וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן ואסד מגששים את דרכם לפיוס, והכורדים עשויים לשלם את המחיר

עודכן לאחרונה: 31.12.2022 / 18:46

לאחר נתק של יותר מעשור, שרי ההגנה של טורקיה וסוריה נפגשו במוסקבה, הרוצה למנוע פלישה טורקית נוספת. לארדואן נמאס ממיליוני הפליטים הסורים המעיקים על כלכלתו והוא רוצה לחנוק את האוטונומיה הכורדית בגבולו. עבור הקרמלין, פיוס בין האויבים המרים יהיה הישג דיפלומטי

נשיא סוריה בשאר אסד וראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בפגישה בחאלב, 6 בפברואר 2011. רויטרס
הצטלבות אינטרסים גיאו-פוליטית. אסד וארדואן בחאלב, 2011/רויטרס

טורקיה הייתה לאויבת הגדולה ביותר של משטר אסד בסוריה מאז פרוץ המלחמה לפני יותר מעשור, ונותרה לצד המורדים גם כשכל יתר תומכיהם התייאשו והסירו את ידיהם מהסכסוך. ואולם, בחודשים האחרונים חל מפנה ביחס של ממשל ארדואן לדמשק, וההפשרה ביחסים בין שתי השכנות התבטאה במפגש רם-דרג בין שרי ההגנה שלהן שהתקיים השבוע בחסות מוסקבה, לראשונה מאז תחילת העימות.

במשך שנים ארוכות פתחה טורקיה את שעריה בפני הפליטים הסורים שנמלטו מאימת זוועות המלחמה, אך התנפחותה של אוכלוסייה זו - כ-3.7 מיליון איש, יותר מבכל מדינה אחרת - הפכה לנטל עבור הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. קבלת הפנים החמה התחלפה בתרעומת ציבורית גוברת לאור המשבר הכלכלי העמוק בטורקיה, וכשהבחירות לנשיאות ממשמשות ומתקרבות, ארדואן רוצה לשים קץ לבעיה.

על השולחן מונח איום לפתוח במבצע חדש נגד הכורדים בצפון סוריה, לכאורה כדי להיאבק בארגונים החמושים שעל גבול טורקיה, אך בפועל גם כדי לפנות שטח ליישוב מחדש של פליטים סורים. ארדואן כבר השלים בשנים האחרונות שלושה מבצעים צבאיים נגד הכוחות הכורדיים, הנתמכים על ידי ארצות הברית, ובשטחים שמהם נהדפו התבססו ארגוני אופוזיציה בגיבוי צבא טורקיה.

בשבועות האחרונים התגברו התקיפות של צבא טורקיה נגד הכוחות הכורדיים בצפון סוריה, כתגובה לפיגוע הקטלני באיסטנבול בחודש שעבר. בשאיפה להניא את אנקרה מפני פעולה חדשה שתפגע עוד יותר ביוקרתה, עודדה מוסקבה אותה ואת דמשק לפתוח בדיאלוג. רוסיה, השקועה עד צוואר במלחמתה באוקראינה, צמצמה בחודשים האחרונים את היקף כוחותיה בסוריה, וכל מבצע טורקי חדש היה מחליש את מעמדה כקובעת הטון המרכזית במלחמה בסוריה שבה מעורבות מדינות זרות רבות.

ולכן, עבור הקרמלין, נורמליזציה ביחסים בין סוריה לטורקיה היא התוצאה העדיפה ביותר. אחרי שורת פגישות בחודשים האחרונים בין ראשי המודיעין של טורקיה וסוריה, התקדמו המגעים שלב אחד נוסף וביום רביעי היו אלו כבר שרי ההגנה שהחלו בשלב הגישושים. המארח, שר ההגנה המושמץ של רוסיה סרגיי שויגו, זכה לקצת נחת כששיחק את תפקיד המתווך בעל הסכמות והצהרות הסיכום שנמסרו לאחר הפגישה היו חיוביות.

"השיחות עסקו בדרך שבה הצד הטורקי יכול לפעול בשיתוף פעולה נגד ארגוני טרור כמו ה-YPG ודאעש במטרה להבטיח את שלמותה הטריטוריאלית של סוריה ואת המלחמה נגד הטרור", סיכם גורם טורקי בכיר את המפגש, מבלי להזדהות בשמו. הגורם, ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס, הוסיף כי "טורקיה הדגישה כי בראש סדר העדיפויות שלה הוא הביטחון בגבול". משרד ההגנה של סוריה מסר הודעה דומה, והמעורבים הסכימו להמשיך בשיחות ביניהם.

הפגנה פרו-כורדית נגד הפגזות של טורקיה בסוריה ובעיראק בעיר פרנקפורט, גרמניה, דצמבר 2022. רויטרס
לכורדים אין על מי לסמוך אלא על עצמם. הפגנה בפרנקפורט נגד התקיפות של טורקיה בסוריה ובעיראק/רויטרס

לכל שלוש המדינות יש אינטרסים לפיוס. ארדואן, שאף מביע נכונות להיפגש עם אסד - שאותו תיאר בעבר כקצב וראה בו מכשול לכל הסדר פיוס - רוצה להימנע מהרפתקה צבאית נוספת לאור הצרות הכלכליות מבית. אם רוסיה וסוריה יסייעו לו להרחיק את הכורדים מהגבול, מה טוב. עבור אסד, שמדינות רבות באזור החלו להכיר בשלטונו מחדש בשנים האחרונות, יהיה זה ניצחון דיפלומטי כביר ומכה קשה לשרידי האופוזיציה החמושה נגד משטרו. ועבור נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נורמליזציה בין טורקיה לסוריה תתן תוקף להיותו בעל הבית באזור.

לא בכדי הפגינו תושבים במעוזים האחרונים של המורדים באידליב נגד ההפשרה ביחסים בין דמשק לאנקרה, מחשש שהאחרונה תנטוש אותם לגורלם. ללא ההתערבות של צבא טורקיה ונוכחותו בשטח, סביר שצבאות סוריה ורוסיה היו מכניעים את המחוז בברוטליות רבה, כפי שעשו בדרעא, בחומס, בדמשק ובחאלב.

אלו שצפויים להפסיד הכי הרבה מהבנות בין אסד לארדואן הם הכוחות הכורדיים, שביססו ממשל אוטונומי בצפון סוריה בחסות המלחמה והצלחתם במאבק נגד דאעש. אף שהם נהנים מתמיכת הקואליציה בהובלת ארצות הברית במבצעיהם נגד שרידי ארגון הטרור, וושינגטון לא הצליחה לבלום את אנקרה מלפתוח במבצעיה הקודמים. טורקיה מסרבת להישמע לפניותיה של ארצות הברית, שאותה היא מאשימה בתמיכה בארגוני טרור.

כלי רכב משוריינים של צבא טורקיה בסמוך לגבול עם סוריה, 29 בנובמבר 2022. רויטרס
ארדואן יצא ל-3 מבצעים צבאיים נגד הכורדים בשנים האחרונות. משוריינים טורקיים בסמוך לגבול, נובמבר/רויטרס

טורקיה רואה ביחידות ההגנה של העם (YPG), המיליציה הכורדית בסוריה, חלק מהמחתרת הכורדית בשטחה (PKK), בעוד שארצות הברית ומדינות המערב עושות את ההבחנה. הכורדים, מהמיעוטים חסרי המזל במזרח התיכון, יודעים שוב שאין להם על מי לסמוך מלבד על עצמם. אסד אמנם הניח להם לבסס שלטון אוטונומי לאורך שנות המלחמה ולטפל באיום של דאעש, אך כעת האיום המשמעותי הוסר והוא לא יהסס להקריב את הכורדים לטובת סדק נוסף בחומת הבידוד הבינלאומית.

ארצות הברית הביעה אחרי המפגש המשולש התנגדות לתהליכי הפיוס בין טורקיה ל"דיקטטור האכזר בשאר אסד", אולם השפעתה על מצב העניינים בשטח מוגבלת. וושינגטון גם זקוקה לאנקרה, שותפתה לנאט"ו, בהעברת מסרים למוסקבה, שעמה נותק רוב הקשר מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. טורקיה תיווכה בין רוסיה לאוקראינה בהסכם למשלוחי התבואה מנמלי אוקראינה, וזכתה על כך לשבחים מצד ממשל ביידן.

אם ארדואן ואסד אכן יחדשו את היחסים, שלפני המלחמה הגיעו עד לכדי ניסיונות תיווך טורקיים בין ישראל לסוריה, תהיה זו התפשרות נוספת של נשיא טורקיה בשנים האחרונות. ארדואן, שתמך במחנה "האחים המוסלמים" במדינות שחוו את "האביב הערבי", צבר לעצמו אויבים רבים במדינות האזור, אך מאז פרוץ מגיפת הקורונה הוא שם את האידיאולוגיה בצד לטובת הכלכלה המטלטלת את כיסאו.

בשנתיים האחרונות הוא חידש את היחסים עם מנהיגי ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ומצרים והתפייס עם ישראל. לא מן הנמנע שבתקופה הקרובה יקיימו ארדואן ואסד מפגש, שעד לא מכבר היה בלתי-נתפס לחשוב עליו, מתוך הצטלבות אינטרסים וציניות גיאו-פוליטית על חשבון מיליוני הפליטים וההרוגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully