וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדר היום של בן גביר עלול לחבל ביוזמת השלום הסעודית של נתניהו

עודכן לאחרונה: 3.1.2023 / 19:26

התגובה הערבית החריפה לביקורו של בן גביר בהר הבית חשפה את הסבלנות הקצרה כלפי ממשלת הימין, ועד כמה חבריה לוחצים על נקודות מדיניות רגישות, במיוחד עבור סעודיה. הביקורת האמריקנית הצביעה גם כן על האשראי המדיני המועט לו זוכה ממשלת ישראל בבירות המערב

בווידאו: בן גביר עלה להר הבית: "לא נכנע לארגון טרור"/מערכת וואלה!

גל הגינויים שהגיע מעמאן, קהיר, אבו דאבי, ריאד וביקרות ערביות אחרות בעקבות הביקור בן 13 הדקות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במתחם מסגד אל-אקצא הראו כמה מעט אשראי מדיני יש לממשלת הימין החדשה ועד כמה שותפיו הקואליציוניים של ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחצים על הנקודות הרגישות ביותר עבור העולם הערבי והמערבי.

למה זה חשוב:

אחד היעדים המרכזיים שעליהם נתניהו הצהיר בפומבי עם כניסתו לתפקיד היה הרחבת הסכמי אברהם והשגת הסכם שלום עם ערב הסעודית. הסכם כזה יסיים כמעט לחלוטין את הסכסוך הישראלי-ערבי ואולי יסייע לקידום פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

איתמר בן גביר בכניסה להר הבית
3.1.23. מנהלת הר הבית, אתר רשמי
השר לביטחון לאומי בהר הבית, היום/אתר רשמי, מנהלת הר הבית

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר, נתניהו מתח ביקורת על קודמו בתפקיד יאיר לפיד שלטענתו לא הצליח להרחיב את הסכמי אברהם. ההודעות הנזעמות שמדינות ערביות רבות פרסמו היום הראו כי סדר היום של בן גביר מאיים לחבל בתכניותיו של נתניהו להגיע לפריצת דרך עם סעודיה.

במוקד החדשות:

מי שהובילה את גל הגינויים היתה ירדן שאף זימנה את שגריר ישראל לשיחת נזיפה. הירדנים טענו כי ביקור בן גביר מהווה הפרה של הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. למרות שמדובר בטענה לא נכונה, שאר העולם הערבי גיבה את הירדנים.

מי שעמדה בראש מחנה הגיבוי לירדן היתה איחוד האמירויות, בה תכנן נתניהו לבקר בשבוע הבא. בשלב זה אין כל ראיה לכך שדחיית הביקור קשורה לאירועים בירושלים, למרות שהם בטח לא הועילו. נראה כי הסיבה נוגעת יותר לרצון של נתניהו או מי מבני ביתו ללון לילה אחד באבו דאבי, מה שמחייב סידורי אבטחה מאסיביים יותר.

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה השנייה. ינואר 2023. רוני כנפו
גינויים מכל עבר - על אף שהסטטוס-קוו לא הופר. נתניהו/רוני כנפו

הגינוי הסעודי היה מהיר מאוד באופן יחסי. הסעודים הם מנהיגי העולם המוסלמי הסוני וכל פגיעה במסגד אל-אקצא ולו סמלית בלבד היא דבר שהם חייבים להתקומם נגדו. זה נכון שבעתיים כאשר הנרטיב בישראל, באזור ובעולם הינו שהסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל הוא לא שאלה של אם אלא של מתי.

התגובה הסעודית והערבית החריפה לביקור הרגוע מאוד של בן גביר בהר הבית היא איתות למרחב התמרון המצומצם מאוד שיש למדינות ערב בכל הנוגע להתנהלות מול ממשלת הימין הישראלית. כל החרפה במתיחות או הסלמה בשטח רק תחייב אותן לצנן את היחסים עם ישראל.

התמונה הגדולה:

בבית הלבן הזדעזעו כשעיינו בהסכמים הקואליציוניים. אבל מסעיף אחד בקווי היסוד של הממשלה שדיבר על שימור הסטטוס קוו במקומות הקדושים הם שאבו עידוד רב. על אף שהדברים לא נכתבו בצורה מפורשת הם ראו בכך התחייבות של נתניהו לא לאפשר פרובוקציות בהר הבית.

כאשר פורסמה ביום ראשון בתאגיד השידור הציבורי "כאן" הידיעה על כך שבן גביר מתכנן לבקר בהר הבית, בממשל האמריקני נחרדו. בכירים בממשל ביידן הביעו דאגה באוזניי בכירים בממשלת ישראל מביקורו של בן גביר בהר הבית, אך זכו בתגובה למסרי הרגעה.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, בכינוס של מנהיגים מאסיה בבנגקוק, תאילנד, 18 בנובמבר 2022. רויטרס
ההסכם הוא לא שאלה של אם, אלא של מתי. יורש העצר של ערב הסעודית בן סלמאן/רויטרס

לכן, התגובה האמריקנית גם היא היתה חריפה מאוד ומהירה מאוד באופן יחסי. האמריקנים הבינו שנתניהו לא באמת עם הידיים על ההגה. שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס פרסם תגובה על הביקור ממנה עלה כי הממשל אינו מסכים עם טענת נתניהו כי הביקור אינו הפרה של הסטטוס קוו.

בכירים בבית הלבן חיזקו את המגמה הזו כשהזכירו את ההתחייבות הכתובה של נתניהו בהסכמים הקואליציוניים ורמזו כי הם סבורים שביקור בן גביר הוא הפרה של אותה התחייבות ופגיעה בסטטוס קוו.

מה הלאה:

התגובות מוושינגטון ומבירות אחרות במערב הראו כי גם כאן ממשלת הימין נמצאת בגירעון משמעותי מבחינת אשראי מדיני. הקהילה הבינלאומית תמשיך לבחון כל מהלך של הממשלה בזכוכית מגדלת וכל מה שייחשב כחריגה קטנה ביותר יזכה לביקורת וגינויים.

בעוד כשבועיים יגיע לישראל היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן. זו תהיה הפגישה המשמעותית הראשונה בין בכיר בממשל ביידן לבין הממשלה החדשה. סאליבן יבהיר כי ממשל ביידן מוכן לעבוד עם ישראל לבלימת איראן ולהשגת הסכם שלום עם סעודיה, אבל זה לא יקרה אם נתניהו וממשלתו ינקטו בצעדים דוגמת ביקור בן גביר בהר הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully