וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל העדר תקציב: המכון לרפואה משפטית הפסיק לנתח גופות מתים ערבים בשבת

עודכן לאחרונה: 12.1.2023 / 7:40

בשנה החולפת המכון קיבל תקציב מיוחד והיה פתוח בשבתות כדי לנתח גופות של מתים מוסלמים במסגרת פיילוט עם משרד הבריאות, אך בשבת האחרונה הוא לא פעל בשל עצירת התקציב. משרד הבריאות: "מחסור חמור בכוח אדם"

המכון לרפואה משפטית באבו כביר נסגר לנתיחת גופות מהחברה הערבית בשבת האחרונה בעקבות אי-העברת תקציב ממשרד הבריאות למכון - כך נודע לוואלה!. בשנה האחרונה המכון היה פתוח בשבתות לנתיחת גופות של מוסלמים כדי לקיים את המנהג בחברה הערבית לקבור את המתים כמה שיותר מהר.

עד לפני שנה, בסופי השבוע המכון פעל באופן מצומצם ורק במקרים דחופים, כמו אונס וקבלת גופות, אולם היה סגור לנתיחת גופות ושחרורן. בנובמבר 2021 הוחלט על עריכת פיילוט שבמסגרתו יתוקצבו כוננויות מיוחדות בשבתות כדי לנתח גופות מהחברה הערבית. הפיילוט נמשך עד נובמבר האחרון ומנכ"ל משרד הבריאות היוצא, פרופ' נחמן אש, החליט להאריך אותו בחודש נוסף עד סוף שנת 2022.

הפיילוט התחיל בעזרת הכספים הקואליציוניים של ח"כ ווליד טאהא, אולם משרד האוצר העביר למשרד הבריאות תקציב להמשך פתיחת המכון במסגרת התקציב ההמשכי. עם זאת, בשבת האחרונה, הראשונה של השנה החדשה, הכסף לא עבר ממשרד הבריאות והמכון חזר לפעילות מצומצמת כמו בעבר ולא נותחו גופות שהגיעו לנתיחה.

ד"ר חן קוגל, המכון הפתולוגי באבו כביר, 31 בינואר 2019. ראובן קסטרו
ד"ר חן קוגל, המכון הפתולוגי באבו כביר, 31 בינואר 2019/ראובן קסטרו

במכון לרפואה משפטית יש מחסור קשה בכוח אדם, ועובדים בו רק שמונה אנתרופולוגים משפטיים שהוכשרו לנתיחת גופות. בשנה האחרונה הם עבדו שישה ימים בשבוע ולאורך משמרות ארוכות כדי להמשיך את הפיילוט, אולם העומס היה כבד מאוד. גם במקצועות אחרים, כמו עובדים סוציאליים, יש מחסור חמור, כך שהמכון נאלץ להיעזר בעובדים סוציאליים במיקור חוץ בשבתות כדי שעובדיו לא יעבדו שבעה ימים מלאים בשבוע.

"ההחלטה הזו הדהימה אותנו בחברה הערבית", אומר לוואלה! מנסור עבאס, יו"ר רע"ם, "חשבנו שעל סמך ניסיון השנה שעברה כל הגורמים הפנימו כמה שחשוב להפעיל בשבת את המכון ולאפשר את שחרור גופות, גם בשל האיסור בהלכה האיסלאמית, שזה ממש כמו ביהדות, על מנת שלא להלין את המת. אנחנו חשבנו שהפנימו כמה זה משליך על האווירה ביישובים, שזה נכון גם במקרי מוות טבעי ושבעתיים במקרי הרג או רצח. אנחנו חושבים שמן הנכון לאפשר את ההסדר הקיים ולהמשיך לפעול בשבת ואני מקווה שגם שר הבריאות וגם מנכ"ל משרדו וגם מנהל המכון יתעשתו ונחזור להסדר שפעל".

עוד הוסיף עבאס ואמר כי "אני חושב שגם משטרת ישראל יודעת את זה, כי אני יודע שלא פעם היא מתערבת ומבקשת את זירוז ההליכים במכון ויודעת עד כמה אלה חשובים כדי להביא שקט בכל הרמות. אנחנו כמובן פועלים מול כל הגורמים להמשך ההסדר ולהקצאת המשאבים הדרושים". עוד אמר, "אנחנו כמובן מברכים על היוזמה לפתוח סניף של המכון בצפון - זה חשוב לא רק לחברה הערבית אלא לכולם, אבל עד אז, הכל צריך להימשך בהסדר כפי שהיה"

מנסור עבאס וחברי רע"ם בסבב התייעצויות אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג לקראת הטלת המנדט להקמת הממשלה, בית הנשיא, 10 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"חשבנו שהפנימו כמה זה משליך על האווירה ביישובים", מנסור עבאס/ראובן קסטרו

"שוחחתי עם משרד האוצר ועם משרד הבריאות", אמר לוואלה ח"כ אחמד טיבי "שר הבריאות אכן הודיע שהבעיה מבחינתם היא כח אדם ולא תקציב. הם ואנחנו ממשיכים לטפל בענין כדי להביא לפתרון". כמו כן, העלה טיבי הנושא בוועדת הכספים. בשיחה של טיבי יחד עם יו"ר הוועדה משה גפני ומנכ"ל משרד הבריאות, אמר להם בעבר המנכ"ל כי התקציב יימשך ולא יופסק, אולם גפני בתורו טען כי יש מחסור ברופאים וכוח אדם. בוועדה סוכם כי ימשיכו במאמצים להשאיר את השירות בסופי השבוע, וגפני טען גם הוא כי הוא לא מבקש לסגור את המכון בשבת.

ממשרד הבריאות נמסר כי "המכון הלאומי לרפואה משפטית פועל 24/7 ,כשבסופי שבוע ישנה קבלה ושחרור של מנוחים על מנת שלא להלין את המת. בשנה שעברה התקבלה החלטה על תקצוב פיילוט שבו, בנוסף לפעילות זו של המכון לרפואה משפטית, יבוצעו בדיקות ונתיחות של מנוחים מהחברה הערבית גם בסופי שבוע. הפיילוט הסתיים בימים אלו. חשוב לציין כי ישנו מחסור בכוח אדם שמקשה מאוד על עבודה 24/7 במתכונת כפי שהייתה נהוגה בפיילוט".

בימים הקרובים יתקיים דיון בנושא ויוחלט על מתווה הפעילות במכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully