וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכמים הקואליציונים: נענתה דרישת עוצמה יהודית לחוקק חוק עונש מוות למחבלים

עודכן לאחרונה: 22.12.2022 / 21:17

יו"ר המפלגה איתמר בן גביר אף התעקש שבהסכם יינקב מועד לאישור החוק - וכי הוא יהווה תנאי לאישור תקציב השנה הבאה. עוד נכללו בהסכמים התחייבות לחוק חסינות לחיילי צה"ל, חוק עוקף בג"צ בעניין נשות הכותל ותיקון חוק השבות. לפיד: "ממשלה קיצונית ומסוכנת, זה ייגמר רע"

איתמר בן גביר, הכנסת , דצמבר 2022. ראובן קסטרו
נענתה דרישתו לחוקק חוק עונש מוות למחבלים. יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר/ראובן קסטרו

הליכוד הסכימה הערב (חמישי) לדרישת יו"ר עוצמה בן יהודית איתמר בן גביר לחוקק חוק עונש מוות למחבלים - והוא נכלל בהסכם הקואליציוני שסוכם בין המפלגות. בן גביר אף התעקש שבהסכם יינקב מועד לאישור החוק, וכי הוא יהווה תנאי לאישור תקציב 2023, אותו הקואליציה העתידית צריכה לאשר עד סוף המושב הקרוב בחודש מרץ-אפריל.

מדובר באחת מהבטחות הבחירות של בן גביר, כחלק מקמפיין המלחמה בטרור והמשילות - וחוק שכבר הסעיר בעבר את המערכת הפוליטית לא אחת. בגרסתו הקודמת, שקודמה על ידי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן - נכללה דרישה זו בהסכמים הקואליציונים לממשלת נתניהו ב2016. עם זאת, נתניהו מיסמס את קידום החוק בזמנו, משיקולים פוליטיים ומשפטיים.

בליכוד התחייבו גם בפני הסיעות החרדיות לקדם לפני התקציב את חוק יסוד לימוד התורה, שנועד לעקוף את הוראות בג"צ בעניין חוק הגיוס - שגם אותו הליכוד התחייב להעביר טרם התקציב. ניתן להסיק כי סדר היום של הקואליציה בחודשיה הראשונים יהיה עמוס מאוד, ולא מן הנמנע שחלק מהחוקים וההתחייבויות הקואליציוניות יתועדפו ויידחו למועד מאוחר יותר. עם זאת, מאחר ובן גביר קיבל את דרישתו להיות ממלא מקום ועדת שרים לחקיקה, וניתנה לו זכות וטו מוגבלת לתקופה מוגבלת על חוקים מסוימים - הוא יוכל להשתמש בכך לצורך מינוף וקידום מהיר של הצעותיו.

ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, בית אסיה, 22 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"ממשלה מסוכנת וקיצונית, זה ייגמר רע", לפיד/ראובן קסטרו

עוד עדכן בן גביר כי הליכוד הסכים לדרישתו לתקן את סעיף 7א' לחוק יסוד הכנסת, ולהוריד את סעיף ההסתה לגזענות כעילה לפסילת מתמודדים בכנסת. זאת, יקל על התמודדותם של חברי עוצמה יהודית לשעבר ברוך מרזל ומיכאל בן ארי - שנפסלו בבג"צ בשל גזענותם כלפי ערבים. בנוסף, בעוצמה יהודית עדכנו כי בהסכמים הקואליציוניים ייכללו בין השאר דרישותיו של בן גביר לחוקק חוק חסינות לחיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, וחוק עונש מינימום של שלוש שנות מאסר על פשיעה חקלאית ועל גביית דמי חסות. בנוסף, כפי שפורסם בוואלה, התקבל סעיף נוסף הקובע כי יחידה מיוחדת תוקם בשב"כ למטרת טיפול בפשיעה בחברה הערבית, וכן כי הממשלה תקדם איסור הנפת דגלי אש"ף במוסדות הנתמכים על ידי המדינה או הרשויות המקומיות.

אגודת ישראל פרסמה היום את המסמך המלא של ההסכמות עם הליכוד - שכוללות קרוב ל-140 סעיפים, רובם בתחומי דת ומדינה. ההסכם מעניק ליהדות התורה זכות וטו בנושאי דת ומדינה, וכולל התחייבויות לתקציבים לחינוך החרדי, הגדלת תקציבי הישיבות וקצבאות האברכים, ביטול הרפורמות בכשרות, בסלולרי ובכלים החד פעמיים של הממשלה הקודמת, חוק עוקף בג"צ בעניין נשות הכותל, והתחייבות לתיקון סעיף הנכד בחוק השבות - על אף הצהרתו של נתניהו החודש כי חוק השבות לא ישונה. בנוסף, בהסכם נכתב כי הממשלה תפעל לתיקון מקרים שבהם הסטטוס קוו נשחק בתחום השבת, לשינוי החוק נגד אפליה במגזר הציבורי כך שאירועים בהפרדה לא ייחשבו אפליה אסורה, וקידום פעולות לאיסור הכנסת חמץ לבתי חולים. ההסכם כולל גם התחייבויות לתקציבים ותכניות בתחומי תעסוקה, דיור ותחבורה במגזר החרדי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ח"כ משה גפני בכינוס מועצת גדולי התורה של ׳דגל התורה, בני ברק, 4 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
דורשים לפתוח מחדש את ההסכם הקואליציוני. דגל התורה/ראובן קסטרו

בדגל התורה שיגרו הערב מכתב חריף לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, בדרישה לפתוח מחדש את המשא ומתן הקואליציוני. במפלגה זועמים על כך שהליכוד חתם אמש על הסכם נפרד עם אגודת ישראל - ועל מינויו של יו"ר אגודת ישראל שר השיכון המיועד יצחק גולדקנופף לחבר בקבינט המדיני ביטחוני. "התפלאנו לשמוע שאתמול נחתם הסכם קואליציוני על ידי אגודת ישראל", כתבו במכתב עליו חתום יו"ר דגל התורה משה גפני ושאר חברי המפלגה."זאת, למרות שנושאים עקרוניים שהיו בינינו טרם לובנו ולא הגענו להסכמות עליהם! מלבד זאת "גילינו" נספחים שצורפו להסכם החתום ובהם דברים שהתנגדנו אליהם במהלך המשא ומתן, ואף תפקידים וחברויות בגופים שנמנעו מהם עד היום בהוראת רבננו". הליכוד טרם התייחסו למכתב או הגיעו להסכמות סופיות עם דגל התורה - בהמשך לדרישתם לשינויים.

המפלגות החרדיות דרשו תחילה שתחוקק מיד פסקת התגברות שתאפשר לעקוף חוקים שלא יעמדו במבחן בג"צ, אך בתחום המשפטי ההסכמה עם כל השותפות הקואליציוניות מנוסחת בצורה רחבה וכוללת ומשאירה לנתניהו, ולשר המשפטים המיועד מהליכוד, את השליטה בנושא. ההסכם קובע כי כל הסיעות יהיו מחויבות לתמוך בכל הצעות החוק, חוקי יסוד ובתיקונים לחוקי יסוד, שיציע שר המשפטים בענין מערכת המשפט. נוסף על כך, הוסכם כי הקואליציה תקדם חוק יסוד חקיקה ופסקת התגברות - אך ללא ציון הרוב המינימלי שיידרש להתגברות על פסילה של בג"צ. בנוסף, החקיקה בנושאים המשפטיים תקבל קדימות על פני נושאים אחרים בממשלה, בוועדת שרים לחקיקה ובועדת חוקה של הכנסת.

בציונות הדתית פרסמו אמש את רשימת ההסכמות הקואליציוניות שלהם, שכוללות גם הן שלל סעיפים בנושאי דת ומדינה שמשותפים להם ולסיעות החרדיות, פיתוח ההתנחלויות ביהודה ושומרון ותכניות ותקציבים לחינוך הממלכתי דתי ולהתיישבות. לדרישת המפלגה, הממשלה תקדם חוק יסוד הגירה שיקל על גירוש עובדים זרים ושוהים בלתי חוקיים מישראל, וכן תפעל לשינוי חוק השבות, רפורמת גיור ממלכתי, וחוק יסוד לימוד תורה. הציונות הדתית מתגאה ברשימת הישגים בתחומי ההתנחלויות ביהודה ושומרון, ובראשם מה שהם מכנים "תכנית אזרחות שווה" - העברת סמכויות אזרחי ישראל ביהודה ושומרון מהמנהל האזרחי שכפוף לצה"ל - לשר המיועד במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. בנוסף, ההסכם כולל החלטת ממשלה על הסדרת המאחזים הבלתי חוקיים תוך 60 ימים ותיקון חוק ההתנתקות בצפון השומרון.

"נתניהו הודיע לנשיא שעלה בידו, זה לא נכון. עלה בידם של דרעי, סמוטריץ' ובן גביר"

יצויין כי ההסכמים הקואליציוניים אינם מחייבים על פי חוק, ולאורך השנים סעיפים רבים שנכללו בהסכמים לעולם לא מומשו בפועל. לפי החוק, על הקואליציה לפרסם את ההסכמים במלואם עד 24 שעות לפני מועד השבעת הממשלה - שצפויה להתקיים לכל המוקדם ביום חמישי הבא ולכל המאוחר ביום שני שלאחר מכן.

"מחובתי לומר לציבור: הממשלה המוקמת כאן מסוכנת, קיצונית וחסרת אחריות. זה ייגמר רע", הגיב הערב יו"ר יש עתיד ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד. "בנימין נתניהו הודיע אמש לנשיא שעלה בידו להקים ממשלה. זה לא נכון. עלה בידם של דרעי, סמוטריץ' ובן גביר לכופף אותו. לא הליכוד הקים את הממשלה הזו - הם אלו שהקימו אותה. נתניהו חלש, והממשלה הזו היא הקיצונית בתולדות המדינה.

אנחנו נלחם על שלטון החוק, על זכויות נשים והקהילה הלהט"בית, על ערכי צה"ל, על חינוך ילדינו ועל זהות יהודית סובלנית - שלא משמשת תירוץ לאפליה וגזענות. אני קורא לאזרחי ישראל - יש לכם תפקיד בימים אלו. היו אזרחים מעורבים שלא שותקים. תשמרו על החוק, אך תזכירו כל יום לשלטון שיש לכם זכויות, ואתם לא מתכוונים לוותר עליהן. היו על המשמר מול ממשלה מסוכנת בראשות ראש ממשלה שאיבד עליה שליטה - עוד לפני שהשביע אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully