וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן הטיסה לדובאי: איראן מנעה ממשפחת כדורגלן העבר לעזוב את המדינה

עודכן לאחרונה: 27.12.2022 / 13:54

הרשויות הסיטו ממסלולו מטוס שהיה בדרכו לנסיכות ונאלץ לנחות באי במפרץ הפרסי, והורידו מהטיסה את אשתו ובתו של עלי דאי, שהביע תמיכה בהפגנות נגד המשטר. "אני באמת לא יודע מה הסיבה לכך. האם הם ניסו לעצור טרוריסטית?"

כדורגלן העבר האיראני עלי דאי. Eurasia Sport Images, GettyImages
נחשב לגדול שחקני איראן בכל הזמנים. עלי דאי/GettyImages, Eurasia Sport Images

הרשויות באיראן מנעו אתמול (שני) מאשתו ומבתו של כוכב הכדורגל לשעבר עלי דאי, שהביע תמיכה במפגינים נגד המשטר, לעזוב את המדינה, כשהסיטו ממסלולה את טיסתן שהייתה בדרכה לדובאי. הטיסה של חברת "מהאן אייר" אולצה לנחות באי קיש שבמפרץ הפרסי, כשלפי הרשות השופטת במדינה על אשתו של כוכב העבר נאסר לצאת מגבולות המדינה.

דאי הביע תמיכה בהפגנות נגד המשטר שהחלו לפני יותר ממאה ימים, והחודש נסגרה חנות תכשיטים ומסעדה שהיו בבעלותו. "אני באמת לא יודע מה הסיבה לכך. האם הם ניסו לעצור טרוריסטית?", אמר דאי לסוכנות הידיעות איסנ"א.

דאי הוא אחד מבין ידוענים רבים באיראן שהביע הזדהות עם המחאות, שפרצו בעקבות מותה במעצר של הצעירה הכורדית מהסא אמיני ב-16 בספטמבר. היא נעצרה משום שעברה על קוד הלבוש האסלאמי, המחייב נשים לכסות את ראשן. מאז, נשים רבים מעזות להסתובב ללא חיג'אב ולהמרות את פי המשטר, שהגיב באלימות קשה נגד המפגינים.

נשים איראניות ב"טהראן בזאר", העיר טהראן.. רויטרס
המטבע המקומי בקריסה. הבזאר בטהראן, ראשון/רויטרס

איראן מאשימה את ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית בליבוי ההפגנות, מהקשות ביותר שידעה הרפובליקה האסלאמית מאז המהפכה ב-1979. הרשויות עצרו עשרות איראנים עם אזרחות זרה, האחרונים שבהם השבוע. טהראן טוענת כי המעצרים האחרונים קשורים לבריטניה, ואלו, לטענתה, מראים את "תפקידה ההרסני" של הממלכה במהומות. מדינות המערב מכחישות שהם עומדים מאחורי ההפגנות, שאותן הן מתארות בתור זכות בסיסית של אזרחי איראן.

לפי ארגון פעילי זכויות האדם באיראן, 507 מפגינים נהרגו באיראן נכון ל-25 בדצמבר, כולל 69 נערים וילדים, ו-66 מאנשי כוחות הביטחון. בנוסף לכך, כ-18,500 איש נעצרו במהלך החודשים האחרונים, אולם ברשויות טוענים שרובם שוחררו. אחרים נידונו לעונש מוות, ושני מפגינים כבר הוצאו להורג בשבועות האחרונים. פרט למעצרים ההמוניים, המשטר אסר על עשרות אמנים, עורכי דין, עיתונאים וידוענים שהתייצבו לצד המפגינים לצאת מגבולות איראן.

בין המתגייסים לטובת מאבקם של המפגינים הוא איש העסקים אילון מאסק, שאמר אתמול כי לחברת "ספייס איקס" שבבעלותו יש קרוב למאה מכשירי לוויין באיראן. מכשירי הלוויין של "סטארלינק" יוכלו לסייע למפגינים לעקוף את ההגבלות שהטיל המשטר על הרשתות החברתיות, שהן הכלי המרכזי שלהם לארגון המחאות.

המחאות אף החריפו את המצב הכלכלי הקשה באיראן, שנתונה תחת סנקציות קשות שסופן לא נראה באופק לאור הקיפאון בשיחות הגרעין העקיפות עם ארצות הברית. אתמול צנח ערך הריאל לשפל של כל הזמנים, כשהגיע לשער של 415,400 לדולר. המטבע איבד כ-24% מערכו מאז פרוץ ההפגנות ושיעור האינפלציה זינק לכ-50%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully