וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' בהחלטה ראשונה: יבוטל המס על כלים חד פעמיים ושתייה מתוקה

עודכן לאחרונה: 1.1.2023 / 18:16

שר האוצר הנכנס הורה להוציא צווים שיבטלו את המס שהטיל שר האוצר היוצא ליברמן על שתיה ממותקת וכלים חד פעמיים, החלטה שעוררה ביקורת רבה בציבור החרדי. השרה היוצאת זנדברג תקפה: "הממשלה החדשה נותנת לפוליטיקה קטנונית לחרב את הסביבה והבריאות"

בווידאו: שר האוצר ליברמן מתייח למיסוי הכלים החד פעמיים/צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: ניר חן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הנחה היום (ראשון) לבטל את המס על הכלים החד פעמיים ועל השתייה המתוקה שהחיל קודמו בתפקיד, אביגדור ליברמן בממשלה היוצאת. זוהי החלטתו הראשונה של סמוטריץ' בתפקיד.

ההחלטה שקידם ליברמן, יחד עם השרה היוצאת להגנת הסביבה תמר זנדברג, עוררה ביקורת חריפה בקרב הציבור החרדי ונציגיו בכנסת. מדובר במס נייטרלי שחל על כל שכבות האוכלוסייה, על יבוא וייצור מקומי על בסיס משקל המוצרים. מטרת התכנית הייתה הפחתת שימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים, במטרה לצמצם את התופעה השלילית - והייחודית בהיקפה בישראל - של שימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק וליישר קו עם הנהוג במדינות מתקדמות אחרות בעולם הנוקטות בצעדים דומים.

יחד עם זאת, בישראל אין ספק שמס הקנייה החדש פגע בעיקר בחרדים, אוכלוסייה שמשתמשת הרבה יותר בכלים חד פעמיים, הן מטעמי כשרות והתאמתם של אלה הן למאכלי חלב והן לבשר, אך בעיקר בשל גודלן של המשפחות במגזר החרדי.

בצלאל סמוטריץ' שר האוצר הנכנס  בטקס החילופים, 1 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
סמוטריץ' בטקס החילופים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

זנדברג מסרה בתגובה להחלטתו של סמוטריץ' כי "הממשלה החדשה נותנת לפוליטיקה קטנונית לחרב את הסביבה והבריאות. במקום להתקדם ההחלטה הזאת מחזירה אותנו שנות אור אחורה. חוץ מאצבע בעין ביטול המס יתרום רק לזיהום ולתחלואה. אני קוראת לשרה להגנת הסביבה החדשה להתנגד נחרצות למהלך המזיק הזה".

גם בארגון הסביבה "אדם טבע ודין" תקפו את ההחלטה של שר האוצר החדש: "ביטול המיסוי על הכלים החד פעמיים הוא לא פחות משערורייה. חמורה במיוחד העובדה שזה מה שעושה שר האוצר ביומו הראשון בתפקיד - פוגע בבריאות הציבור ועוד יותר מכך גוזר על מדינת ישראל להפוך למטמנה אחת גדולה. כבר היום אין בישראל מקום להטמנת הפסולת וביטול המיסוי על החד פעמי רק ימשיך לעודד את הציבור לרכוש כלים חד פעמיים תוך יצירת זיהום סביבתי ובריאותי. אנחנו נמשיך להילחם בכל הכלים העומדים לרשותנו ומצפים מהשרה החדשה להגנת הסביבה לעמוד נחושה אל מול ההחלטה".

ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) כתב כי "שר האוצר לא מבזבז רגע וזו ההחלטה הראשונה שהוא בוחר לקחת. החלטה שהיא נגד הבריאות, נגד הסביבה, נגד אזרחי ישראל. פניתי הערב ליו"ר ועדת הכספים בדרישה לקיים דיון דחוף בנושא".

אלא שיו"ר ועדת הכספים החדש, משה גפני מיהדות התֹורה בירך על ההחלטה: "אני מברך את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על החלטתו הראשונה במשרד לבטל את 'מס ליברמן' על הכלים החד פעמיים והמשקאות הממותקים שנועד לפגוע בראש ובראשונה במגזר החרדי. זה היה אחד ההתחייבויות שלנו שנעשה מיד מיד עם הקמת הממשלה ואני שמח על כך".

גם של גפני למפלגה, ח"כ מאיר פרוש אמר: "אני מברך את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על זריזותו בפעולה שנקט לבטל את מס ליברמן שהוטלו על המשפחות החרדיות. מדובר במימוש צעד ראשון מתוך צעדים נוספים שמופיעים בהסכם הקואליציוני שימחקו כל זכר לגזירות ממשלת לפיד-ליברמן".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אשפה שהשאירו מטיילים, 28 בינואר 2022. ראובן קסטרו
אשפה שהשאירו מטיילים, 28 בינואר 2022/ראובן קסטרו

סמוטריץ' נשא היום דברים בטקס חילופי השרים במשרד האוצר ואמר כי עם כניסתי למשרד האוצר כעת, אני מחוייב למשימה אחת - כלכלת ישראל וטובת מדינת ישראל ואזרחיה. השר אביגדור ליברמן ואני מסכימים על הרבה מאוד דברים. אני איש של כלכלה חופשית שמעוניין להסיר חסמים, ולשכלל את השוק החופשי והתחרות כמה שיותר. במשרד האוצר יושבת הסיירת של המגזר הציבורי, ואני בא לכאן עם המון ענווה ורצון ללמוד כדי לקדם את מדינת ישראל, לחזק את הכלכלה ואת הכנסות המדינה, ולאחר מכן גם לאתר את האוכלוסיות שזקוקות לסיוע".

סמוטריץ' הוסיף כי "אנחנו עומדים לפני תקופה מאתגרת, של אירועים כלכליים כמו האינפלציה והעלאת הריבית, ואני מאמין שאנחנו נצלח אותה ונביא לישראל אמון במערכת הפיננסית וכפועל יוצא מכך משקיעים. אני חושב שכולנו פועלים בהמשכיות, וכחלק מכך גם אני. השר ליברמן עשה פה עבודה טובה מאוד והוביל צעדים אמיצים ותקדימיים, ואני מקווה להמשיך אותו ולבנות את הקומה שלי, ולהשאיר כאן משרד אוצר חזק יותר גם לשר שיגיע אחריי".

גם באיגוד רופאי בריאות הציבור התייחסו להחלטת השר. "ההחלטה של שר האוצר הנכנס היא החלטה אומללה, מצערת ועיוורת", מסרו. "משקאות מתוקים גורמים לסכרת ולתמותה של ישראלים רבים - ולכן מוצדק למסותם, כפי שמקובל בעולם. כלי המיסוי לא נועד להכביד על האוכלוסיה אלא לסייע לה להיות בריאה יותר.

מצער שיש מי שהאמין לכזבי התעשיה, לפיהם המס נועד לפגוע באוכלוסיה החרדית ואינו יעיל, כאשר נתוני משרדי האוצר והבריאות הצביעו כי המס הוביל לירידה בצריכה ולתועלת לישראלים, לרבות האוכלוסיה החרדית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully