וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלה חדשה, צרות ישנות: עוד שנה קטלנית בכבישים, ואף אחד שבאמת עובד על מניעת התאונה הבאה

2.1.2023 / 8:12

שרת התחבורה היוצאת מסיימת את הקדנציה שלה עם פרסום נתוני ההרוגים בתאונות דרכים בשנה החולפת. הולכי רגל ונוסעי כלי רכב דו-גלגלי הם הקורבנות העיקריים. בעמותת אור ירוק קוראים לתקצב תכנית לאומית: "אין סליחה על אדישות ציבורית וקיצוצים שברור שיעלו בחיי אדם"

בווידאו: תאונת פגע וברח בצומת מנשיה זבדה בגליל התחתון/ללא

חילופי השרות שנערכו אתמול (ראשון) במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נערכו ללא טקס, הרמת כוסיות והצהרות גדולות. ואולי זו הדרך הנכונה להעביר מקל במשרד שממשיך לדשדש בקיום החצי החשוב של השם שלו, זה שמתייחס ל"בטיחות בדרכים". כי גם השנה, עם 348 הרוגים בכבישים, אמנם 16 הרוגים פחות מאשר בשנה שעברה, אך המספר גבוה יותר מממוצע השנים 2019-2021 שעמד על 341 הרוגים.

בדוח של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מהבהבות הנורות האדומות מעל המגזרים שפעם אחרי פעם סומנו ככאלו הדורשים טיפול ממוקד ומהיר, אבל נראה שלא הרבה השתנה. כך למשל מצביע הדוח על כך ש-30% מההרוגים השנה היו הולכי רגל, במספרים - 105 בני אדם. זוהי עלייה של 18% מהנתון הממוצע של השנים 2019-2021. יוזמות למיתון תנועה באזורים עירוניים, הפרדה מפלסית, הפחתת המהירות בערים - כל אלו נותרו על הנייר כשהמדינה ממשיכה לנסות להצדיק את מכונת הכסף בדמות מצלמות המהירות בכבישים המהירים.

11 פצועים בתאונה במחלף אייל, 26 בדצמבר 2022. דוברות משטרת ישראל
תאונת דרכים במחלף אייל, דצמבר/דוברות משטרת ישראל

בתחום הרכב הכבד נרשמה עלייה של 33% בתאונות קטלניות במעורבות משאיות, ובמספרים: 157 בני אדם נהרגו לעומת 118 בשנים 2019-2021. ומה קורה במשרד התחבורה? מתפרסמת הצעה להקל בתקן הובלת המטענים. בנוסף באיגוד קציני הבטיחות מתלוננים כי התוכנית להכשרת נהגי רכב כבד בתחום המטענים לוקה בחסר ונעשית בצורה שמחטיאה את מטרתה המקורית.

גם לרוכבי האופנועים והקטנועים זו הוסיפה להיות שנה מסוכנת במיוחד בכבישים - 77 רוכבים נהרגו השנה לעומת ממוצע של 72 רוכבים בשנים 2019-2021. במילים אחרות, אחד מכל חמישה הרוגים נהרג על גבי כלי רכב דו-גלגלי. זאת, בשנה בה נערכו שני פיילוטים בתחום ההכשרה וההדרכה של רוכבים בדמות פיילוט קורס רכיבה מודעת ופיתוח תוכנית ללימודי הרכיבה להוצאת רישיון לאופנועים וקטנועים.

עוד פלח אוכלוסיה שמוסיף להיפגע בשיעורים גבוהים בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסייה הם בני המגזר הערבי. 112 הרוגים שהם עלייה של 5 הרוגים מהממוצע בשלוש השנים האחרונות. השנה הם היוו 32% מההרוגים בתאונות הדרכים למרות שחלקם באוכלוסייה נמוך בהרבה. מבין ההרוגים 37 נהרגו בזמן נהיגה ברכב פרטי, 35 בזמן רכיבה על דו גלגלי, 27 בתאונות במעורבות משאיות ומכלל ההרוגים 37 היו נהגים צעירים ו-13 מתוכם ילדים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מיריב רגב מטה הליכוד בבנייני האומה לאחר תוצאות המדגם 2 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
שוב שרת התחבורה. מירי רגב/ראובן קסטרו

עוד עולה מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כי גם השנה היו אלו גברים שמעורבים בתאונות דרכים בשיעור הגבוה משמעותית מנשים - 78% מההרוגים. בפילוח החודשים הקטלניים, מאי היה החודש בו נרשם מספר ההרוגים הגבוה ביותר עם 37 הרוגים. יום חמישי הוא המסוכן ביותר עם 63 מההרוגים, והשעות המסוכנות ביותר הן בין 23:00 לחצות.

בדירוג עבירות התנועה שגרמו לתאונות דרכים נמצאות במקום הראשון אי מתן זכות קדימה להולכי רגל עם 16% מהתאונות, אי ציות לרמזור אחראית על 13% ומהירות מופרזת במקום השלישי עם 10%. יצויין שנתון זה מעוות ומטעה שכן הוא מכיל מספר עבירות תנועה (מהירות מופרזת ביחס לחוק, לתנאי הדרך ונסיבות המקרה). במקום הרביעי אי-שמירת רווח ובמקום החמישי מעבר בין נתיבים. שישי - אי שמירה על הימין.

נסו להיזכר מה שכיחות האכיפה של מהירות ומתי ראיתם שוטר עומד ליד מעבר חציה או בודק שמירת מרחק, כמה מצלמות מהירות ראיתם בכבישים ישרים וכמה מצלמות רמזור. הכיוון ברור, אף אחד לא עובד באמת במניעת התאונה הבאה.

מרב מיכאלי בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
השרה היוצאת מיכאלי/ראובן קסטרו

ובכל זאת, שנת 2022 מראה גם שיפור במספר תחומים שטופלו באופן ממוקד בשנים האחרונות - מספר ההרוגים במכוניות פרטיות שירד מממוצע של 116 הרוגים בשנים 2019-2021, ל-99 נהגים ונוסעים בשנה החולפת. לא מעט מכך נזקף לעידוד של עליה לכביש של מכוניות בטוחות יותר, עם מערכות בטיחות מתקדמות. 24 רוכבי אופניים וקורקינטים שנהרגו השנה הם 7 הרוגים פחות מהממוצע של שלוש השנים הקודמות. גם פה, ניתן לייחס את ההפחתה הזו לאכיפה ממוקדת של רכיבה עם קסדות מגן, לסלילה מאסיבית של שבילי אופניים ייעודיים ועוד.

מנכ"ל הרלב"ד, ד"ר ארז קיטה: "שנת 2022 ממשיכה מגמה כואבת של קטלניות גבוהה בכבישים. שמנו לנו למטרה להפחית ב-50% את הנפגעים בתאונות דרכים תוך 5 שנים, ולהפוך את מדינת ישראל למובילה בעולם בבטיחות בדרכים. הדבר אפשרי רק באמצעות תוכנית לאומית כוללת ורב תחומית שמטפלת באופן ממוקד באוכלוסיות הסיכון. תוכנית העבודה מאושרת ואנו פועלים לתקצובה כבר בתקציב המדינה הקרוב על מנת למנוע צער, כאב וסבל ממשפחות רבות בישראל".

רוכב אופנוע נהרג בתאונת דרכים באור עקיבא, 29 באפריל 2021. דוברות איחוד הצלה, אתר רשמי
בין הנפגעים העיקריים - נוסעי רכב דו-גלגלי. תאונת אופנוע באור עקיבא/אתר רשמי, דוברות איחוד הצלה

בעמותת אור ירוק ביקרו את מדיניות הממשלה בהתמודדות עם הבטיחות בדרכים וגרירת הרגליים בתחום. עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שנת 2022 היא שנת כישלון ואנחנו האזרחים משלמים את המחיר על אוזלת היד של הממשלה. חייבים להוציא לפועל את התכנית הלאומית שתוביל לחסכון של 50% בהרוגים בחמש השנים הקרובות"

בעמותה גם חילקו את ההרוגים לפי הערים ויצרו את מדרג הקטלניות בערי ישראל. תל אביב היא המסוכנת ביותר עם 22 הרוגים, מתוכם 10 הולכי רגל. ירושלים עם 10 הרוגים, מתוכם 8 הולכי רגל. ראשון לציון עם 8 הרוגים ומתוכם 4 הולכי רגל. אשדוד עם 7 הרוגים, מתוכם 5 הולכי רגל.

"השנה התבשרנו כי ישראל היא המדינה הגרועה ביותר בכל אירופה בשינוי מספר ההרוגים בעשור האחרון" אמר עו"ד יעקב לוואלה! בעקבות הנתונים. "בשנה שחלפה ראינו את כל תחלואי הכישלון באים לידי ביטוי בחוסר ביטחון אישי בכביש, באלימות איומה ובהתדרדרות מצב הבטיחות בדרכים עד כדי שפל. זו התוצאה הישירה של הרעבת תחום הבטיחות בדרכים במשך שנים. אין סליחה ואין מחילה על אדישות ציבורית וקיצוצי תקציב שברור וידוע כי יעלו בחיי אדם. הצעד הראשון ששר התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לעשות הוא להוציא לפועל את התכנית הלאומית שתוביל לחסכון של 50% בהרוגים בחמש השנים הקרובות. כל שיהוי וגרירת רגליים יוסיף עוד משפחות שכולות ועוד הרבה צער, סבל וכאב מיותרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully