכה ארגון טרור, אתמול/רויטרס

כמה מדינות באיחוד והפרלמנט האירופי הביעו תמיכה בהכנסת משמרות המהפכה כולם לרשימת ארגוני הטרור, אך שר החוץ של הגוש, ג'וזפ בורל, ציין כי זה יכול לקרות רק אם בית משפט באחת המדינות יקבע שהארגון אשם בטרור. "אתה לא יכול לומר 'אני מגדיר אותך כטרוריסט משום שאני לא אוהב אותך'", אמר בורל לכתבים לפני תחילת השיחות.

הגוש הגביר את הביקורת שלו כלפי הדיכוי האלים של המפגינים באיראן, שחלקם הוצאו להורג, והעברת מל"טים מתאבדים לרוסיה. שבדיה, המכהנת כיום כנשיאה הזמנית של האיחוד האירופי, אמרה כי הסנקציות החדשות מכוונות ל"מובילי הדיכוי". "האיחוד האירופי מגנה בחריפות את הפעלת הכוח האכזרית והבלתי פרופורציונלית של הרשויות האיראניות נגד מפגינים שלווים", אמר שר החוץ של שבדיה, טוביאס בילסטרום.

משמרות המהפכה הוקמו זמן קצר לאחר המהפכה האסלאמית ב-1979 כדי להגן על שלטון אנשי הדת השיעים. כ-125 אלף לוחמים משרתים בארגון, הכולל זרוע יבשה, ים ואוויר, והוא אחראי על מיליציית הבסיג' שאותו הוא מפעיל לעתים קרובות לדיכוי ההפגנות.

"המשטר האיראני ומשמרות המהפכה מטילים מרוא על האוכלוסייה שלהם יום אחר יום", אמרה שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה בארבוק, במהלך מפגש שרי החוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully