וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניצחון גדול": נלכד מתאו מסינה דנארו, מנהיג המאפיה האיטלקית שנמצא במנוסה 30 שנה

עודכן לאחרונה: 16.1.2023 / 13:13

מסינה דנארו הוא ראש המאפיה המבוקש ביותר באיטליה והבוס של הקוזה נוסטרה. הוא נמלט מהרשויות מאז 1993. דנארו נשפט בהיעדרו למאסר עולם בשל מעורבותו ברציחות ב-1992 של התובעים ג'ובאני פלקונה ופאולו בורסלינו

בווידאו: איטליה: ראש המאפיה מתאו מסינה דנרו נעצר/רויטרס

מתאו מסינה דנארו - הידוע בכינויו "דיאבוליק" - מנהיג הקוזה נוסטרה היא המאפיה האיטלקית, נעצר הבוקר (שני) בפלרמו, כך על פי הדיווח של המשטרה האיטלקית. ראש ממשלת איטליה ג'רוג'יה מלוני כינתה את המעצר "ניצחון גדול". מסינה דנארו נעצר כששהה בבית חולים פרטי בפלרמו. סיפורו הופיע בסדרה "הפושעים המבוקשים ביותר בעולם" שמשודרת בנטפליקס.

מסינה דנארו הוא ראש המאפיה המבוקש ביותר באיטליה והסנדק של המאפיה הסיצילאנית. הוא נמלט מהרשויות ב-1993. דנארו נשפט בהיעדרו למאסר עולם בשל מעורבותו ברציחות ב-1992 של התובעים ג'ובאני פלקונה ופאולו בורסלינו.

מולו תלוי ועומד גם מאסר עולם בגין תפקידו במתקפות בפירנצה, רומא ומילאנו שבהן נהרגו עשרה בני אדם ב-1993.

כוחה של הקוזה נוסטרה הסיציליאנית פחת בשני העשורים האחרונים כתוצאה מפעילות נחושה של הממשלה נגד בעקבות התנקשות בשני שופטים בכירים ב-1992.

מתאו מסינה דנארו. ויקיפדיה, אתר רשמי
תמונת המבוקש/אתר רשמי, ויקיפדיה
מתאו מסינה דנארו. טוויטר, צילום מסך
מתאו מסינה דנארו/צילום מסך, טוויטר
טבח פלרמו, 1993. By Unknown author - http://www.wikimafia.it/wiki/images/7/75/Via_palestro.jpg, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38888487, אתר רשמי
טבח פלרמו ב-1992/אתר רשמי, By Unknown author - http://www.wikimafia.it/wiki/images/7/75/Via_palestro.jpg, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38888487

לדברי המשטרה, ב-2022 הוא עדיין חילק הוראות לגבי האופן שבו המאפיה מנוהלת בעיר פראפאני במערב סיציליה, המאחז הוותיק שלו, אף שנעלם.

ב-2017, הלך לעולמו סלבטורה "טוטו" ריינה, אחד מראשי המאפיה הסיציליאנית החזקים ביותר במאה ה-20 שהורשע באחריות לעשרות מעשי רצח, בגיל 87, אחרי כמעט רבע מאה מאחורי כותלי בית הכלא. ריינה מת במחלקת הכלא בבית חולים בפרמה, העיר שבה ריצה את עונשו - 26 מאסרי עולם - בגין מעשי רצח שאירעו בין 1969 ל-1992. בין הקורבנות, היו שני שופטים שהובילו חקירות של בכירי המאפיה.

"החיה", כפי שכונה ריינה, החל את קריירת הפשע שלו ברחובות העיירה קורלאונה, אחרי מלחמת העולם השנייה, והפך לבוס הגדול של המאפיה הסיציליאנית כשהגיעה לשיאה במהלך המאה. הוא הנהיג את הקוזה נוסטרה, "הדבר שלנו", בתקופת הפריחה הכלכלית שלה, שכללה סחר בהרואין לחוף המזרחי של ארצות הברית וסחיטת פוליטיקאים בפאלמרו וברומא. מעצרו של ריינה בינואר 1993, אחרי 20 שנה שבהן נמלט מהחוק, אירע כמה חודשים בלבד לאחר ששני השופטים חוסלו בהוראתו ובזמן שהמערכת הפוליטית המושחתת באיטליה קרסה.

מסינה דנארו, בעל ברית של ריינה שמתחמק מהרשויות ב-25 השנה האחרונות, הוא הגורם הבכיר ביותר כעת במאפיה שטרם נתפס.

מתאו מסינה דנארו, מנהיג המאפיה האיטלקית שנמצא במנוסה 30 שנה, 16 בינואר 2023. רויטרס
מעצרו של מסינה/רויטרס
מתאו מסינה דנארו, מנהיג המאפיה האיטלקית שנמצא במנוסה 30 שנה, 16 בינואר 2023. רויטרס
מעצרו של מסינה/רויטרס
סלבטורה "טוטו" ריינה. ויקיפדיה, אתר רשמי
סלבטורה "טוטו" ריינה/אתר רשמי, ויקיפדיה

מהי הקוזה נוסטרה?

"קוזה נוסטרה" היא המאפיה הסיציליאנית, או פשוט "המאפיה". משמעות הביטוי הוא "הדבר שלנו". בתחילת שנות ה-20 המשטר הפשיסטי של בניטו מוסוליני כמעט חיסל את המאפיה, אך לאחר מלחמת העולם השנייה, הרשויות האמריקניות שיחררו רבים מחברי המאפיה שנכלאו ואלה חידשו את פעילות הארגון. הפעילות הזאת התרכזה בפלרמו העירונית, וכללה סחיטה, הברחות ומעורבות בעסקים, בתעשייה ובבנייה. חלק מחברי מאפיה היגרו לארצות הברית.

בשנות ה-20 וה-30, ארצות הברית היתה נתונה תחת גל של כנופיות וגנגסטרים שהשתלטו על שכונות שלמות באמצעות אלימות ופעילות פלילית. הכנופיות האיטלקיות הרחיבו את אחיזתם ויצרו הסכמים בינם לבין עצמם. בשנות ה-60 כנופיות, עד שנות ה-60, פיתחו סינדיקט עוצמתי הידוע בשם "קוזה נוסטרה", שהשתרש עמוקות במוסדות ובעסקים בארצות הברית.

מתאו מסינה דנארו, מנהיג המאפיה האיטלקית שנמצא במנוסה 30 שנה, 16 בינואר 2023. רויטרס
מעצרו של מסינה/רויטרס

בסוף שנות ה-70, המאפיה בפלרמו החלה להיות מעורבת יותר ויותר בייצור ויצא הרואין לארצות הברית. הרווחים העצומים עוררו תחרות עזה בין שבטים שונים בתוך המאפיה, וכתוצאה מכך נרשם גל של רציחות, מה שהוביל את הממשלה לעצור את הנהגת הארגון. ב-1987, משפט של 338 חברי המאפיה הסיציליאנית הורשעו במגוון עברות.

בשלהי המאה העשרים, התפקיד של המאפיה בפשע המאורגן בארצות הברית נחלש. הרשעות של מנהיגים בכירים, עריקות של חברים שעברו לצד הממשלה, וקציחות פנימיות סיננו את השורות. בנוסף, התפרקות של קהילות מבודדות מסיציליה שהיגרו לארצות הברית, והטמעתן בחברה האמריקנית פגעו במסורת ובדרך החינוך של המאפיה.

  • עוד באותו נושא:
  • איטליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully