וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו המשטר בישראל: גם תחום הארכיאולוגיה מקצין ימינה

אורי ארליך, דובר עמק שווה

עודכן לאחרונה: 22.12.2022 / 10:06

כבר תחת "ממשלת השינוי" בוצעו מהלכים מרחיקי לכת במדיניות כלפי חפירת ושוד עתיקות ביהודה ושומרון, על כן הממשלה הבאה עלולה להשתמש בסמכותה, כדי לעשות קפיצות קוונטיות בנושא. בינתיים, עיני העולם לא התעלמו, וכבר הביעו מורת רוח מהשינויים

רשות העתיקות חשפה אוצר של שתי ספינות טרופות בקיסריה | נמל קיסיריה. היחידה לארכיאולוגיה ימית, רשות העתיקות, אתר רשמי
ממשלות ישראל לדורותיהן עשו שימוש פוליטי בארכיאולוגיה ובנכסי מורשת. אוצר של שתי ספינות טרופות בקיסריה/אתר רשמי, היחידה לארכיאולוגיה ימית, רשות העתיקות

השינויים הצפויים באופי המשטר והחלשת גורמי המקצוע לא יפסחו גם על הארכיאולוגיה ואתרי המורשת. ממשלות ישראל לדורותיהן עשו שימוש פוליטי בארכיאולוגיה ובנכסי מורשת, אלא שממשלה חסרת מעצורים כמו זו המסתמנת, תבקש לערוך שינויים שהממשלה היוצאת וקודמותיה, שלא פעם ראו עין בעין עם הממשלה הנכנסת, לא העזו לעשות, בשל ההשלכות מרחיקות הלכת של הדברים ברמה הבינלאומית.

בעוד שהשנה האחרונה תיחקק בזיכרון הקולקטיבי של הימין כשנה בה הוא גורש ממוקדי הכוח ועמדות ה"שמאל" השתלטו על הדרג המקצועי ודרגי הביצוע, המציאות רחוקה מלתמוך בתחושתם. תחת "ממשלת השינוי" פרסם משרד מורשת קריטריונים מפלים לתקצוב אתרים שאינם יהודיים. בתשובה לעתירה שהוגשה על כך לבג"ץ עמד המשרד על דעתו כי הוא משרד למורשת יהודית בלבד ובג"ץ קיבל את עמדתו. מחוץ לקו הירוק סללה הממשלה היוצאת את הדרך לסיפוח דה-פקטו של הגדה המערבית כשהכשירה את כניסתם של פקחי היחידה למניעת שוד עתיקות של רשות העתיקות לגדה.

לפני שנמשיך יש לומר כי בכל הקשור לתחומי הארכיאולוגיה ואתרי המורשת, התשתית החוקית הקיימת מאפשרת כבר היום בסיס וצידוק למדיניות מפלה ולא נדרשים שינויים מהותיים בחקיקה כדי לממשה. כאמור, המדיניות שהתוותה הממשלה הקודמת הכניסה את רשות העתיקות לגדה המערבית לא רק כחלק מהמאבק בשוד עתיקות, אלא גם בחפירות בפועל. בשטח, כמו בתחומים אחרים, דרגי הביצוע כנראה כבר מבינים לאן הרוח נושבת, ואולי בהשראת הממשלה החדשה, אנו רואים שחלק ממהלכים אלו הגיעו להבשלה בימים האחרונים.

בצלאל סמוטריץ' בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
המנהל האזרחי וקמ"ט ארכיאולוגיה האמון על התחום בשטחי C עתידים להיות בידיו של סמוטריץ'. בצלאל סמוטריץ'/ראובן קסטרו

כך למשל פרסמה בשבוע שעבר רשות העתיקות הודעה לעיתונות שבה הציגה ממצאי חפירה שעשתה עם קמ"ט ארכיאולוגיה בנחל דרגה במדבר יהודה, מחוץ לקו הירוק. הממצאים, הודיעה הרשות, יוצגו במודיעין בניגוד מוחלט לאמנות עליהן ישראל חתומה, האוסרות על הוצאת עתיקות משטח כבוש. בארכאליס שבבקעה הוציא המנהל האזרחי צווי הפקעה על האתר כדי להגן עליו מפני הרס (האתר שנחפר בשנות ה-80 מטעם הקמ"ט הופקר לפגעי הטבע והאדם ללא שימור). בארמונות החשמונאים התקיים פסטיבל אותו הובילה מועצה אזורית בנימין ובידיעות היחצ"ניות שפורסמו לקדם את האירוע נכתב כי שימור האתר מתבצע על ידי המועצה בסיוע רשות העתיקות ומשרד מורשת.

אלא שכל אלה כאמור, הם פירותיה של הממשלה הקודמת, ויש יסוד סביר לחשש שהממשלה הבאה תנסה להשתמש בסמכותה, כדי לעשות קפיצות קוונטיות. במסגרת ההסכם הקואליציוני עתידה לעבור רשות העתיקות למשרד מורשת שהופקד בידי איש עוצמה יהודית, הרב עמיחי אליהו. המנהל האזרחי ובו קמ"ט ארכיאולוגיה האמון על תחום הארכיאולוגיה בשטחי C עתידים להיות מופקדים בידיו של בצלאל סמוטריץ'. ארגון המתנחלים שומרים על הנצח שהוא ככל הנראה זרוע של עמותת רגבים, שבראשה עמד בעבר סמוטריץ', פרסם לפני כשנה וחצי מסמך עם "פורום שילה", שאחת ממסקנותיו הייתה שיש להעביר את האחריות לאתרי המורשת לרשות העתיקות. פעולה שכזו משמעותה סיפוח דה פקטו של אותם אתרים.

הכוונות הישראליות לא נעלמות מעיני העולם. השבוע פורסם מסמך, לכאורה, של האיחוד האירופי המתייחס לניסיונות ההשתלטות של ישראל על שטחי C. אחד מארבעת הנושאים העיקריים שהציגה הכתבה, מתייחס לצורך בניטור ומעקב אחר הפעילות הישראלית באתרים הארכיאולוגיים בגדה. תנועת רגבים כבר דרשה דיון דחוף של ועדת חוץ וביטחון בנושא והשר המיועד למורשת צייץ כי "האיחוד האירופי בחוצפתו מפר את ריבונותה של ישראל ופועל בניגוד לחוק ולמוסר האנושי, ולאמנות בינלאומיות של שימור מורשת שהוא עצמו הוביל לכתיבתם. זה הולך להיגמר".

נניח בצד את האירוניה שהשר בחר לדבר דווקא על אמנות בינלאומיות, אותן אמנות שישראל מפרה ברגל גסה או שמסרבת לחתום עליהן. נראה שבשל רצונה של הממשלה הנכנסת להשביע את תיאבון הימין, אותם אתרים שלגישתם אמורים לחזק את הנרטיב הישראלי, יהפכו לאחד ממוקדי הסכסוך עם הקהילה הבינלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully