וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' יוצא למלחמה: מתכוון לפרק את המונופולים

עודכן לאחרונה: 1.1.2023 / 9:17

שנה חדשה נפתחה עם התייקרות החשמל, הארנונה, הדלק, ובקרוב המחירים יזנקו שוב. מה מתכוון שר האוצר לעשות? להילחם מלחמת חורמה במונופולים

בצלאל סמוטריץ' בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
מתכוון להכריז מלחמה על המונופולים הגדולים במשק הישראלי/ראובן קסטרו

הגזרות הכלכליות על אזרחי ישראל רק מתחילות היום (ראשון), בפתחה של שנת 2023, עם עליית מחירי החשמל, הארנונה, הדלק, המים והמיסוי על המכוניות החשמליות.

אם חשבתם שסיימנו עם הגזירות לשנה החדשה, הגל הבא קרוב מאוד: התייקרות החשמל ב-8.2%, המים ב-3.5%, ארנונה בין 1.5% ל-3%, המיסוי על מכוניות חשמליות ב-10% ודלק שיתייקר ב-9 אגורות ומחירו יעמוד על 6.94 שקלים, יגררו עלייה נוספת וחדה במחירי המזון באמצע חודש ינואר, כך לפי גורמים בשוק.

מול הסוגיה המורכבת הזאת ניצב עכשיו שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ', שקיבל ירושה בעייתית מהממשלה הקודמת, שניסתה אמנם לקדם רפורמות חשובות, אך נקלעה מהר מאוד למצב של ממשלת מעבר נטולת סמכויות. הוא ידע היטב למה הוא נכנס, כשנאבק על קבלת תיק האוצר, ובמסגרת התוכנית המתגבשת בלשכתו, יש כוונה לטפל במונופלים בשוק המזון ולפעול לפירוקם, כדי לרסן את כוחם ולהוריד את יוקר המחיה.

בצלאל סמוטריץ', דיון השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
שר האוצר בצלאל סמוטריץ': בקרוב יכריז מלחמה על המונופולים?/ראובן קסטרו

בסביבתו של סמוטריץ', ששקוע בשבועות האחרונים בלמידת הנתונים, מבינים שרק טיפול שורש, כמו זה שעשתה ועדת שטרום בבנקים, כשהפרידה את כרטיסי האשראי מפעילותם, תוכל להביא לשינוי אמיתי ולאורך זמן בהוצאות של הצרכן הישראלי. אם תוכניתו תצא לפועל, תאגיד לא יוכל לייבא, לייצא, לשווק מוצרים של חברות אחרות ולהיות קמעונאי בו זמנית.

העמידה מול התאגידים הגדולים במשק, ששולטים עשרות שנים בשוק המזון, הוא מהלך אמיץ מצידו של סמוטריץ' והוא צפוי להיתקל בהתנגדות תקיפה שלהם, אל מול הכוונה להצר את צעדיהם ולצמצם את כוחם והשפעתם. אם אכן סמוטריץ' יממש את תוכניתו, הוא ילך בדרכם של משה כחלון, שנלחם בחברות הסלולר וניצח וליברמן שפתח חזית מול הלובי החקלאי והעביר רפורמת יבוא מקיפה, ויהפוך לשר האוצר הראשון שהעז לעמוד מול המונופולים החזקים ששולטים ביד רמה בשוק המזון.

הממשלה הנוכחית, שהושבעה ביום חמישי, והבטיחה שתוריד את מחירי הארנונה, המים, החשמל והדלק, לא יכלה לעצור את עליות המחירים שנכנסו היום לתוקפם, מפאת קוצר הזמן. אם אכן תצא תוכניתו לפועל, שר האוצר שהתחיל ברגל שמאל, ימשיך בימין על מלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully