וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגוע בעופרה: בנו של הרב כהנא ואשתו נהרגו, חמשת ילדיהם נפצעו

31.12.2000 / 9:14

בנימין זאב כהנא ואשתו טליה נהרגו כאשר הרכב בו נסעו עם ילדיהם נקלע למארב פלסטיני סמוך לעופרה; אחת הילדות נפצעה באורח קשה; בן נוסף ניצל כשירד דקות קודם לכן מהמכונית

ההרוגים הבוקר בפיגוע הירי ליד עופרה הם בנימין זאב כהנא ואשתו טליה. בנימין הוא בנו של הרב מאיר כהנא, שהקים את תנועת כ"ך. הרב כהנא נרצח בנובמבר 90' בניו יורק על ידי מתנקש ערבי.

כהנא הבן המשיך את דרכו של אביו ורעיונותיו. הוא הקים ישיבה "הרעיון היהודי" בירושלים. לפני חודשים ספורים היא נסגרה בהוראה של השב"כ. הוא היה דמות מובילה בקרב פעילי כ"ך.

שבעת בני המשפחה נפגעו בפיגוע סמוך ליישוב עפרה. בנימין זאב ואשתו טליה נהרגו, חמשת הילדים, בני חודשיים עד עשר, נפצעו. ילדה אחת, בת 4 וחצי, נמצאת במצב קשה, היא מונשמת והועברה לחדר ניתוח, בת נוספת פצועה באורח בינוני ושלושת הבנות האחרות פצועות קל, ביניהן התינוקת בת החודשיים. עכשיו מחפשים הרופאים אם מיינקת שתחליף את טליה שנהרגה . כל הנפגעים הועברו לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. סגן מנהל בית החולים, ד"ר שמואל שפירא, אמר כי מצב הילדים יציב וייתכן כי לא ינותחו.

אשתו של הרב כהנא, סבתם של הנכדים, הגיעה לבית החולים והיא נמצאת לצד הילדים הפצועים. לא ידוע האם זהו פיגוע מכוון נגד המשפחה. בצה"ל מעריכים כי חוליית המחבלים התמקמה וירתה לעבר המכונית הראשונה שחלפה מולם. הבן נוסף של המשפחה ירד מהמכונית דקות לפני הירי בתחנת אוטובוס סמוכה כיוון שהיה בדרכו לבית ספר ביישוב שכן, וכך ניצל.

המכונית הישראלית נפגעה מאש מן המארב כק"מ מדרום ליישוב עופרה, הירי בוצע מהכפר הסמוך לכביש עין יברוד. בעקבות הירי איבד האב את השליטה במכונית והיא התהפכה. הרכב הידרדר לתהום. הפצועים טופלו בשטח והועברו לבית החולים. עדי ראייה מסרו כי שמשת הרכב, מסוג ניסן, היתה מנוקבת בכדורים ובמכונית נראים כתמי דם.

הממונה על הביטחון באזור, אביגדור ש"ץ, אמר לגלי צה"ל כי החילוץ היה פעולה מורכבת. "זו היתה סיטואציה בטחונית מורכבת, מכיוון שהיינו צריכים גם לחלץ את הפצועים וגם להגן על עצמנו".

ברשות הפלסטינית מתגברות ההערכות בשעות האחרונות כי מאחורי הפיגוע עומד ארגון הפת"ח. הפלסטינים צופים הסלמה בתגובה של אנשי הימין. בחברון תגבר צה"ל את הסיורים והבטחה עקב חשש ממעשי נקם של אני כך המתגוררים במקום.
השוטרים ברחבי הארץ הונחו הבוקר למנוע כל תגובה של אנשי ימין, זאת לאור החשש מתגובה קיצונית על מותם של כהנא ואשתו. כמו כן נערכים במשטרה לאבטח את הלוויות השניים.

"לא התאפיין בבריונות של אביו"

בנימין זאב כהנא המשיך את דרכו של אביו ורעיונותיו, אם כי לא תמיד נתפס כמנהיג על ידי חסידי הרב מאיר כהנא. הוא התגורר בכפר תפוח שבשומרון הנהיג את תנועת "כהנא חי", אחת התנועות שהתפצלו מתנועתו של אביו, כך. בנימין כהנא עמד בראש ישיבת "הרעיון היהודי" שהקים אביו. הישיבה דגלה ביצירת דגם של "תלמיד חכם לוחם". לפני חודשים ספורים היא נסגרה בהוראה של השב"כ.

כהנא נולד בארצות הברית ועלה לארץ יחד עם משפחתו בשנת 1971. אביו, מאיר כהנא, הקים את מפלגת כך והתמודד בארבע מערכות בחירות. מצע תנועת כך קרא לגירוש הערבים מהארץ. בשנת 1984 נבחר הרב כהנא לכנסת ה-11. בשנת 1988 הוצאה מפלגתו מחוץ לחוק בטענה כי היא גזענית, אולם גרעין המונה מאות פעילים המשיך ללוות את הרב כהנא בפעילויותיו נגד ערבים.

מאיר כהנא נרצח בנובמבר 1990 בניו יורק, על ידי מתנקש ערבי. בעקבות הרצח נקלעה תנועתו למאבקי ירושה. תחילה לא נחשב בנימין זאב כמנהיג אולם בשנת 1991 חזר לארץ ונבחר לעמוד בראש תנועת כהנא חי. בבחירות בשנת 1992 נפסלה התנועה בבחירות לכנסת.

כהנא היה דמות מובילה בקרב פעילי הימין. הוא ארגן ערבי זיכרון לאביו והוציא עלונים תחת הכותרת "כהנא צדק". לפני חודשיים הרשיע אותו בית המשפט העליון בהמרדה לאחר שחילק כרוזים בהם קרא להפציץ את אום אל פאחם. כהנא טען אז כי הרשעתו, במקביל לזיכויו של אזרח ערבי מאשמה דומה, אינה מקובלת עליו. "אנחנו מותקפים ואני נתפס כנוגד את הדמוקרטיה".

הפרופסור אהוד שפרינצק, מבית הספר למימשל של המרכז הבינתחומי בהרצליה, החוקר את הימין הקיצוני בישראל, אמר בראיון לקול ישראל כי כהנא לא התאפיין בבריונות של אביו וחבריו. "הוא לא בלט, לא הצטייר בתור היורש של אביו. כהנא הבן היה איש עדין ומופנם שלא נראה כפעיל ימין קיצוני".

לבנימין זאב כהנא אח נוסף ושתי אחיות. כולם מתגוררים בירושלים. מועד הלוויתו עדיין לא פורסם.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully