וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש הצללים נחשף: מנכ"ל משרד החוץ החדש שהיה שליח נתניהו בעולם הערבי ואפריקה

עודכן לאחרונה: 15.1.2023 / 12:28

השר אלי כהן מינה למנכ"ל משרדו את רונן לוי, שהיה מוכר עד היום בשם הקוד "מעוז". בעקבות המינוי פורסמה לראשונה זהותו האמיתית. בשנים 2020-2018 לוי פעל בחשאי ליצירת קשרים עם מדינות העולם הערבי והוביל את חידוש היחסים עם צ'אד, מרוקו וסודאן

טריילר "הסכמי אברהם"/יח"צ

שר החוץ אלי כהן הודיע היום (ראשון) כי החליט למנות את רונן לוי ("רון מעוז") למנכ"ל משרד החוץ. לוי יחליף בתפקיד את הדיפלומט הוותיק אלון אושפיז שהודיע הבוקר על פרישה.

למה זה חשוב

  • לוי שימש בין 2018 ל-2020 כשליח של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת לעולם הערבי ולאפריקה והיה "איש צללים" שפעל בעיקר בחשאי.
  • ב-25 השנים האחרונות במהלך שירותו בשב"כ ובמטה לביטחון לאומי השתמש לוי בשם הבדוי "רון מעוז" או "מעוז". גם חלק מהאנשים שעבדו בצורה קרובה מאוד עמו לא ידעו את שמו האמיתי.
  • בעקבות מינויו נחשפו לראשונה זהותו האמיתית, וכן תמונתו שהיו תחת איפול עד היום מסיבות ביטחוניות.
רונן לוי (מעוז) מונה לתפקיד המנהל הכללי של משרד החוץ. ינואר 2023. רמי זרנגר, אתר רשמי
עד כה היה מוכר כ"רון מעוז". רונן לוי/אתר רשמי, רמי זרנגר

מאחורי הקלעים

  • לוי, בן 48 מתגורר במושב בדרום הארץ. הוא גדל במרחב הדרום של שירות הביטחון הכללי, עסק בהפעלת סוכנים והגיע עד לתפקיד של ראש חטיבת עזה. הוא עמד מאחורי שורה ארוכה של מבצעים והפך לאחד המומחים הגדולים ביותר לחמאס במערכת הביטחון הישראלית.
  • בשנת 2018 עבר לוי למטה לביטחון לאומי והחל לעסוק בטוויית קשרים חשאיים עם מדינות בעולם הערבי ובאפריקה. לוי ניהל את המגעים החשאיים שהובילו לחידוש היחסים עם צ'אד ולנסיעתו ההיסטורית של נתניהו למדינה בינואר 2019.
  • לוי, שדובר ערבית שוטפת, עסק בצורה אינטנסיבית בבניית מערכת היחסים עם סודאן ואירגן את הפגישה בין נתניהו למנהיג סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן באוגנדה בפברואר 2020. הפגישה הזו סללה את הדרך להצטרפות סודאן להסכמי אברהם שמונה חודשים לאחר מכן.
  • יחד עם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת טווה לוי מערכת יחסים אינטימית עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה ועם יועצו הבכיר של מלך מרוקו פואד אל-הימה. מערכת היחסים הזו סייעה בחידוש היחסים עם מרוקו בדצמבר 2020.
  • במהלך כהונתו במטה לביטחון לאומי היה לוי אחראי על הקשר עם אנשי המודיעין המצרי בכל הנוגע לרצועת עזה והנסיונות לשמור על רגיעה. הוא גם היה מעורב במגעים בנושא השבויים והנעדרים בעזה.
  • במהלך כהונתו כשליחו של נתניהו נקלע לוי לעימות חריף עם ראש המוסד דאז יוסי כהן על רקע המגעים שניהל עם מדינות ערביות. לאחר ביקור חשאי של לוי יחד עם ראש המטה לביטחון לאומי דאז בן שבת במרוקו נקט נגדו המוסד בסנקציות שהקשו על עבודתו. בין לוי לכהן ולבכירי המוסד התרחשו עימותים גם סביב היחסים עם סודאן והעברת הכסף הקטארי לעזה.

מה הם אומרים

  • "רונן לוי הוא אחד האנשים המנוסים והיצירתיים בחיבור ובחיזוק של קשרים בינלאומיים עבור מדינת ישראל, והוא הוכיח את עצמו באין ספור הישגים שלא את כולם ניתן לפרסם. אין לי ספק שכמנכ"ל, ביחד עם צוות העובדים המקצועי והמסור של המשרד, התרומה למעמדה של מדינת ישראל בעולם תהיה דרמטית", אמר שר החוץ אלי כהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully