וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר חדש: 60% מהציבור חושב שהדמוקרטיה הישראלית נמצאת בסכנה

עודכן לאחרונה: 28.12.2022 / 12:22

מתוך כלל המשיבים לסקר פרי עמותת "יסוד" שענו כי הם חוששים לדמוקרטיה במדינה, 69% מהם השתייכו לציבור החילוני ו-34% לציבור הדתי. עוד נמצא שבמגזר הערבי חוששים מכך בהרבה מאשר מהציבור היהודי. הרוב הגדול של הציבור הסכים שחשוב שישראל תמשיך להיות מדינה דמוקרטית

ראש הממשלה המיועד פרסם הבהרה שנייה תוך שעות ספורות לדברי שותפיו העתידיים לממשלה 25.12.22/צילום: לשכת ראש הממשלה

60% מהציבור חושב שהדמוקרטיה הישראלית נמצאת בסכנה - כך חושף היום (שלישי) סקר חדש של עמותת "יסוד", הפועלת לעיגון מעמדן החוקי של זכויות היסוד בישראל, בשיתוף עם מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים. בנוסף, לפי הסקר, 78% מהמשיבים שענו כי לבית המשפט לא צריכה להיות הסמכות לבטל חוקים שחוקקה הכנסת, היו דתיים, לעומת 26% שהגדירו עצמם חילוניים.

לשאלה "האם אתה חושב כי הדמוקרטיה הישראלית נמצאת בסכנה", השיבו 60% מכלל האוכלוסייה תשובה חיובית, כש-69% מתוכם משתייכים לציבור החילוני ו-34% מהציבור הדתי. כמו כן נמצא כי בני המגזר הערבי חוששים במספרים גבוהים הרבה יותר לעתיד הדמוקרטיה - 76% לעומת 56% מקרב הנשאלים בציבור היהודי.

לשאלה "האם בדמוקרטיה הרוב קובע הכל או שיש החלטות שאינו יכול לקבוע כמו החלטות הקשורות הפגיעה בזכויות אדם מיעוטים?" השיבו 37% מהגברים לעומת 20% מהנשים כי הרוב יכול לקבוע הכל. בחלוקה מגזרית ניתן לראות כי 41% מהדתיים לעומת 23% מהחילונים סוברים גם כן שהרוב קובע, גם אם זה מסכן את זכויות המיעוטים.

על המשפט "חשוב שמדינת ישראל תישאר דמוקרטית" הסכים רוב גדול של הציבור בישראל, 94%, וגם בקרב הדתיים ההסכמה היתה כמעט זהה - 91%.

משכן הכנסת, ירושלים. אתר הכנסת, אתר רשמי
60% מהציבור חושב שהדמוקרטיה הישראלית נמצאת בסכנה. משכן הכנסת בירושלים/אתר רשמי, אתר הכנסת

הסקר התייחס גם לעמדת הציבור בנוגע למערכת המשפט ויכולות הסמכות הניתנות לה. 78% מהציבור הדתי - לעומת 26% מהציבור החילוני - סבורים שלבית המשפט לא צריכה להיות סמכות לבטל חקיקה של הכנסת.

רק 45ֿ% אחוז מהבוגרים ועוד פחות מכך בקרב הצעירים, 34%, חושבים שלבית המשפט צריכה להיות סמכות לבטל חקיקה של הכנסת. בציבור הדתי הנתונים עוד יותר חריגים ומצביעים על 12% אחוז בלבד. בנוסף, 84% מהחילונים במדינה תומכים בעצמאות בתי המשפט לעומת 46% בלבד בקרב הציבור הדתי.

עוד הראה הסקר כי 94% מהציבור בישראל מאמין שחשוב שבבתי ספר תלמידים ילמדו מהי דמוקרטיה, מהו מבנה שיטת הממשל בישראל, מהן הרשויות ומהן הסמכויות של רשויות המדינה, נתון גבוה גם כן וכמעט זהה מוצאים גם בציבור הדתי - 90%.

עוד בוואלה!

שופטים בדימוס נגד החקיקה בכנסת: "פגיעה עמוקה בערכי היסוד של ישראל"

לכתבה המלאה

"אם יאבדו חירויות הפרט - יאבד מרחב חיינו כפי שאנו מכירים אותו"

בנוסף, כ-75% מהציבור בישראל סוברים כי מערכת החינוך לא מעניקה לתלמידים כלים להבין מהי דמוקרטיה ומהי אזרחות. הביטחון של התלמידים במערכת החינוך ובאופן שבו היא מעבירה את לימודי הדמוקרטיה והאזרחות נמוכים גם כן. 53% מהם הצביעו כי הם חושבים שהמערכת לא נותנת מספיק כלים ללמידת הנושאים האלו וכ- 20% מבני הנוער חושבים שהיא כלל לא נותנת כלים.

את הסקר ערכה חברת "גיאוקרטוגרפיה" באמצעות פאנל אינטרנטי, בקרב 621 בוגרים במדינת ישראל, עם עיבוי מיוחד של 202 נשאלים בגילאי 18-16. עולה כי הציבור בישראל חושש לעתיד הדמוקרטיה הישראלית וסבור כי חשוב ביותר כי מדינת ישראל תישאר מדינה דמוקרטית.

"עמותת יסוד נטלה על עצמה לקדם בחינוך ובהסברה את ערכי היסוד של מדינת ישראל, שעל בסיסם הוקמה המדינה", מסר עורך הדין עדי שי, יו"ר ועד מנהל העמותה."תפקידנו לחנך ולהסביר, להשיב מוסכמות יסוד וכלים לנהל בהן מחלוקת, להסביר שחירויות הפרט אינן ברורות מאליהן - ושאם יאבדו, יאבד מרחב חיינו כפי שאנו מכירים אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully