וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-100 אלף ישראלים חולים בדמנציה, אך המדינה לא עושה די כדי לסייע להם

עודכן לאחרונה: 26.12.2022 / 10:56

מדוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי ההמלצות שעלו לפני כעשור בתוכנית הלאומית להתמודדות עם דמנציה, יושמו בהיקף מצומצם בלבד. בין ההמלצות קידום שירותי הבריאות והרווחה בקהילה, תמיכה בבני משפחה מטפלים, ומחקר ופיתוח. "את המחיר משלמות מאות אלפי משפחות"

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

יותר מ-100 אלף בני אדם בישראל לוקים בדמנציה - וההמלצות שעלו בתוכנית הלאומית להתמודדות עם המחלה יושמו בהיקף מצומצם בלבד. כך, עולה היום (שני) מדוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת לשנת 2022.

בישראל ישנם 106,665 חולים בדמנציה, בהם 14,546 שאובחנו ב-2021, לפי נתוני קופות החולים. במסגרת התוכנית הלאומית להתמודדות עם אלצהיימר ודמנציות אחרות, שפורסמה בשנת 2013, זוהו שמונה תחומים מרכזיים שבהם יש להתמקד במטרה להתמודד עם המחלה: העלאת מודעות הציבור למחלה ומניעת הסטיגמה הקשורה בה; קידום היערכות שירותי הבריאות בקהילה; קידום היערכות שירותי הרווחה בקהילה; פיתוח פתרונות יעילים לתמיכה ישירה בבני משפחה מטפלים; התאמת מערך שירותי האשפוז הסיעודי הממושך לצרכים בפועל; תיאום במערך השירותים המיועדים לחולים ולבני משפחותיהם; פיתוח והרחבה של מערך הכשרת כוח האדם בקהילה ובאשפוז; מחקר ופיתוח בתחום הדמנציה.

אולם, בהמלצות התוכנית לא נכללה בהן התייחסות לתקצוב ייעודי ולמקורות תקציביים. מהדוח עולה כי עשור אחרי ההכרזה על התכנית הלאומית, קשה לעמוד במדויק על מידת יישום ההמלצות.

יד אחוזת בידו של חולה אלצהיימר מבוגר. ShutterStock
"יותר מ-200 אלף משפחות משלמות את המחיר"/ShutterStock

דמנציה היא הפרעה נוירו-קוגניטיבית, הפוגעת בתפקוד הקוגניטיבי ואינה נובעת מתהליכי הזדקנות טבעיים. בדרך כלל היא פוגעת באנשים שגילם מעל 65, אך היא עלולה להתפתח גם בקרב אנשים צעירים יותר. לפי ארגון הבריאות העולמי, כ-55 מיליון בני אדם ברחבי העולם לוקים בדמנציה, ובשל הגידול בשיעור ההזדקנות של האוכלוסייה ברוב המדינות מספרם צפוי לגדול ל-78 מיליון עד שנת 2030. אומדן העלות של המחלה למשק העולמי בשנת 2019 הוא 1.3 טריליון דולר, עלות הצפויה לגדול ל-2.8 טריליון דולר עד שנת 2030. לפי הערכות ה-OECD, בשנת 2021 היו בישראל 11 חולי דמנציה לכל 1,000 נפש - שיעור נמוך יחסית למדינות החברות בארגון, שכן ישראל דורגה במקום ה-33 מבין 38 המדינות החברות.

ד"ר נתי בלום, מנכ"לית עמותת "עמדא" למען חולי אלצהיימר, הצרה על כך "שעשור לאחר השקת התוכנית הלאומית מרבית המלצותיה לא יושמו בשטח, ואת המחיר על כך משלמות מעל 200 אלף משפחות, בהנחה שמספר החולים שנקב משרד הבריאות הוא חלקי ביותר ואינו כולל רבים שאינם מאובחנים". היא הדגישה, "מטרות התוכנית הלאומית והמלצותיה יסייעו לנציגי משרד הבריאות והרווחה למקד את המאמצים לתכנון אסטרטגי של תוכנית עבודה מתוקצבת לשנים הקרובות בכדי להשיג את אבני הדרך המשמעותיות הרבות שטרם הושגו".

יוזמת הדוח, ח"כ לשעבר אתי חוה עטיה מהליכוד, שכיהנה בכנסת ה-24 כיו"ר השדולה למען האוכלוסייה הסיעודית הגריאטרית, מסרה כי "בשל הגידול בשיעור ההזדקנות באוכלוסייה, נדרשת אחריות מעשית של כלל הגופים המקצועיים ומשרדי הממשלה הרלוונטיים מתחומי הבריאות והרווחה על מנת להוביל טיפול מיטבי וראוי עבור חולי הדמנציה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully