וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה בגיוס בני מיעוטים לשירות קרבי: יותר דרוזים שאינם מחוייבים בגיוס לצה"ל מתגייסים

עודכן לאחרונה: 2.1.2023 / 18:05

למרות הירידה בגיוס הכללי של בני מיעוטים לצה"ל, נתון מפתיע חושף כי ישנה עלייה במספר המתגייסים מתוכם ליחידות קרביות. בצבא מעריכים שהסיבה לכך היא שילוב של פעילות פיקוד העורף ביישובים שלהם במהלך תקופת הקורונה, וגיוס שלהם לתוכניות שקירבו אותם לצה"ל

בווידאו: טקס חילופי מפקד חטיבת הנח"ל, 28.6.21/צילום: דובר צה"ל

על אף ירידה בהיקף גיוס בני המיעוטים לצה"ל בשנה האחרונה, נרשמה עלייה בחלק היחסי של המתגייסים מביניהם לשירות קרבי - כך לפי נתוני אגף כוח אדם בצבא. לפי גורמים בצה"ל, הירידה הכללית בגיוס של בני המיעוטים נעוצה בהסתה נגד אלו מביניהם ששירתו בצה"ל במהלך מבצע שומר החומות. את המוטיבציה לשירות קרבי הם זוקפים לזכות מספר תהליכים איטיים, בהם העבודה של פיקוד העורף לצד הכפרים והיישובים של המיעוטים במהלך תקופת הקורונה.

לפי הנתונים, בשנת 2019, התגייסו 501 בני מיעוטים, מתוכם 249 התגייסו למסלול לוחמים ביחידות קרביות. בשנת 2020 התגייסו 561 בני מיעוטים, מתוכם 299 התגייסו למסלול לוחמים, המהווים 53% מהם. בשנת 2021 התגייסו 476 בני מיעוטים בסך הכל, נתון שמצביע על ירידה משמעותית, אולם מתוכם התגייסו 292 לשירות הקרבי - שהינם 61% מהם.

גורמי צבא מעריכים כי אחת הסיבות המרכזיות לירידה בהיקף הגיוס של בני מיעוטים לצה"ל נובעת מההסתה במהלך ואחרי מבצע שומר חומות במאי 2021. במהלך המבצע, הרשתות החברתיות התמלאו בהסתה, נאצה ואיומים כלפי בני מיעוטים המשרתים בצה"ל.

לעומת זאת, את העלייה במוטיבציה להתגייס לשירות קרבי, מסבירים גורמים בצה"ל באמצעות מספר תהליכים שהתרחשו באיטיות. אחד מהם הוא השיח החיובי סביב הגיוס לקרבי, שהעלה את המוטיבציה להתגייס ליחידות הקרביות וליחידות המיוחדות.

התהליך השני שגרם לעליית המוטיבציה הוא העבודה של פיקוד העורף בכפרים והיישובים של המיעוטים במהלך תקופת הקורונה. הקשר הרציף והפעילות הקבועה בגלי הקורונה השונים הובילו להקמת פרויקט על ידי אכ"א המכונה "שלב ב'", במסגרתו עברו חרדים ובני מיעוטים בגילאים בני 40-20 טירונות מקוצרת ושיעורי תכנים שונים בשפה העברית ולאחר מכן שירתו במילואים. מיולי 2020 ועד לחודש האחרון עברו החיילים את ההכשרה, וכעת משרתים 510 במילואים בפיקוד העורף על מדים כמסבירים ומסייעים של מדיניות פקע"ר במצב חירום ושגרה.

במחזור נובמבר האחרון סיימו 65 חיילי מילואים, בהם בני מיעוטים, שפועלים בשגרה כמנהלי בכירים בבתי ספר או דמויות בכירות ומשפיעות במועצות האזוריות ובכפרים גם באזור צפון רמת הגולן שאינם חייבי גיוס. חלקם התגייס במבצע עלות השחר וחלקם נמצא בפעילות תחת אוגדה 210 ברמת הגולן.

כמו כן, מורות חיילות בצה"ל מעבירות בשפה העברית שיעורי עידוד למקצועות הסייבר והטכנולוגיה, ולפי הערכת גורמי צבא, העובדה שחיילי צה"ל מגיעים לבתי ספר על מדים מייצרים אווירה חיובית כלפי צה"ל.

"לאחרונה יש יותר התעניינות במסלולי עתודה ומסלולים טכנולוגיים בצה"ל בדגש על אזור הצפון ורמת הגולן באופן שלא ראינו בעבר", אמר גורם בצבא. "השיא מבחינתנו היה הרגע שבו מפקד אוגדה 210 קיבל הזמנה להגיע עם קצין בכיר מאכ"א לבית הספר כדי לפתוח את שנת הלימודים. זה מסר ברור שהם רוצים להתקרב ומעוניינים גם אם התהליך הוא איטי ומדוד. חשוב להדגיש שהשיח מתקיים בעברית", ציין.

בתוך כך, הדגיש גורם נוסף שלמרות המתיחות שנוצרה לאחר מבצע שומר חומות, פעל הרמטכ"ל אביב כוכבי להעביר מסר לבני העדה הבדואית על חשיבותם ותרומתם לצה"ל, ולאחרונה העניק ארבע דרגות סגן אלוף ייצוג לקצינים בדואים בהתאם להערכה הרבה על העשייה בחזית הלחימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully