וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק 23% ממקרי הרצח בחברה הערבית פוענחו: "למשטרה לא אכפת, ערבים הורגים אחד את השני וזהו"

עודכן לאחרונה: 20.1.2023 / 7:50

לפי נתוני המשטרה, מתוך 104 מקרי רצח ב-2022 פוענחו רק 24. אחוז פענוח מקרי הרצח בחברה הערבית נמוך משמעותית מביהודית, שם פוענחו 24 תיקים מתוך 34. בד בבד, צוות מיוחד יבחן התערבות של שב"כ במלחמה בארגוני פשיעה. "יש דרישה פוליטית לפענח כשמדובר ביהודים"

בווידאו: זירת הרצח בבאקה אל גרבייה/צילום: מד"א

104 מקרי רצח אירעו ב-2022 בחברה הערבית - מתוכם פוענחו 24 בלבד. זאת, לעומת שיעור הפענוח הגבוה יותר בחברה היהודית, שם פוענחו בשנה החולפת 24 מתוך 34 מקרי רצח.

עו"ד פיני פישלר, יו"ר ועדת המשטרה בלשכת עורכי הדין, שלבקשתו נמסרו הנתונים, אמר בתגובה כי "הנתונים מדאיגים ומדברים בעד עצמם. ראש אח"מ כושל, שיעור הפיענוחים בימי ניצב יגאל בן שלום נמוכים ומשכנעים שעליו לסיים תפקידו ויפה שעה אחת קודם".

מגמת היעדר פענוח מקרי רצח בחברה הערבית החריפה בשנים האחרונות. כך למשל, בשנת 2021 נרשמו 161 אירועי רצח בישראל מתוכם פוענחו 69 אירועים. אירועי הרצח באותה שנה בחברה הערבית עמדו על 125, מתוכם פוענחו 41 אירועים בלבד. בשנת 2020 אירועו 138 אירועי רצח בישראל הכוללים את החברה הערבית. מתוכם פוענחו 62 מקרים. בחברה הערבית נרשמו 108 אירועי רצח, מהם פוענחו 42 אירועים בלבד.

מקרי רצח בחברה הערבית. 20 בינואר 2022. וואלה, עיבוד תמונה
מקרי הרצח בחברה הערבית/עיבוד תמונה, וואלה

בשנת 2019 אירעו 135 אירועי רצח בישראל הכוללים את החברה הערבית. מתוכם פוענחו 69 מקרים. בחברה הערבית נרשמו 100 אירועי רצח, מהם פוענחו 48 אירועים בלבד. בשנת 2018 אירועו 116 אירועי רצח בישראל הכוללים את החברה הערבית. מתוכם פוענחו 60 מקרים. בחברה הערבית נרשמו 81 אירועי רצח, מהם פוענחו 35 אירועים בלבד.

המחוזות המובילים בשיעור אירועי הרצח בשטחם בין השנים 2018-2022 הם מחוז מרכז ומחוז חוף במשטרה. בתחתית הרשימה נמצאים המחוזות ירושלים וש"י.

בשנת 2022 הוטלו לפתחם של היחידה הארצית להב 433 שלושה תיקי רצח חמורים אך אלה טרם פוענחו.

עוד בוואלה!

צוות מיוחד יבחן התערבות של שב"כ במלחמה בארגוני פשיעה

לכתבה המלאה

"מקווים שהמשטרה תתעשת"

ד"ר וליד חדאד, מומחה לפשיעה והתמכרויות בחברה הערבית התייחס לנתונים ואמר: "אנחנו שואפים להגיע ל-100% של פענוח, ולא רק באירועי רצח אלא גם בכל אירועי הטרור האזרחי, כמו ירי על בתים, הצתות וכל מה שקורה באופן יומיומי בחברה הערבית. האירועים האלה או שלא מדווחים או שהמשטרה עצמה לא נותנת להם תעדוף ולא חושפת מי עומד מאחורי המקרים האלה. בנוסף, גם כל האירועים של ירי עם פצועים שגם אלה לא מפוענחים ברובם ותמיד מתמקדים באירועי רצח. נכון, בחברה היהודית אחוז האירועים שפוענח גבוה יותר מהחברה הערבית אבל זה נעוץ בשיעור הפענוחים באירועי הרצח בחברה הערבית. ככל שזה יעלה, כך האמון המשטרה בחברה הערבית יעלה".

חדאד מביע את מורת רוחו מכך שלמרות העלייה הדרמטית בשנים האחרונות של מקרי הרצח בחברה הערבית, המדינה לא מקימה ועדת בדיקה בנושא. "אפילו אם נתייחס לטענות שהאלימות נובעת מתוך החברה הערבית, בואו נעשה ועדת בדיקה, בואו נחקור את הנושא. המדינה הזניחה לאורך שנים את כל סוגיית האלימות בחברה הערבית, מה שהוביל למצב של עלייה באירועי רצח ולמספרים הבלתי נסבלים שהגענו אליהם. הגענו ל-70 נרצחים למיליון איש. אם נקח את המדדים של האו"ם, לשם ההשוואה, בניו יורק יש 31 וחצי לכל מיליון איש. כלומר, כפול מהממוצע העולמי מבחינת מקרי הרצח. אני מקווה שהמשטרה תתעשת ותקח את המלחמה והמאבק נגד הפשיעה והפשע המאורגן בחברה הערבית על ראש סולם העדיפויות ונראה יותר פענוחים משנים עברו".

וליד שהאב שנפצע מירי ליד פיצריה בג'סר א זרקא. באדיבות המשפחה
וליד שהאב, שנורה למוות ליד פיצריה בג'סר א-זרקא/באדיבות המשפחה

מנכ"ל ארגון מוסווא, ג'עפר פרח, נשמע אף תקיף יותר, טוען ליחס מזלזל של המשטרה ומאשים את שב"כ. "אנחנו עדים לכמה עדויות של כמה קציני משטרה לשעבר שמאשרים את מה שאנחנו שומעים עליו כמה שנים - שארגוני פשיעה בחברה הערבית זוכים להגנה של שב"כ בשל היותם סייענים, וגם כשהמשטרה עוצרת את העבריינים שמעורבים בפשעים חמורים הם משוחררים. ברור שלמרות כל התקציבים שהמשטרה קיבלה, יש זלזול בכל מערך הפיקוד של המשטרה וגם לשוטרים בשטח לחיי אדם בחברה הערבית. זה לא שחסר להם תקציבים. בניגוד למה שהם מנסים להציף בחודשים האחרונים, המשטרה קיבלה עבור המלחמה הפשיעה בחברה הערבית, כמעט מיליארד שקל בשנים האחרונות. בסופו של דבר יש משטרה לא מקצועית ולא רצינית".

פרח מאשים יותר מכל את הדרג המדיני. "למשטרה לא אכפת, ערבים הורגים אחד את השני וזהו. ואין דרג מדיני שדורש תוצאות, הדרג המדיני מפגין סלחנות וזו התוצאה. יש דרישה פוליטית לפענח כשמדובר בחברה היהודית, אבל כשמדובר בחברה הערבית אין דרישה כזאת, אין מפקד מחוז או מפקד תחנה ששילם מחיר על זה שלא פענחו. אין דין וחשבון למה עשו עם כל התקציבים האדירים שקיבלו. למעט חברי הכנסת הערבים והארגונים הערבים, זה לא מעניין אף אחד בדרג הפוליטי. בסופו של דבר, הדרג הפוליטי צריך להכתיב קצב, אז כשרוצים לראות תוצאות השר בן גביר יורד לבאר שבע ומסתובב שם כל היום ומפעיל לחץ ומביא את כל פיקוד המשטרה ביחד איתו. זה לא קורה בחברה הערבית. כשילד נרצח בג'סר א-זרקא, לא ראיתי את השר לביטחון פנים בא לבקר וגם לא את שרת החינוך יפעת שאשא ביטון שלא דרכה שם ולא דרשה מהמשטרה לפענח את הרצח. נשאר שם ראש מועצה ומנהלי בתי הספר שמנסים להתמודד עם ילדים עם אקדחים ברחובות והמשטרה עצמה מסתגרת והולכת הביתה ב-7 בערב".

מחאת החברה הערבית נגד האלימות מחוץ לביתו של עמר בר-לב, 25 בספטמבר, 2021. "אימהות למען החיים", תמונות גולשים
מחאה מחוץ לביתו של השר לביטחון פנים לשעבר/תמונות גולשים, "אימהות למען החיים"

מהמשטרה נמסר בתגובה: "בפתח הדברים נדגיש כי בשנת 2022, נרשמה ירידה של 16% במקרי הרצח בחברה הערבית לעומת אשתקד, זאת בין היתר בזכות פעילותה של משטרת ישראל, שמפעילה את מיטב האמצעים והמאמצים למיגור וסיכול הפשיעה במגזר הערבי. המשטרה פועלת לילות כימים למניעה, סיכול ופענוח תיקי רצח, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ובניתוב כוחות מבצעיים רבים לצורך זה".

"חקירת מקרי הרצח והפשיעה החמורה הן בחברה הערבית והן בחברה היהודית מופקדת בידי יחידות החקירה המובחרות במשטרת ישראל כאשר בחקירות אלה מושקעים מאמצים רבים כדי להגיע לפענוח.
בתוך כך, אך לפני שנה הגדירו המפכ"ל והשר לבט"פ את המלחמה העיקשת והנחושה של המשטרה בפשיעה החמורה בחברה הערבית במסגרת 'מסלול בטוח', בסיכול עשרות רבות של אירועי פשיעה חמורה, ואלפי תפיסות של אמצעי לחימה ועוד".

"מנתוני מבצע אכיפה 'מסלול בטוח' בהובלת המפכ"ל ור' אח"מ עולה כי בזכות פעילות נחושה וחסרת פשרות של משטרת ישראל, סוכלו 73 חיסולים ממש טרם התרחשותם, הוגשו כתבי אישום נגד 507 מחוללי פשיעה מרכזיים בחברה הערבית שהוגדרו במסגרת המבצע, 37 מהם חברי ארגוני פשיעה בחברה הערבית. מרבית הנאשמים במסגרת המבצע נעצרו עד תום ההליכים נגדם. זאת ועוד, במסגרת המאמץ המשטרתי במאבק בתופעת הנשק הלא חוקי סוכלו השנה יותר מ-40 נסיונות הברחה מגבולותיה השונים של מדינת ישראל במהלכן נתפסו מאות כלי ירייה, שיועדו לגורמי פשיעה בתוך שטח ישראל. במסגרת 'מסלול בטוח' פעלה משטרת ישראל אל מול עשרות בתי עסק ששימשו להמרת כספים בהם נתפסו עשרות מיליוני שקלים במזומן, חשבונות בנק וכן נדל"ן בעשרות יישובים".

"עד אחד בדצמבר השנה תפסה משטרת ישראל יותר מ-3,300 כלי ירייה מסוגים שונים: אקדחים, רובים וקרלו רק בחברה הערבית. ניתן לראות מהנתונים כי רק השנה הוגשו 31 כתבי אישום באירועי רצח בחברה הערבית וכי ישנה ירידה במספר הקורבנות אל מול אשתקד ועלייה בהגשת כתבי אישום ופענוח אירועי רצח משנת 2020 לשנת 2021".

"כל תיק נחקר ביסודיות ובמקצועיות וצוותי החקירה השונים עושים כל שיש בידם ובמסגרת החוק בלבד. המשטרה קוראת לשיתוף פעולה של הציבור בחברה הערבית ופועלת גם במישור זה על מנת לחזק את אמון הציבור ולהביא לשיתוף פעולה פורה ויציב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully