וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שב"כ התערב, נמצאו אשמים - אך שוד הענק מבסיס צה"ל בצפון נותר תעלומה

עודכן לאחרונה: 27.12.2022 / 15:24

חקירת שירות הביטחון הכללי, מצ"ח והמשטרה הבשילה לכתבי אישום נגד חייל ואזרח שסיירו, תצפתו ואספו מידע אודות אבטחת בסיס "צנובר" והתחמושת המאופסנת בו. ואולם, איש לא הואשם בגין הפריצה עצמה למחנה - שנחשבת לאחד המחדלים הגדולים ביותר של גניבת נשק ותחמושת בצבא

פעילות לוחמי צה"ל ביהודה ושומרון/דובר צה"ל

ביום שני בשבוע שעבר, הגישה פרקליטות מחוז צפון כתב אישום כנגד צעיר תושב טובא זנגריה המתואר בו כמי שיש לו "עיסוק שיטתי בנשק ותחמושת". מעובדות כתב האישום עולה בין היתר כי הצעיר, תאמר הייב בן ה-21, הצטייד ברובה סער מסוג 16-M, בחמש מחסניות מלאות בכדורים וברימון הלם ואף החזיק ברחפן משטרתי שנגנב במסגרת התפרצות לתחנת המשטרה בצפת.

אבל, כל זה לא היה מביא אותו לכותרות. הייב נעצר על ידי חוקרי שב"כ והיחידה המרכזית של מחוז צפון בחקירה שנפתחה ביום שבת, ב-12 בנובמבר, לאחר שהתגלתה הפריצה הנועזת והמתוחכמת למחנה צנובר וגניבת הענק של עשרות אלפי כדורי רובה ועשרות רימוני מטול. במסגרת כתב האישום נגדו, הכולל שבעה אישומים עולה שלאורך תקופה, חייל צה"ל שבעברו שירת במחנה צנובר, היה שותפו של הייב לעסקאות הנשק, ושהחייל אף הדריך אותו לגבי התחמושת המאופסנת במחנה צנובר ולנקודות התורפה בבסיס. הם אף התכתבו והתבדחו אודות הפריצה, לאחריה. אבל, למרות זאת, גם בכתב האישום כנגד האזרח וגם כנגד החייל אין אישום כלל בגין הפריצה הזו למחנה והשניים מואשמים בסדרה של גניבות תחמושת אחרות והסחר בה.

בשקט, כמעט בהיחבא, הוגש אותו יום בבית הדין הצבאי צפון כתב אישום כנגד החייל, טוראי כרים עאמר, חייל חימוש בן 21 מחורפיש, עתודאי שסיים לימודי הנדסאות רכב ושעבד בתחזוקת טנקים. כך, מקצועו הצבאי הביא אותו לבסיסים שונים בהם על פי כתב האישום רכש את המידע, ומסתבר כי בה בעת ביצע את הגניבות לעסקאות שאת חלקן עשה עם תאמר הייב.

הוא מואשם ב-20 עבירות בהן עבירות בנשק, קשירת קשר לביצוע פשע, מתן אמצעים לביצוע פשע, גילוי ידיעות ושיבוש מהלכי משפט. זאת, לאחר שעל פי כתב האישום מתברר שפנה לחייל אחר, סמל בדרגתו, והורה לו למחוק את כל ההתכתבויות ביניהם הנוגעות לסחר באמל"ח. מכתב האישום כנגדו עולה שהוא גנב בבסיס מחו"ה אלון, מחנה 3507 ("חרסינה"), בט"ר דותן, מחנה "שרגא" מחנה "יקיר" ומחנה צאלים, עולה כי המניע שלו היה בצע כסף ועולה כי לא מדובר בסכומים של מה-בכך. אבל דווקא לגבי הפריצה למחנה צנובר עצמה, אף לא מילה.

מפקד פיקוד צפון, אלוף אורי גורדין,בבסיס צנובר שנפרץ וממנו נגנבה תחמושת,13 בנובמבר 2022. דובר צה"ל
מפקד פיקוד צפון במחנה צנובר לאחר הגניבה/דובר צה"ל

מהחקירה המשותפת לשב"כ, היחידה המרכזית של המחוזי הצפוני במשטרה ומצ"ח, עלה אמנם כי במהלך חודש נובמבר כרים עאמר ותאמר הייב קשרו קשר למכה הגדולה. הייב פנה לעאמר בעניין הזה במספר הזדמנויות. מכתב האישום שהוגש בבית הדין הצבאי עולה שהוא ביקש לרכוש מעאמר אלפי כדורי 5.56 מ"מ והציע לשלם 2-3 ש"ח לכדור. על העסקה הגדולה ביקש החייל כרים עאמר "בארטר": 50 אלף כדורי 5.56 מ"מ גנובים שיספק, תמורת רובה סער 16-M בשווי 90 אלף שקלים שיקבל מתאמר הייב.

על פי כתב האישום, כדי לספק את הכמות הנדרשת, פנה עאמר קודם כל לכאלה מהם קיבל תחמושת בעבר. עולה שהוא גם ניסה להוציא את התחמושת המבוקשת ממחסני התחמושת במחנה "יקיר", אבל זה לא צלח בידו לאחר שהתברר לו שהמחסנים נעולים במנעולי "רתק" אימתניים. עם זאת, תוך כך הוא לא בחל בתחמושת שנקרתה בדרכו. במהלך שהייתו במחנה המדובר, הוא הכניס לכיסי המדים כ-400 כדורי 5.56 מ"מ, ואחר כך העביר אותם לתיקו, הוציא אותם כך מהמחנה והחביא אותם בקופסא מתחת למיטתו בביתו. הוא מסר להייב, הממתין לאלפי הכדורים, כי הוא זקוק לכלי פריצה למנעולים. הייב ענה לו שברשותו מסור דיסק נטען שיכול לסייע לו בכך, והשניים סיכמו שהייב יעבירו לעאמר. ע"פ כתב האישום התכנית לא יצאה לפועל כיוון שבלילה שבין ה-14 ל-15 בנובמבר, שלושה ימים אחר ליל הפריצה הגדולה למחנה צנובר, השניים נעצרו.

כתב האישום מגולל מעין "סיור הכנה" שערכו השניים מחוץ למחנה צנובר, כמה לילות לפני הפריצה, ביום ראשון ב-6 בנובמבר. מכתב האישום עולה שהחייל כרים עאמר הגיע אותו יום למסיבה בביתו של תאמר הייב בטובא-זנגרייה. לאחר מספר שעות ולהצעתו של תאמר, יצאו השניים במכונית הב.מ.וו. השחורה של אימו של עאמר, כשעאמר נוהג והייב לצידו. בחנות בכפר הם עצרו וצירפו לנסיעה את אוסאמה, גבר שלישי. במהלך הנסיעה, שאל הייב את החייל עאמר אם הוא מכיר את מחנה צנובר, ועאמר השיב בחיוב, סיפר ששירת שם בעבר, סיפר שהיה בחימוש ועבד על טנקים. לאחר מכן, כשעצרו בתחנת דלק, כבר ביקש הייב לנהוג ברכב ומסר שהוא מעוניין לנסוע לכיוון המחנה. על פי כתב האישום במהלך הנסיעה, ועם התקרבם למחנה, החל הייב לבחון את הדרך מספר פעמים, בחיפוש אחר מצלמות אבטחה. כך אחר כך גם בדרכם חזרה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
לוחמי צה"ל, שב"כ וימ"מ לכדו בכפר קראוות בני-חסן את המחבלים שביצעו את הפיגוע באריאל. דובר צה"ל
גניבות במחו"ה אלון, מחנה ״חרסינה״, דותן, מחנה ״שרגא״, "יקיר" ומחנה צאלים. לוחמי צה"ל/דובר צה"ל

מכתב האישום עולה שהשלושה עצרו בסמוך למעיין הסמוך לשטח המחנה, הייב אמר לעאמר כי הוא מעוניין בכלי נשק ותחמושת ולשאלותיו, עאמר סיפר לו הכל. הוא סיפר לו כי חיילי הגדודים במחנה נושאים עמם כלי נשק, כי במחנה יש מחסן תחמושת בבונקר התחתון, והוסיף ותיאר כי הוא מצוי בסמוך למגורי החיילים ולחניון רכבי הנמר בבסיס. לשאלותיו של הייב עאמר הוסיף ותיאר לו כי קיימות עמדות שמירה בשער הכניסה, במגורי החיילים ובמחסן הנשק, וכי בשטחי המחנה ישנו מספר רב של מצלמות אבטחה המפוזרות בכל שטחו, לרבות בבונקר ובמחסני הנשק. הוא אף תיאר נקודת פרצה בגדר המחנה, דרכה לדבריו נהג לצאת אל המעיין שלצידו הם נמצאו. על פי כתב האישום השאלות האינטנסיביות הביאו את עאמר לשאול את הייב האם בכוונתו "לגנוב את הבסיס", הייב ענה "לא עכשיו", והשניים צחקו.

התחמושת הגנובה התנדפה, הסריקות לא העלו דבר

בליל שבת באותו שבוע, נפרץ הבסיס על ידי אלמונים. מכתב האישום עולה שביום רביעי שאחריו, בשעת אחר צהריים, שלח תאמר הייב לחייל כרים עאמר הודעת ווטסאפ ובה צילום של כתבה עיתונאית בה דווח כי גורמים שזהותם אינה ידועה פרצו למחנה צנובר וגנבו ממנו 51,480 כדורי 5.56 מ"מ, 3,980 כדורי 5.56 מ"מ דגם ב', 17,820 כדורי 5.56 מ"מ נותב ו-72 רימוני מטול נפיץ.

על פי עובדות כתב האישום, כשעתיים לאחר מכן השיב החייל עאמר להייב באמוג'י של פרצוף צוחק. הייב ענה לו, "הכל מאללה". מעט אחר כך, הודיע הייב לעאמר כי "אבו ביאן" עצור וצירף שוב תמונה של הכתבה המדוברת בצירוף אמוג'י של פרצוף צוחק. החייל כרים עאמר השיב במספר אמוג'ים של פרצוף צוחק, והוסיף, "ואני כמו אהבל יושב בבית", או משהו במשמעות דומה.

במקביל להגשת כתב האישום נעתרה סגנית נשיא בית הדין הצבאי, סא"ל סיגל טורג'מן חזן לבקשת הפרקליטות הצבאית באמצעות התובעים, סגן אופק שפירא וקמ"ש שי שטרומינגר והאריכה את מעצרו של עאמר עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו. מהבקשה עולה אמנם שבחקירתו הודה כבר עאמר במיוחס לו. אבל, הוא חזר בו. סנגורו, עו"ד ג'וזף ג'ובראן מסר כי "מדובר בחייל צעיר ללא כל עבר פלילי, בן למשפחה שכולה, הכופר בעובדות כתב האישום". הוא הוסיף, "טרם קיבלנו את חומר הראיות. נקבלו ואז ניתן תשובה מפורטת ועניינית כנגד עובדות כתב האישום".

גורמים במשטרה ובצה"ל אומרים כי הם ממשיכים לנסות ולפענח מי ביצע את הפריצה המתוחכמת והנועזת למחנה צנובר ולפיכך אינם יכולים להרחיב עוד בנושא. דבר אחד ברור: התחמושת כולה התנדפה. סריקות נרחבות שערך צה"ל מיד לכשהתגלתה הפריצה, לא העלו דבר. החשודים שנעצרו, כולם שוחררו. כך, בזמן שמשטרת ישראל אוספת אחד-לאחד את כלי הנשק והתחמושת הלא חוקיים, הנשקיות והבונקרים של צה"ל ממשיכים להיות כר פורה לאספקה שוטפת עבור העבריינים. התחמושת מוצאת את דרכה חיש מהר לשוק השחור ולעולם התחתון, ואף מזינה את ארגוני הטרור. ממש כפי ששנים טוענת הנהגת הציבור הערבי בישראל.

"מחסן האינתיפאדה", נמל אשדוד. 16 בדצמבר 2015. יותם רונן
רובה M16/יותם רונן

כך, עלה למשל גם מכתב אישום שהוגש לפני כחודשיים לבית המשפט המחוזי בחיפה כנגד שלושה חיילי צה"ל, סאמח שאהין, חייל מילואים בן 37 משפרעם, מאהר קיס בן ה-21 מאבו סנאן שהיה חייל סדיר עד ששוחרר באפריל ורפיק סעב בן ה-31, חייל מילואים מאבו סנאן שהואשמו כל אחד על פי חלקו בפרשיות בהן נגנבו עשרות אלפי כדורים ממחנה שומרה, בא"פ אליקים ובסיס צאלים. פרקליטות מחוז חיפה ציינה אז "עיסוק מתמיד וקבוע" של השלושה בעבירות סחר בתחמושת.

ההפקרות בבסיסי צה"ל ואולי במיוחד בגולן ובנגב, נמשכת שנים. כך למשל ב-2013 שלושה צעירים תושבי חיפה יחד עם חייל צה"ל גנבו שני טילי "גיל", טילי נ"ט מהמתקדמים בעולם, מבסיס חטיבת החרמון ברמת הגולן, העבירו אותם לחיפה ושם הסליקו אותם במטרה לסחור בהם. מחירו של כל טיל כזה - היה אז רבע מיליון ש"ח. היום מחירו כפול. הגניבה התגלתה באקראי, בחיפה. אז התברר כי בבסיס אף לא הרגישו בחוסר. השלושה הואשמו בגניבה, סחר בנשק ועבירות נשק נוספות, וכן קשירת קשר לביצוע פשע. אבל, סנגוריהם, הצליחו לשכנע את בית המשפט כי מדובר בתחמושת, ולא בכלי נשק.

מספר ימים לאחר אירוע הפריצה וגניבת התחמושת ממחנה צנובר ננקטו מספר צעדים מידיים כחלק משינוי תפיסת הגנת המחנה וביניהם: ריכוז כלל התחמושת הקליעית ומטול 40 מ"מ והעברתם למתחם פנימי (חמידה) הכולל מעטפת הגנה משודרגת, שדרוג אמצעי ההגנה סביב מתחמי האחסון והעתקת מספר מחסני תחמושת ממעגל אבטחה חיצוני למעגל אבטחה פנימי.

בצה"ל נמנעים כרונית מלדווח מי נותן את הדין, אם בכלל, על הפקרת הנשק והתחמושת בבסיסים, במחנות, במטווחים ובשטחי האימונים.

צה"ל: ממצאי חקירת מצ"ח יועברו עם סיומה

בתגובת דובר צה"ל לא נמסר מי הוא האחראי לרשנות של גניבת הענק מהבסיס, או על פעולות משמעותיות שנעשות כדי להיאבק בתופעה. "בעקבות אירוע גניבת התחמושת שארע במחנה 'צנובר', הוקמה ועדת מומחים בראשות מפקד חטיבה 4, אלוף-משנה מיקי שרביט, שמקיימת עבודה יסודית ומעמיקה וכן מתחקרת את כלל הגורמים והכשלים שאפשרו את האירוע. במקביל, נפתחה חקירת מצ"ח ועם סיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית", מסר צה"ל.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • גניבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully