וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לבית הלבן: נשיא אוקראינה זלנסקי בביקור פתע בארה"ב

עודכן לאחרונה: 21.12.2022 / 16:04

דבר לא הכין את וולודומיר זלנסקי לתפקיד. הקומיקאי היהודי, ששיחק בטלוויזיה מורה שהפך בטעות לנשיא - הגיע שלא בכוונה גם לפסגת העולם. כיום, כשהוא מנהיג כמעט לבד את המאבק ברוסיה, באומץ ובכריזמה שקטה, את עמו למלחמה ברוסיה של פוטין - הוא סוחף את העולם בגל אהדה

נשיא אוקראינה זלנסקי בביקור בבחמוט/רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נבחר לא מזמן לאיש השנה של השבועון "טיימס". הוא נהפך לפנים של ההתנגדות האוקראינית לרוסיה ולנשיא ולדימיר פוטין, לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה ב-24 בפברואר הודות לנאומים משלהבים בפני האו"ם ומדי לילה לאזרחיו - ובשל ההחלטה לא לעזוב את אוקראינה עם תחילת המלחמה. זלנסקי לא יצא מגבולות מדינתו מאז הפלישה, ואמש הפתיע את העולם כשהודיע שיגיע לביקור פתע בארצות הברית וייפגש עם הנשיא ג'ו ביידן, במסגרת מאמציו להגביר את התמיכה והסיוע של העולם באוקראינה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר בחרסון לאחר שחרורה. רויטרס
וולודימיר זלנסקי/רויטרס

בן ה-44 היה חסר ניסיון פוליטי כשנבחר לנשיא. הוא היה ידוע כקומיקאי ושחקן בסדרת טלוויזיה על מורה שנהפך בטעות לנשיא. התוכנית "משרת העם" שודרה במשך ארבע שנים, מה שהפך אותו לשם מוכר.

מאז הפלישה הרוסית הוא כבש גם את לבבות העולם. הוא מצטלם לסרטונים שבהם הוא מפציר בעמו להמשיך להילחם בעודו לובש חולצת טריקו צבאית ואפודי מגן. בנאומים מוקלטים הוא קרא למנהיגי המערב להגביר את הסיוע כדי להביס את פוטין. מתוסכל מחוסר הנכונות של המערב להתערב צבאית במלחמה, הוא דחק במדינות המערב לספק לאוקראינה תחמושת, ציוד, מערכות הגנה אוויריות ומטוסי קרב, והזהיר כי פולין, רומניה, מולדובה והמדינות הבלטיות עשויות להיות הקורבנות הבאים בתור של פוטין.

וולודימיר ואולנה זלסקי ביד ושם ב-2020. אתר רשמי, באדיבות המצולמים
וולודימיר זלנסקי ואשתו מבקרים ב"יד ושם" ב-2020/באדיבות המצולמים, אתר רשמי

זלנסקי - הנשיא השישי של אוקראינה - נבחר לתפקיד ב-20 במאי 2019 והביס את הנשיא המכהן פטרו פורושנקו, עם 73% מהקולות, הודות לכך שמיתג את עצמו כאדם מבחוץ שמחויב לעקור מהשורש את השחיתות במדינה ולחזק את הקשרים במערב. זאת, על רקע רצונה של המדינה המזרח אירופית להצטרף לאיחוד האירופי. המפלגה הפוליטית שלו נקראת על שם תוכנית הטלוויזיה שבה כיכב.

זלנסקי למד באוניברסיטה משפטים ולאחר סיום לימודיו, נכנס לעסקי הבידור וייסד חברת הפקות. הוא גם השתתף בתוכנית "רוקדים עם כוכבים" ב-2006 ודיבב את קולו של הדוב פדינגטון בסרט המאויר הבריטי.

וולודימיר זלנסקי, אולנה זלנסקה וילדיהם בקייב, אוקראינה. אינסטגרם, אתר רשמי
מטרה רוסית: משפחת זלנסקי/אתר רשמי, אינסטגרם
מנהיגי העולם עומדים ומוחאים כפיים לאחר שידור נאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2022. רויטרס
נאומו של וולדימיר זלנסקי באו"ם/רויטרס

זלנסקי נולד ב-25 בינואר 1978 וגדל באזור עני ודובר רוסית בדרום מזרח אוקראינה. הוא יהודי, וכמה מבני משפחתו נרצחו בשואה וסבו שירת במלחמת העולם השנייה כקצין בצבא הסובייטי. אביו, מתמטיקאי, ואמו, מהנדסת, בחור להישאר באוקראינה בזמן שיהודים רבים ברחו לארצות הברית או לישראל, כשברית המועצות פתחה את שעריה. חברי ילדות זוכרים כיצד זלנסקי יצא דופן בתור ילד משום שהיה לו עגיל באוזן וציונים טובים.

הוא עצמו לא התייחס יותר מדי ליהדותו, אך אמר ב-2020 כי הגיע ממשפחה סובייטית-יהודית רגילה וכי מרבית המשפחות האלה לא היו דתיות. הוא התעלם מהעובדה שהיהודים בברית המועצות היו צריכים להסתיר את זהותם. כשפוטין אמר שמטרת הפלישה הרוסית לעשות דה-נאציפיקציה להנהגה האוקראינית, זלנסקי מיהר לגנות את האמירה.

זלנסקי נשוי לאולנה לזנסקה, אותה הכיר באוניברסיטה. לזוג יש שני ילדים - אולכסנדרה וקירילו.
סוכנויות מודיעין במערב סבורות כי זלנסקי הוא הראשון ברשימת האנשים שהצבא הרוסי רוצה לחסל. לדברי זלנסקי, בני משפחתו מדורגים במקום השני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully