וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פקיעת המנדט והודעת "עלה בידי": קואליציית נתניהו ממשיכה בבליץ החקיקה

עודכן לאחרונה: 20.12.2022 / 10:00

רה"מ המיועד מתכנן להודיע לנשיא עד מחר בחצות כי עלה בידו להרכיב ממשלה אך את השבעתה הוא צפוי לדחות עד לאישור החוקים שדרשו שותפיו. היום המליאה תדון ב"חוק בן גביר", שיעביר סמכויות מהמשטרה לשר המיועד. במקביל, תתכנס הוועדה המיוחדת לקדם את חוק דרעי-סמוטריץ'

בווידאו: נתניהו במליאת הכנסת: "אנחנו נשמור על הסטטוס קוו"/ערוץ הכנסת

פחות מיומיים נותרו על שעון המנדט להרכבת הממשלה, והקואליציה העתידית תמשיך היום (שלישי) לקדם את בליץ החקיקה המקדימה. מחר בחצות יסתיימו עשרת הימים הנוספים שנשיא המדינה, יצחק הרצוג, העניק ליו"ר הליכוד, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, בתום 28 ימי המנדט הראשונים. נתניהו מתכנן להודיע להרצוג עד מחר בחצות כי "עלה בידו" להרכיב ממשלה, אך את הצגת הממשלה והשבעתה לדחות לשבוע הבא, ואולי אף לזה שאחריו, כדי להשלים את אישור כל החוקים שדרשו שותפיו עוד לפני הקמת הממשלה.

גם לאחר הודעת "עלה בידי" לנשיא, הליכוד יכול לתמרן ולתזמן את את מועד השבעת הממשלה. יו"ר הכנסת הזמני, יריב לוין, יכול לבחור מתי לפתוח את המליאה כדי להודיע על כך לכנסת, ולקבוע את ההשבעה עצמה תוך שבעה ימים ממועד ההודעה. אם לוין יפתח את המליאה ביום חמישי להמשך הדיונים וההצבעות בבליץ החקיקה, הוא יצטרך להודיע על מועד להשבעת הממשלה תוך שבוע - כלומר במהלך השבוע הבא.

אולם, במידה שבליכוד ירצו למשוך זמן נוסף כדי להשלים את החקיקה - לוין יכול עקרונית לפתוח את המליאה רק ביום ראשון או שני, ואז לקבוע את ההשבעה רק בשבוע שלאחר מכן, בתחילת ינואר. רק כשייקבע המועד הסופי של ההשבעה נתניהו צפוי לערוך סבב שיחות לחלוקת התפקידים לחברי הליכוד.

מליאת הכנסת מתכנסת לדיון והצבעה על מינויו יו״ר כנסת חדש 13 בדצמבר 2022. ללא, ראובן קסטרו
ינסו לדחות את ההשבעה? נתניהו ולוין/ראובן קסטרו, ללא

בינתיים, לקואליציה הנכנסת נותרו שלושה מתוך ארבעה חוקים לחוקק לפני הקמת הממשלה, בהתאם לדרישת השותפות הקואליציוניות. אתמול אישרה מליאת הכנסת סופית את החוק לביטול האפשרות של התפלגות ארבעה ח"כים מסיעה, שנתניהו דרש לאשר לפני הקמת הממשלה כדי למנוע מרידות ותסיסות אחרי חלוקת התפקידים בליכוד.

היום המליאה תתחיל לדון בקריאה ראשונה בחוק המכונה חוק בן גביר - החוק לתיקון פקודת המשטרה שיעביר סמכויות לשר הממונה. בגלל ימי הדיון המקצורים של חג החנוכה, האופוזיציה עשויה למשוך את הדיון כך שההצבעה בקריאה ראשונה תידחה למחר. לאחר מכן, החוק צפוי לחזור לעבודה בוועדה המיוחדת בראשות ח"כ אופיר כץ (הליכוד) ולהכנה לקריאה שניה ושלישית, כשהאישור הסופי מתוכנן לשבוע הבא.

כבר במהלך הדיונים הראשוניים על החוק לקריאה ראשונה, הביעו את התנגדותם לחוק הייעוץ המשפטי לכנסת, לממשלה ולמשטרה, בטענה שהוא אינו מאזן בין סמכויות השר ועצמאות המשטרה ויגרום לכאוס מינהלי וסמכותי. בן גביר מסרב לקבל חלק מהתיקונים המוצעים על ידי היועמ"שית, והעימות בינו ובין המשפטנים צפוי להחריף בהמשך העבודה על החוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', אריה דרעי בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
החוקים על שמם צפויים לעבור. דרעי, סמוטריץ' ובן גביר/ראובן קסטרו

במקביל, הבוקר תתכנס הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ שלמה קרעי, שמכינה לקריאה שניה ושלישית את חוק דרעי-סמוטריץ' - התיקונים לחוק יסוד הממשלה שמכשירים את המינוי של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר למרות הרשעתו בפלילים, ואת המינוי של יו"ר הציונות הדתית לתפקיד שר במשרד הביטחון עם סמכויות על המינהל האזרחי.

אתמול, רגע לפני ההצבעה על החוק בוועדה, הקואליציה הוסיפה סעיף חדש לחוק - שיקבע כי הוא ייכנס לתוקף מיד עם העברתו בקריאה שלישית, ולא יחכה עד לחתימה של שר המשפטים על החוק ופרסומו ברשומות. זאת, כדי למנוע אפשרות שהממשלה היוצאת תנסה לעכב את כניסת החוק לתוקף עד השבעת הממשלה, ולשבש את הדרישה של יו"ר ש"ס דרעי להתמנות לשר ביחד עם שאר חברי הממשלה.

חוק דרעי-סמוטריץ' הוא שילוב של שני חוקים שהם תיקון לחוק יסוד הממשלה. הראשון מכשיר את המינוי של יו"ר ש"ס דרעי לשר למרות הרשעתו בפלילים, והשני יאפשר ליו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' להתמנות לשר נוסף במשרד הביטחון, ולקבל סמכויות על המינהל האזרחי. דרעי וסמוטריץ' דרשו שניהם שהחוקים יעברו לפני השבעת הממשלה. בקואליציה מתכננים להעלות את החוק להצבעה בקריאה שניה ושלישית לקראת סוף השבוע, אחרי שחוק בן גביר יאושר בקריאה ראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully