וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייבים למגר את הפשע בחברה הערבית, אך בן גביר עשוי לפרק אותה

זהבה גלאון

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 16:30

הפלסטינים שהוחזקו על ידי ישראל הצעירה תחת משטר צבאי, חוו את כוחות הביטחון שלנו בעיקר ככוח אויב. המאבק בפשיעה חייב לקרות, אך הוא גם חייב להיות מושתת על יצירת יחסי אמון, תוך שהוא מובל יד ביד יחד עם הציבור הערבי. אחרת - הוא עלול להסלימה | זהבה גלאון

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בטקס החילופים עם השר היוצא לביטחון הפנים עמר בר לב, 1 בינואר 2023. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
מי שרוצה להיאבק בפשיעה צריך להקפיד על זכויות האדם והאזרח. בן גביר/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

הבעיה הקשה ביותר של החברה הערבית היום היא החיים ללא ביטחון אישי. הסיכום הקואליציוני בין הליכוד למפלגת עוצמה יהודית על הקמת יחידה מיוחדת בשב"כ לטיפול בפשיעה בחברה הערבית ובארגוני הפשע ומשפחות הפשע, לא רק שלא יגביר את הביטחון האישי, הוא גם סיכום מסוכן ומופרך מסיבה פשוטה: כדי לדכא פשיעה יש צורך בשיתוף פעולה של האוכלוסייה.

במקום לעשות תיקון ולבנות יחסי אמון עם אזרחי ישראל הערבים, השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, דורש ששירות הביטחון הכללי, שעד כה היה מעורב רק בטיפול בסוגיות ביטחוניות, יעסוק גם בעניינים של הפלסטינים אזרחי ישראל. זו דרישה מסוכנת, שתהפוך את המדינה לדמוקרטיה שמשתמשת בשירותי הביטחון שלה כנגד אזרחים. מי שרוצה להיאבק בפשיעה צריך להקפיד על זכויות האדם והאזרח, והגוף האחרון שמסוגל לכך הוא השב"כ.

הפלסטינים אזרחי ישראל שהוחזקו על ידי ישראל הצעירה תחת משטר צבאי חוו את כוחות הבטחון שלנו בעיקר ככוח אויב. השב"כ היה זה שבשנות ה-50 החדיר סוכנים לחברה הערבית כדי לפורר אותה, ויום האדמה מציין טבח של אזרחים ערבים, ואירועי שנת 2000 הם עדיין פצע פתוח. ועדת אור ציינה שורה של כשלים, ביניהם תרבות השקר והטיוח של המשטרה, אבל אף קצין משטרה לא הודח ואיש לא הועמד לדין ולא שילם מחיר על הרג של 13 אזרחים.

"במקום לדאוג לשלומו של הציבור הערבי, המשטרה פועלת מולם כגוף ביטחוני"

המאבק בפשיעה במגזר הערבי לא יהיה פשוט. בשנת 2022 נרצחו על פי נתוני עמותת "יוזמות אברהם" 116 ערבים בנסיבות שקשורות לאלימות ופשיעה. 70 קורבנות היו מתחת לגיל 30 ו-13 מתוכם היו נשים. בחלק גדול מהמקרים המשטרה נכשלת בפתירת מקרי הרצח, ובמקום לדאוג לשלומו של הציבור הערבי היא פועלת מולם כגוף ביטחוני. ושום דבר לא קורה. החברה הערבית מוצפת בכלי נשק, שהובילה למספר הגדול של מקרי הרצח , שהאחרונים שבהם זעזעו מדינה שלמה. ככל הנראה, על רקע סכסוך בין עבריינים אב ובנו בן השנתיים מנצרת נרצחו כשהיו במכוניתם, בצהרי היום, וכנקמה על כך רצחו למחרת צעיר בן 23 מחיפה.

אין חולק על כך, שחייבים למגר את ארגוני הפשיעה. אבל אם במקביל נפרק את החברה הערבית, הפסדנו. המאבק הזה צריך להיות של המשטרה, תוך יצירת יחסי אמון ובמהלך של יד ביד עם הציבור הערבי. לכן צריך למנות מפקדי מחוז ערבים, תוך גיוס מסיבי של שוטרים ערבים; ולהביא לשינוי גישה מוחלט של המשטרה, והפיכתה למשטרה מוכוונת קהילה. המשטרה צריכה חוקרים חכמים, נועזים, סבלניים. המשטרה צריכה אנשי שטח שיודעים לדבר בגובה העיניים עם קורבנות סחיטה ואיומים, ושמסוגלים להגן עליהם. בקיצור, אנחנו צריכים משטרה חדשה.

יו"ר מרצ זהבה גלאון כנס התאחדות התעשיינים של ישראל.

19 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
"אם במקביל למאבק בפשיעה נפרק את החברה הערבית, הפסדנו". גלאון/ראובן קסטרו

הצרה הגדולה שלנו היא שאת האחריות על המשטרה וביטחון פנים, קיבל איתמר בן גביר, שידוע בדעות הגזעניות שלו כלפי הציבור הערבי. ועכשיו הוא מבקש להפעיל נגדם את השיטות שהוא "מייבא" מהפעילות של השב"כ בשטחים. הצעד הזה עלול להביא להסלמה ואלימות נוספת, ופגיעה אנושה בחברה הערבית.

הכותבת היא יו"ר מרצ וחברת כנסת לשעבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully