וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המהומות: קריאות בארה"ב להסגרתו של בולסונארו לברזיל

עודכן לאחרונה: 9.1.2023 / 10:55

אלפי תומכי הנשיא לשעבר הסתערו על מוסדות ציבור במחאה על ניצחונו של לולה דה סילבה בבחירות בסוף אוקטובר. המשטרה הגיבה בגז מדמיע לפיזור ההתפרעות ועל פי דיווחים, כ-300-400 אנשים נעצרו בעקבות האירועים. בולסונארו עצמו נמלט לפלורידה בערב השבעת לולה ושוהה באורלנדו

בווידאו: תומכי הנשיא לשעבר בולסונארו פרצו לקונגרס ולארמון הנשיאותי/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי המצב בברזיל "מזעזע" לאחר שתומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונארו פרצו אמש לבניין הפרלמנט, לארמון הנשיאותי ולבית המשפט העליון בבירה ברזיליה. מחוקקים בארצות הברית אף קראו להסגרתו של בולסונארו בחזרה לברזיל, לאחר שנמלט לפלורידה בעקבות הפסדו של הנשיא לשעבר בבחירות.

אלפי תומכים ימנים קיצונים הסתערו על הבניינים השונים במחאה על ניצחונו של הנשיא לולה דה סילבה בבחירות בסוף אוקטובר. המשטרה הגיבה בגז מדמיע לפיזור ההתפרעות, ולאחר כמה שעות, הצליחה להשיב את השקט לרחובות. על פי דיווחים, כ-300-400 אנשים נעצרו בעקבות האירועים.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן צייץ כי "שימוש באלימות כדי לתקוף את המוסדות הדמוקרטיים זה בלתי מתקבל". היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן אמר כי ארצות הברית מגנה כל ניסיון לחתור תחת הדמוקרטיה בברזיל. הנשיא המכהן לולה, כינה את המתפרעים "ניאו-פשיסטים קנאים" ואמר כי הם ייענשו בחומרה.

בולסונארו נמלט לפלורידה בארצות הברית בערב השבעתו של לולה. רבים בארצות הברית ובעולם קראו להסגרתו. "כרגע, בולסונארו נמצא בפלורידה. צריך להסגיר אותו לברזיל. ארצות הברית אינה צריכה להעניק מחסה לעריץ הזה שהיווה השראה לטרור מבית בברזיל", הוא אמר. חברת הקונגרס אלכסנדרה אוקסיו-קורטז אמרה: "שנתיים מאז המתקפה על גבעת הקפיטול על ידי פשיסטים, אנחנו רואים תנועות פשיסטיות מנסות לעשות אותו הדבר בברזיל". היא קראה לארצות הברית לא להעניק מקלט לבולסונארו בפלורידה.

ברזיל: תומכי בולסונארו פרצו לפרלמנט/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הנשיא ביידן מגנה

מנהיגי אמריקה הלטינית מיהרו לגנות את האירוע. "אני מביע סולידריות עם לולה ועם ברזיל", צייץ נשיא קולומביה גוסטבו פטרו. "הפשיזם החליט לבצע הפיכה", הוסיף. נשיא צ'ילה גבריאל בוריק אמר כי ממשלתו של לולה זוכה לתמיכתו המלאה "מול המתקפה הפחדנית והשפלה הזו על הדמוקרטיה". גם נשיא ארגנטינה צייץ תמיכה בלולה. נשיא ונצואלה אמר כי הוא מגנה את האלימות. שר החוץ של פורטוגל טען כי האחריות מוטלת על בולסונארו. מנהיגי צרפת, בריטניה, גרמניה, אוסטרליה.

בולסונארו עצמו טען כי אין לו קשר להתפרעות ומתח ביקורת על תומכיו. "הפגנות שלוות, במסגרת החוק, הן חלק מהדמוקרטיה. עם זאת, ונדליזם ופלישה לבניינים ציבוריים, כפי שקרה היום, וכמו אלה שביצע השמאל ב-2013 וב-2017, הן יוצאות דופן", הוא אמר. בולסונארו, ידיד טוב של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, סרב להכיר בתבוסתו בבחירות ולברך את לולה על ניצחונו.

דרמה בברזיל: מאות מתומכיו של בולסונארו פרצו לפרלמנט. ינואר 2023. רויטרס
ההתפרעויות אמש/רויטרס
דרמה בברזיל: מאות מתומכיו של בולסונארו פרצו לפרלמנט. ינואר 2023. רויטרס
ההתפרעויות אמש/רויטרס

כעת, מוטל על ארצות הברית לקבל החלטה לגבי עתידו של בולסונארו. יחסיו של הנשיא הימני קיצוני עם ביידן אינם טובים. בברזיל הוא מתמודד עם כמה חקירות שעלולות להוביל למעצרו ולפסיקה כי אינו יכול להתמודד יותר על תפקיד ציבורי. נכון לעכשיו, האיום הכי מיידי על בולסונארו הוא ביטול הוויזה שלו על ידי הרשויות האמריקניות.

על פי גורם קונסולרי אמריקני ששוחח עם רויטרס, בולסונארו נכנס ככל הנראה לארצות הברית עם ויזה A-1 - ששמורה לראשי מדינות. בדרך כלל, הוויזה הזאת מבטלת כשהמנהיג מסיים את תפקידו. אך בשל העובדה שבולסונארו עזב את ברזיל לפני שכהונתו הסתיימה, הוויזה שלו עדיין תקפה. לדברי המקור, אין הגבלת זמן להישארות בארצות הברית עם ויזת A-1.

דרמה בברזיל: מאות מתומכיו של בולסונארו פרצו לפרלמנט. ינואר 2023. רויטרס
ההתפרעויות אמש/רויטרס
דרמה בברזיל: מאות מתומכיו של בולסונארו פרצו לפרלמנט. ינואר 2023. רויטרס
ההתפרעויות אמש/רויטרס

לדברי מומחים, לאור אירועי אמש, בולסונארו עשוי למצוא את עצמו תחת חקירה של בית המשפט העליון בברזיל, בנוגע להפגנות אנטי-דמוקרטיות. אם צו מעצר ייחתם בזמן שהנשיא לשעבר נמצא בארצות הברית, הוא יידרש לטוס בחזרה לברזיל ולהסגיר את עצמו למשטרה. אם יסרב, ברזיל יכולה להוציא נגדו התראה אדומה של האינטרפול, שתחייב את מעצרו על יד סוכנים פדרליים.

אם בולסונארו ייעצר על אדמת ארצות הברית, ברזיל תצטרך לבקש באופן רשמי את הסגרתו. הוא יהיה חופשי לערער על כך בבתי משפט אמריקניים, או שינסה לבקש מקלט פוליטי, אף שאפשרות זאת אינה מגנה עליו מפני הסגרה. לדוגמא, נשיא פנמה לשעבר ריקרדו מרטינלי הוסגר לארצות הברית לפנמה ב-2018 - שלוש שנים לאחר שבית המשפט העליון במדינה הוציא נגדו צו מעצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully