וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דן בעתירות נגד מינוי דרעי; פרקליטו: "לא התחייב לפרוש לצמיתות"

עודכן לאחרונה: 5.1.2023 / 15:31

הרכב מורחב בראשות הנשיאה חיות בוחן את חוקיות המינוי של שר הפנים והבריאות ואת תיקון חוק יסוד הממשלה. נציג הפרקליטות: "יש שר בישראל ששב ועושה עבירות בהיותו עובד ציבור". פרקליטו של נתניהו: "יותר מ-2 מיליון הביעו בו תמיכה". ההחלטה תימסר בשבוע הבא

בג"ץ דן היום (חמישי) בהרכב מורחב של 11 שופטים בשאלת מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקיד שר הפנים ושר הבריאות. השופטים דנו גם בעתירה נגד התיקון לחוק יסוד: הממשלה, שמאפשר לחבר כנסת שהורשע בעונש מאסר על תנאי לכהן בתפקיד שר. הדיונים מתקיימים ברקע המהפכה המשפטית שהציג אתמול שר המשפטים יריב לוין, שתחליש משמעותית את בית המשפט העליון. ההחלטה תימסר בשבוע הבא.

נציג הפרקליטות, עו"ד ענר הלמן, אמר בפתח הדיון כי "ברור שהחוק פרסונלי". כשהנשיאה אסתר חיות ציינה כי העבירות הישנות שבגינן הורשע דרעי נמחקו, הוסיף נציג הפרקליטות כי "יש שר בישראל ששב ועושה עבירות בהיותו עובד ציבור".

"אני לא חושב שמישהו מאיתנו מכיר אדם שהורשע שלוש פעמים ובכל פעם נגזר עליו מאסר וכל העבירות למעט אחת נעשו כשהיה עובד או נבחר ציבור, חלקן לגבי אנשים שמקורבים אליו, לעצמו, עמותה שהמנכ"ל שלה היה אחיו, או גם עבירות טכניות", אמר.

דרעי הורשע בשנה שעברה בעבירות מס בהסדר טיעון, אך הוא טוען כי הוא לא התחייב שלא לשוב לחיים הפוליטיים. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, תומכת בפסילת דרעי על בסיס עילת הסבירות.

עתירה בהרכב מורחב של 11 שופטים בנוגע למינוי ח"כ דרעי, ביהמ"ש העליון. יונתן זינדל, פלאש 90
הדיון מתקיים ברקע המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. שופטי בג"ץ, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

עו"ד נבות תל צור, פרקליטו של דרעי, טען כי הוא לא התחייב לפרוש לצמיתות מהחיים הפוליטיים. "יש פה אירוע נדיר של אי-הבנה", טען למול הביקורת שהטיחו השופטים לאור הדברים המנוגדים שאמר דרעי כשקיבל על עצמו את הסדר הטיעון.

השופט אלכס שטיין אמר: הוא (דרעי) אמר את הזמן שנשאר לי אני רוצה לנצל בעבודה למען הציבור בכנסת, אתה לא יכול להגיד אני פורש כדי להשיג את טובת ההנאה הזאת של הסדר טיעון ואז אחרי זמן קצר להתמנות לתפקיד של שר". תל צור השיב כי "הוא לא פרש כדי להשיג שום טובת הנאה".

עתירה בהרכב מורחב של 11 שופטים בנוגע למינוי ח"כ דרעי, ביהמ"ש העליון. יונתן זינדל, פלאש 90
עתירה בהרכב מורחב של 11 שופטים בנוגע למינוי ח"כ דרעי, ביהמ"ש העליון/פלאש 90, יונתן זינדל

מיכאל ראבילו, המייצג את ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר כי "אנחנו סבורים שכל עוד אין סמכות חוקית מפורשת לבוא ולבטל חוקי יסוד, אין סמכות לעשות זאת, כי בית המשפט שואב את כוחו מחוק יסוד השפיטה ובית משפט מעולם לא פסל חוק יסוד ואף פעם לא היה בפה אחד".

לדבריו, "הכנסת עומדת לבחירה כל ארבע שנים, אם סבורים שחוק עבר בצורה פסולה האזרחים יביעו את דעתם והכנסת הבאה תבטל. הכנסת הביעה את אמונה בראש הממשלה להקים ממשלה ואנחנו חושבים שאין מקום להתערב בשיקול הדעת של ראש הממשלה בהרכבת הממשלה במיוחד שניתן אישור הכנסת, מדובר בשיקולים פוליטיים. בית משפט נכבד זה קבע שלא תהיה התערבות בפוליטיקה. אמרתם בפסק הדין של כבוד השופט אשר גרוניס אין יתרון לבית המשפט על כל אדם אחר בהחלטה על עניין פוליטי. כשהעניין הוא מתן אמון בממשלה חדשה, תהיה התערבות רק במקרים קיצוניים"

הוא הוסיף כי יותר משני מיליון מצביעים הביעו את תמיכתם במינוי של דרעי לשר, אך השופטת דפנה ברק ארז הקשתה: "נניח שמה שאתה אמר נכון, האם עבור רוב אפשר לסחור בכל דבר? לא שאלה פני הדברים, אבל נגיד נאמר שחבר מסוים יקבל פטור ממס הכנסה וזה תנאי לכניסה לממשלה?".

ראבילו השיב: "חבריי התייחסו לענייני הרשעות עבר, עם כל הכבוד, אני מאוד מצטער שבעשרות העמודים שהביא חברי בשם היועצת אין התייחסות לשיקולי ראש הממשלה לגבי המינוי לגבי שניים מרכזיים".

חברי סיעת יש עתיד הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון נגד חוק אריה דרעי.. יש עתיד, תמונות גולשים
ח"כ ברביבאי בהפגנה של תומכי יש עתיד מחוץ לבית המשפט העליון, היום/תמונות גולשים, יש עתיד

עו"ד אליעזר שרגא, מהתנועה לאיכות השלטון, תקף את דרעי בחריפות ואמר כי הוא הונה את בית המשפט. "במדינת ישראל לא היה עוד אדם כמו דרעי שהשחית את המערכת השלטונית וקבע סטנדרטים נמוכים מאוד, הוא החמיץ כל הזדמנות לחזור למוטב. אי אפשר להמשיך ולתת לו הזדמנויות", אמר.

אל דבריו התפרץ ח"כ משה ארבל (ש"ס), שגיבש את החוק, ואמר: "אני מבקש להתנגד לשקרים שנאמרים כאן פעם אחר פעם מהאובססיבי הזה". הנשיאה חיות קטעה אותו, ואמרה לו: "בבית המשפט מדברים רק ברשות".

חברי יש עתיד מפגינים מחוץ לבג"ץ: "חיסול הדמוקרטיה"

בזמן הדיון, עשרות אנשים הפגינו מחוץ לבית המשפט העליון, בהם גם חברי יש עתיד. "התכנית האסטרטגית לחסל את הדמוקרטיה ולשנות את שיטת המשטר כדי להגן על מושחתים לא תצלח", אמרה השרה לשעבר, ח"כ אורנה ברביבאי. "אזרחי המדינה חזקים יותר מכל פוליטיקאי מזדמן ויחד לא ניתן לפגוע בעתיד המדינה כיהודית ודמוקרטית". יו"ר המפלגה ויו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, נסע הבוקר לחופשה פרטית בפריז ומלשכתו נמסר כי הוא ישוב לארץ ביום ראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully