וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הרחבת החוק הנורבגי

עודכן לאחרונה: 16.1.2023 / 22:41

ההרחבה, שאושרה ברוב של 63 ח"כים, תאפשר להכליל בחוק גם חברי כנסת מסיעות קטנות של שלושה חברים או פחות, ומסיעות גדולות של לפחות 18 חברים. בכנסת מעריכים כי הרחבת החוק תעלה כ-10 מיליון שקלים בשנה

בווידאו: מהומה בדיון בוועדת החוקה על המהפכה המשפטית, מיקרופונים של חברים באופוזיציה הושתקו/ערוץ כנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הרחבת החוק הנורבגי. בהצעת החוק תמכו בקריאה הראשונה 63 חברי כנסת, לעומת 54 שהתנגדו. להערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עלות הרחבת החוק צפויה לעלות כעשרה מליון שקלים.

הכנסת אישרה את הרחבתו של ההסדר, המאפשר לחבר כנסת להפסיק את כהונתו בכנסת כל עוד הוא מכהן במשרת שר או סגן שר. ההרחבה תאפשר לכלול בחוק הנורבגי גם חברי כנסת מסיעות קטנות, שלושה חברים או פחות, וסיעת גדולות, לפחות 18 חברים. כמו כן, ההרחבה תאפשר לחברי כנסת לפעול על פי ההסדר, עד לשליש בגודל הסיעה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי העיקרון המרכזי מאחורי הסדר החוק הנרווגי, הוא שעל שרים וסגני שרים שאינם חברי כנסת חלות מגבלות רבות בעבודתם הפרלמנטרית. לדוגמא, אותם שרים לא רשאים להיות חברים בוועדה של הכנסת או להציע הצעות חוק שלא באמצעות הממשלה. עוד הוסבר, כי החוק הנרווגי המורחב יאפשר כי מספיק חברי כנסת יהיו פעילים בעבודה השופטת, בעוד ששרים וסגני שרים יוכלו להתמקד בעבודתם ברשות המבצעת.

השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022/ראובן קסטרו

להערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עלותו של חבר כנסת למדינה היא 1.95 מליון שקלים בשנה. לכן, עלותו של הרחבת החוק הנרווגי צפויה להיות כעשרה מליון שקלים. לכן, במצב בו יתפטרו מהכנסת לפחות ארבעה שרים או סגני שרים בעקבות ההרחבה, הצעת החוק תהפוך להיות הצעת חוק תקציבית.

"אני רוצה לציין שלמרות ההגדלה הזאת, למיטב ההערכות, בכנסת הזאת יהיו פחות חברי כנסת מחליפים בסך הכול מאשר מה שהיה בכנסת הקודמת", אמר יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, "על אף זאת, מאחר שההצעה משנה את המצב הקיים, לפחות ברמה המקסימלית, יש לה עלות תקציבית. ולכן ההצעה הזאת, נכון לעכשיו, כל עוד לא התקבלה הסכמת הממשלה, או ככל שתתקבל עד ההצבעה, עומדת בהגדרת הצעת חוק תקציבית."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ח"כ שמחה רוטמן במהלך נאומו בישיבת ועדת הבחריות בכנסת 29 בספטמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"למרות ההרחבה, יהיו פחות חברי כנסת מחליפים מהכנסת הקודמת", רוטמן/פלאש 90, יונתן זינדל

"לנוכח התוכניות המסוכנות של הממשלה הזו, ההצעה הזו אינה ההתפתחות הכי מדאיגה", אמר
ח"כ גלעד קריב בתגובה להרחבת החוק הנרווגי, "בסך הכול בזבוז של כמה מיליוני שקלים והרחבת האבטלה הסמויה סביב שולחן הממשלה. אלא שמאחורי ההצעה הזו, ניצבת בכל זאת מגמה מסוכנת - הרחבת ההסדר של חברי הכנסת המחליפים מביאה להפרת האיזון בין הקואליציה לאופוזיציה. היא מגדילה באופן משמעותי את הייצוג השלטוני של מפלגות וסיעות הקואליציה ובמיוחד מפלגת השלטון, ומרחיבה דרמטית תקני ייעוץ, תקציבי קשר עם הבוחר, זמן דיבור במליאה, מינויים אישיים ועוד. הפרת האיזון הזו מחלישה את כוחה של הרשות המחוקקת למול הרשות המבצעת, והיא מצטרפת למהלכים מסוכנים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully