וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומא: האפיפיור לשעבר בנדיקטוס ה-16 מת בגיל 95

עודכן לאחרונה: 31.12.2022 / 11:52

בנדיקטוס ה-16, שנולד בגרמניה בשם יוזף אלויס רצינגר, היה האפיפיור ה-265, והגרמני השישי ששירת בתפקיד. הוא היה ידוע בעמדותיו השמרניות, בדיאלוג שניהל עם היהדות והאיסלם, בכישרונותיו הרבים - וספג ביקורת במעורבותו בכיסוי ההתעללות המינית של כמרים בנערים בגרמניה

האפיפיור בנדיקטוס ה-16 מת היום (שבת) בגיל 95, לאחר כעשור מאז שפרש מהתפקיד בשל סיבות בריאותיות. ביום רביעי ביקש האפיפיור פרנציסקוס מהעולם להתפלל לשלומו של בנדיקטוס לאחר שדווח כי חלה הרעה במצבו. את שנותיו האחרונות בילה האפיפיור במנזר Mater Ecclesiae במתחם הוותיקן.

בנדיקטוס ה-16, שנולד בגרמניה בשם יוזף אלויס רצינגר, היה האפיפיור ה-265, והגרמני השמיני ששירת בתפקיד. ב-2005 הוא החליף בתפקיד את האפיפיור יוחנן פאולוס השני, שכיהן בתפקיד מאז 1978 ומת בגיל 85. משך כהונתו נחשב לשלישי באורכה בתולדות הכנסייה. ב-2013, האפיפיור בנדיקטוס ה-16 נהפך לאפיפיור הראשון מזה 600 שנה להתפטר מרצון, אחרי גרגוריוס ה-12, שפרש מתפקידו באוקטובר 1415 בתום כהונה של תשע שנים, בשל מאבקי כוח פנימיים.

לפני בחירתו כאפיפיור, בנדיקטוס נהנה מקריירה מכובדת כתיאולוג ושימש כדיקן אספת החשמנים וכראש "הקונגרגציה של דוקטרינת האמונה". כחשמן היה אחד מהבולטים והחשובים ביותר, והיה ידוע מבחינה אישית ותאולוגית כאחת כ"יד ימינו" של קודמו בתפקיד. הוא נחשב לשמרן ביותר, והיה מעורב במחלוקות רבות בכנסייה פנימה ומחוצה לה, ובמיוחד בשערוריית כיסוי ההתעללות המינית על ידי כמרים בכנסייה. ב־19 באפריל 2005 נבחר לתפקיד האפיפיור לאחר שני ימי דיונים בקונקלווה, אספת החשמנים הבוחרת את האפיפיור.

שמעון פרס והאפיפיור בנדיקטוס ה-16, נתב"ג. מאי 2009. ראובן קסטרו
שמעון פרס והאפיפיור בנדיקטוס ה-16, נתב"ג. מאי 2009/ראובן קסטרו

בנדיקטוס ה-16 נולד ב-1927 בשם יוזף רצינגר בכפר בבוואריה, חלק מרפובליקת ויימאר דאז, לאב קצין משטרה ולאם, טבחית בבית מלון. הצעיר מבין שלושה ילדים, רצינגר היה בן 6 כשהנאצים עלו לשלטון בגרמניה ב-1933. הוריו הקתולים האדוקים לא תמכו במשטר החדש, אך ב-1941 כשהיה בן 14, רצינגר נעשה חבר לזמן קצר ב"היטלר יוגנד" כפי שחייב החוק. רצינגר נכנס לסמינר ב-1939 ולמד תאולוגיה ופילוסופיה כש-1943 גויס לצבא הגרמני ונשלח להונגריה להציב מלכודות לטנקים ב-1945. הוא ערק באפריל 1945 ונלכד על ידי הכוחות האמריקניים.

לאחר מלחמת העולם השנייה, רצינגר שב ללימודיו בסמינר. הוא הוסמך לכומר ביוני 1951 וקיבל דוקטורט בתאולוגיה מאוניברסיטת מינכן. הוא לימד תאולוגיה בתיכון ובאוניברסיטה. במהלך הקריירה אקדמית שלו, רצינגר כתב כמה ספרים תאולוגיים. ב-1981 הוא מונה לראש "הקונגרגציה של דוקטרינת האמונה" על ידי ידידו הטוב, האפיפיור יוחנן פאולוס השני.

הוא גיבש עמדות שמרניות נוקשות, וכראש "קהילת דוקטרינת האמונה" היה בין המתנגדים הבולטים לנישואי כמרים ולהפלות מלאכותיות. הוא התנגד לכל סוג של זוגיות הומוסקסואלית. כן הביע התנגדות נחרצת לשימוש באמצעי מניעה, וטען שקונדומים לא מונעים איידס. עמדותיו הקשוחות וגישתו הנוקשה, זיכו אותו לעיתים בכינויים מזלזלים, כגון "הביריון", "הקרדינל הטנק", ו"הרוטוויילר של אלוהים". עם זאת, גם מבקריו החריפים ביותר הכירו בחוכמתו ובאינטליגנציה שלו. הוא גם היה ידוע בענווה ובעדינות שלו, כמו גם בכישרונותיו הרבים: הוא דיבר גרמנית, איטלקית, צרפתית, אנגלית ולטינית וקרא יוונית עתיקה ועברית מקראית. בנוסף, הוא היה פסנתרן מוכשר שאהב במיוחד את מוצארט.

האפיפיור הפורש בנדיקטוס ה-16 נפגש עם האפיפיור פרנציסקוס באיטליה. רויטרס
האפיפיור הפורש בנדיקטוס ה-16 נפגש עם האפיפיור פרנציסקוס באיטליה/רויטרס

אף שהיה קתולי אדוק, רצינגר היה מעורב במאמציו של יוחנן פאולוס להתקרב לדתות אחרות, ובעיקר ליהדות ולאיסלם. רצינגר קיבל עליו את המינוי לאפיפיור ב-19 באפריל 2005, ונהפך בגיל 78 לאפיפיור המבוגר ביותר שנבחר מאז קלמנס ה-12. הוא מידנ קט בצעדים להמשיך בדיאלוג עם היהדות והאיסלם וכנסיות נוצריות אחרות. אחת המטרות שלו היו להחיות את הכנסייה הקתולית באירופה. הוא גם אמר כי ימשיך בגישה השמרנית של קודמו.

בשנים הראשונות לכהונתו, בנדיקטוס ביקר בכמה מדינות, כולל טורקיה וברזיל. עם זאת, הוא סירב לבקר בישראל, עד שלא יוסר ביד ושם כיתוב המאשים את האפיפיור פיוס ה-12 בשתיקה נוכח השמדת יהודי אירופה. הוא גם סירב לבקשת ארגונים יהודיים לפתוח את ארכיוני הוותיקן, שיכולים לשפוך אור על התנהלות פיוס ה-12 בשואה, מ"נימוקים לוגיסטיים".

האפיפיור בנדיקטוס ביקר באושוויץ ב-2006. ביקורו הראשון כאפיפיור, והשלישי שלו במקום. בנאומו אמר: "לדבר במקום זה של אימה, מקום בו התבצעו פשעים חסרי תקדים נגד אלוהים ואדם, כמעט בלתי אפשרי, וזה קשה במיוחד לנוצרי, לאפיפיור מגרמניה". "במקום כזה המילים נעתקות, בסופו של דבר נשאר רק שקט מאיים. שקט שהוא בעצם בכי אמיתי לאלוהים - אלוהים, למה שתקת? איך אפשרת לזוועות האלו להתרחש? איפה היה אלוהים באותם ימים? איך הוא הרשה לטבח כזה להתרחש?". ב-2008 הוא ביקר לראשונה בארצות הברית, וב-2009 ביקר בישראל וברשות הפלסטינית. בבינואר 2010 ביקר לראשונה בנדיקטוס השישה עשר בבית הכנסת הראשי של רומא.

נאומו האחרון של האפיפיור בנדיקטוס ה-16. הוותיקן, 27 בפברואר 2013. רויטרס
נאומו האחרון של האפיפיור בנדיקטוס ה-16. הוותיקן, 27 בפברואר 2013/רויטרס
האפיפיור בנדיקטוס ה-16. GettyImages
האפיפיור בנדיקטוס ה-16/GettyImages

ב-2010 החלו להתפרסם האשמות של התעללות מינית של כמרים בנערים בגרמניה, אירלנד וארצות הברית. האפיפיור ספג ביקורת קשה על תפקידו בשערורייה ונזף בבישופים של הכנסייה האירית בכישלון ההנהגה. הוותיקן גינה את ההאשמות ה"שקריות" שבנדיקטוס היה אחראי על מדיניות הסתרה של הניצול המיני.

ב-2022, דו"ח של הארכיבישופות של מינכן האשים את בנדיקטוס, שכבר פרש, בניהול לא נכון של ארבעה מקרי התעללות מינית של כמרים, במהלל כהונתו שם כארכיבישופ. הוא הכחיש את הדברים, אך ביקש סליחה על מעורבותו במקרים המדוברים. בהצהרה כתובה הוא הודה ב"התעללות ובטעויות" שנעשו.

בפברואר 2013, בנדיקטוס הודיע כי יפרוש בסוף החודש בשל בעיות בריאותיות. "אחרי שבחנתי שוב ושוב את המחויבות שלי לאל, הגעתי למסקנה כי בעקבות גילי המתקדם, כוחותיי אינם הולמים יותר את משרתי" אמר האפיפיור בהודעת התפטרותו, ששודרה בתחנת הרדיו של הוותיקן. "קיבלתי את ההחלטה בחירות מוחלטת", אמר.

"אני מודע לעובדה שבגלל אופיו הרוחני, התפקיד הזה צריך להתבטא לא רק במילים ומעשים אלא גם בתפילות וכאב", הוסיף האפיפיור. "אולם, בעולמנו - שמשתנה ללא הרף ומזועזע על ידי שאלות עמוקות שנוגעות לחיי האמונה. - כדי למלא את תפקידי, חוזק מחשבתי וגופני הכרחיים. בחודשים האחרונים הידרדר חוזקי" אמר. לנאום הפומבי האחרון של בנדיקטוס בכיכר סנט פטרוס הגיעו יותר מ-50 אלף אנשים. ב-28 בפברואר הוא התפטר באופן רשמי וקיבל את התואר "אפיפיור אמריטוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully