וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה החזירה את השגריר מאיראן בעקבות הההוצאה להורג: "מעשה ברברי"

עודכן לאחרונה: 15.1.2023 / 10:18

בלונדון מאיימים בצעדים נוספים נגד טהראן בתגובה לתלייתו של סגן שר ההגנה לשעבר אכברי, כולל הכרזה על משמרות המהפכה ארגון טרור. במשפחתו לא מאמינים שריגל: "העביר את כל חייו בשירות ארצו". במערב גינו את ההוצאה להורג: "מזעזעת ומחליאה"

עלי רזא אכברי, לשעבר סגן שר ההגנה של איראן, בתמונה מריאיון עם כלי תקשורת מקומי. רויטרס
לונדון קיוותה לשחררו עד הרגע האחרון. עלי רזא אכברי/רויטרס

בריטניה הודיעה אמש (שבת) כי היא מחזירה באופן זמני את שגרירה מאיראן, בעקבות הוצאתו להורג של סגן שר ההגנה לשעבר עלי רזא אכברי, שהחזיק באזרחות בריטית והורשע בריגול לממלכה. שר החוץ של בריטניה, ג'יימס קלברלי, אמר כי לונדון שוקלת צעדים נוספים נגד טהראן. ההוצאה להורג של אכברי גררה גינויים חריפים מצד מדינות המערב וארגוני זכויות אדם, בעוד שבני משפחתו הביעו הלם מביצוע עונש המוות נגדו.

אכברי בן ה-61 שימש סגנו של עלי שמחאני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי כיום ושר ההגנה בין 1997 ל-2005. לונדון הזהירה את טהראן מביצוע עונש המוות, שלטענתה נבע ממניעים פוליטיים. היא ניסתה למנוע את הוצאתו להורג של אכברי עד הרגע האחרון, אך ללא הצלחה. לונדון זימנה אתמול הנציג האיראני בממלכה לשיחת נזיפה והטילה סנקציות על התובע הכללי של איראן.

"זה חשוב להכיר בך שהתגובה שלנו לא מוגבלת בהכרח לצעדים שהכרזתי עליהם היום", אמר קלברלי לכלי תקשורת בממלכה, השוקלת להכריז על משמרות המהפכה ארגון טרור. "אני מן הסתם אחליט בהתייעצות עם עמיתי בממשלה על צעדים נוספים שאנחנו עשויים לנקוט, אבל אני לא הולך להעלות ספקולציות לגביהם היום". ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, כינה זאת "מעשה ברברי".

איראן, מצדה, זימנה אתמול את שגריר בריטניה לשיחת נזיפה על "ההתערבות בביטחון הלאומי של איראן".לפי הרשות השופטת באיראן, אכברי, שנעצר ב-2019 בעת ביקור באיראן, קיבל 1,805,000 אירו, 265 אלף ליש"ט ו-50 אלף דולר עבור פעולות הריגול שלו. בהצהרותיה של בריטניה היא לא התייחסה לטענות שאכברי ריגל עבורה.

הפגנה נגד מנהיגי איראן בכיכר טרפלגר בלונדון, בריטניה, 14 בינואר 2023. רויטרס
הפגנה נגד מנהיגי איראן בכיכר טרפלגר בלונדון, בריטניה, 14 בינואר 2023/רויטרס

איראן אף האשימה את אכברי במעורבות בחיסול מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה ב-2020, שנורה למוות בפאתי טהראן בפעולה שיוחסה אז למוסד. התקשורת הרשמית במדינה פרסמה ביום חמישי תיעוד שבו טוען אכברי כי סוכן בריטי ביקש ממנו מידע על פחריזאדה, שלפי המערב וישראל היה אחראי על תכנית הגרעין הצבאית הסודית של המשטר. בטהראן הכחישו זאת.

הוצאה להורג של בכיר במשטר, בהווה או בעבר, היא נדירה. אחד המקרים האחרונים היה ב-1984, כשמפקד הצי בהרם אפזלי הוצא להורג בעקבות הרשעתו בריגול עבור ברית המועצות. אכברי היה בעל ברית קרוב של שמחאני, שמשמש באחד התפקידים הבכירים ביותר במשטר. הוא שירת במשמרות המהפכה במהלך מלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80 וטיפס עד לדרגה של קולונל.

"אני לא חושב שאדם שהעביר את כל חייו, מגיל צעיר, בשירות ארצו - מאז מלחמת איראן-עיראק - ירגל עבור מדינה אחרת", אמר אחיינו רמיני פורגהאני בשיחה עם רויטרס. הוא אמר כי הוצאתו להורג של דודו הכתה בו בהלם, לאור עברו הצבאי.

פורגהאני, המתגורר בלוקסמבורג, אמר כי אשתו של אכברי, שחשפה בשבוע שעבר את עונש המוות שהוטל עליו, ניסתה לשכנע את המשטר לחוס על חייו, ללא הצלחה. אשתו, מריאם סמאדי, מתגוררת בבריטניה והיא טרם הגיבה על הוצאתו להורג. אחיו של אכברי טען כי הוא שב לאיראן ב-2019 בעקבות הזמנה של שמחאני, וחלק מהמומחים מעריכים כי ייתכן שהוצאתו להורג נובעת ממאבקים פנימיים בתוך צמרת המשטר או מתוך רצון להפגין עמדה קשוחה כלפי המערב.

היחסים בין בריטניה לאיראן התדרדרו בחודשים האחרונים לאור המבוי הסתום בשיחות הגרעין, שנותרו תקועות לאור סירובן של וושינגטון ושל טהראן לוותר על חלק מהדרישות המרכזיות שלהן. בריטניה חברה בהסכם הגרעין, אך הצטרפה למדינות מערביות אחרות והטילה סנקציות על גורמים באיראן המעורבים בהפרות זכויות אדם ובסיוע למלחמה של רוסיה באוקראינה.

"3,500 שעות של עינויים"

איראן הגבירה לאחרונה את השימוש שהיא עושה בעונש המוות בניסיון לדכא את הפגנות החיג'אב שפרצו בספטמבר. לפחות ארבעה מפגינים הוצאו להורג עד כה, ועל עשרות נוספים נגזר עונש מוות. בריטניה היא אחת המבקרות הגדולות ביותר של דיכוי המחאות באיראן, שמאשימה את אויבותיה בעידודן ובהתערבות בענייניה הפנימיים. היא אינה מכירה במעמדם של איראנים בעלי אזרחות מערבית, ורבים מהם מוחזקים בבתי הכלא.

בהקלטה שהגיעה לרשת BBC בפרסית, אברי אמר כי הוא ביקר באיראן ב-2018 וב-2019, נפגש עם חברו שמחאני ונתן לו במתנה חולצה ובושם. לטענתו, הוא הואשם בהשגת מידע מסווג בפגישה הזו ובהעברתו למדינה זרה. אכברי רמז כי המודיעין האיראני רצה לנקום בבריטניה בהוצאתו להורג, ושאל מדוע שמחאני עצמו לא נעצר אם הוא הדליף לו מידע מסווג בפגישה. לטענתו, השופט אמר כי אין לו סמכות לעצור את שמחאני, אבל הוא "יהרוס" את אכברי.

"אחרי יותר מ-3,500 שעות של עינויים, סמים פסיכדליים, והפעלת לחץ פיזי ופסיכולוגי, הם לקחו ממני את הרצון. הם הובילו אותי אל סף שיגעון ואילצו אותי לתת הודאות שווא בכוח ובאיומי מוות", אמר בהקלטה. לא ברור מתי דבריו הוקלטו, אך איראן נוהגת לשדר בטלוויזיה הרשמית "הודאות" של אסירים, שלפי ארגוני זכויות אדם עוברים עינויים קודם לכן.

משרד החוץ של ארצות הברית טען כי ההוצאה להורג נבעה "ממניעים פוליטיים" והייתה לא מוצדקת, בעוד ששגריר ארצות הברית בלונדון כינה אותה "מזעזעת ומחליאה". נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי זה "מעשה נתעב וברברי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully