וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרל לובי אכזר, "צוות אמריקני" ומטוס פרטי: כך נתפס יצרן הפצצה מאסון לוקרבי

עודכן לאחרונה: 13.12.2022 / 18:30

לפי הגרדיאן, אבו עג'ילה מוחמד מסעוד - קצין מודיעין לשעבר במשטר קדאפי - נחטף מביתו בטריפולי, הועבר לבסיס צבאי והועלה למטוס פרטי שהמריא למלטה. ארה"ב, שמאשימה אותו ביצור הפצצה שריסקה את המטוס ב-1988 והרגה 20 איש, לא פירטה כיצד הוא הוסגר לידיה

אבו עג'ילה מוחמד מסעוד חיר אל-מריאמי, הנאשם בהכנת המטען שפוצץ את טיסה 103 של פאן אמריקן בשמי לוקרבי, במעצר בווירג'יניה, ארה"ב, 11 בדצמבר 2022. רויטרס
התביעה בארה"ב לא תבקש לגזור עליו עונש מוות. מסעוד במעצר בארה"ב, אתמול/רויטרס

אזרח לוב הנאשם בהכנת המטען שפוצץ את טיסה 103 של פאן אם בלוקרבי ב-1988 הוסגר לארצות הברית לאחר שנחטף מביתו בטריפולי על ידי כוח של גנרל מפוקפק, ולאחר מכן הוחזק על ידי מיליציה במשך שבועיים - כך דווח היום (שלישי) ב"גרדיאן".

הנאשם, קצין המודיעין לשעבר אבו עג'ילה מוחמד מסעוד חיר אל-מריאמי, הופיע אתמול לדיון קצר בבית משפט בוושינגטון והוא נאשם בהרכבת שעון העצר בפצצה שריסקה את המטוס על כל 259 נוסעיו, רובם - 190 - אזרחים אמריקנים. בנוסף לכך, 11 בני אדם שהיו על הקרקע נהרגו בהתרסקות המטוס, שהייתה למתקפת הטרור הקטלנית ביותר שאירעה על אדמת בריטניה.

הרשויות בארצות הברית, שהבהירו כי לא יבקשו לגזור עליו עונש מוות, לא חשפו כיצד הן שמו את ידיהן על מסעוד, שהאישומים נגדו נחשפו עוד ב-2020. עם זאת, בגרדיאן ציטטו גורמים לוביים שאמרו כי מסעוד נתפס בביתו בשכונת אבו סלאם בטריפולי על ידי כוחות הנאמנים לגנרל עבד אל-ראני אל-ככלי, המכונה "גניווה". הוא עומד בראש המנגנון לתמיכה ביציבות, גוף הנאמן לממשלת האחדות הלאומי בטריפולי האמון על תיקים הקשורים ל"ביטחון לאומי".

משפחתו של מסעוד סיפרה אז לתקשורת המקומית כי הוא נחטף על ידי חמושים, והאשימה את השלטונות טריפולי בשמירה על שתיקה בנוגע לחטיפה. מסעוד התגורר בביתו לאחר ששוחרר מהכלא לפני כחצי שנה בתום ריצוי עונש של עשר שנות מאסר בגין פשעים שבוצעו תחת משטרו הקודם של מועמר קדאפי.

שרידי מטוס פאן-אם שפוצץ בשמי לוקרבי, סקוטלנד, 22 בדצמבר 1988. AP
הפיגוע הקטלני ביותר בתולדות בריטניה. שרידי המטוס בלוקרבי, 1988/AP

לאחר מעצרו, הוא נלקח לבסיס צבאי במיסרתה, שם הוחזק על ידי אחת המיליציות הפועלות בעיר הנמל. כשבוע לאחר מכן, אלו שהחזיקו במסעוד יצרו קשר עם משפחתו, שניהלה חיפושים נרחבים אחריו. לדברי הגורמים ששוחחו עם הגרדיאן, שוביו הרגיעו את המשפה ואמרו כי הוא ישוב לביתו בתוך זמן קצר.

עם זאת, בגרדיאן דווח כי בחלוף שבוע נוסף, הגיע "צוות של אמריקנים" לעיר, והעלה את מסעוד למטוס פרטי שיצא מנמל התעופה של העיר למלטה. אחיינו של מסעוד אמר אתמול לסוכנות הידיעות רויטרס כי למשפחה נודע שהוא הוסגר לארצות הברית רק כשראו את החדשות על כך. במקביל, העיתון "נשיונל", שבסיסו באיחוד האמירויות, דיווח כי אחיינו של מסעוד אמר כי דודו נעצר על ידי כוחות הקשורים לממשלת האחדות הלאומית של לוב ב-17 בנובמבר, ולאחר מכן נלקח למיסרתה, שנמצאת כ-200 ק"מ מהבירה.

לפי ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, אל-ככלי הוא מפקד מיליציה אלימה, שללוחמיה יש "היסטוריה מתועדת היטב של פשעים על פי המשפט הבינלאומי והפרות חמורות אחרות של זכויות אדם". "במשך יותר מעשור, מיליציות תחת פיקודו הטילו אימה על תושבים בשכונת אבו סאלם בטריפולי באמצעות היעלמויות כפויות, עינויים, הרג בלתי חוקי ופשעים אחרים על פי החוק הבינלאומי", תואר אל-ככלי על ידי הארגון במהלך השנה, שבה התחזק מעמדו בתוך סבך היריבויות המאפיינות את לוב מאז הפלת קדאפי ב-2011.

אל-ככלי הכחיש את התיאור של אמנסטי, ואמר כי הגוף שבראשו הוא עומד "נחוש מאוד לאכוף את החוק הלובי, הונהג לפי סטנדרטים של צדק וזכויות אדם, ופועל במסגרת מוסדות רשמיים של המדינה".
לוב מפוצלת בין שני ממשלים יריבים, הנתמכים על ידי מעצמות אזוריות ובינלאומיות מתחרות כמו מצרים, רוסיה, איחוד האמירויות, טורקיה ומדינות המערב. לא ברור איזו מיליציה החזיקה את מסעוד במיסראתה, אך כולן נקשרו להפרות זכויות האדם, לרבות עינויים, מעצרים בלתי חוקיים, הוצאות להורג ללא משפט גירוש בכפייה וניצול מהגרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שליט לוב מועמר קדאפי. AP
תיאר את הפיגוע כהצלחה. קדאפי/AP

ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, אמר אתמול לכתבים בתדרוך בבית הלבן כי "היום הוא יום טוב משום מסעוד יעמוד לדין על חלקו לכאורה בפיגוע בלוקרבי ב-1988. אני אגיד שזה נעשה בצורה חוקית על פי נהלים שנקבעו. לפרטים נוספים על איך זה קרה, אפנה אתכם למשרד המשפטים מאחר שהוא בעמדה הטובה ביותר לדבר על זה".

ואולם, במשרד המשפטים התחמקו מלפרט כיצד הוא נתפס. "המעצר החוקי והופעתו בבית המשפט של הנאשם ביצור יצרן הפצצות הם תוצר של עבודה קשה ושותפויות ברחבי העולם", אמר נציג של ה-FBI. תובעים בסקוטלנד, שהיו מעורבים מקרוב בחקירה, אמרו למשפחות הקורבנות כי מסעוד הוסגר לארצות הברית.

לפי האישומים נגד מסעוד, הוא נשא במזוודה את הפצצה שפוצצה את המטוס מלוב למלטה, ואז הפעיל את שעון העצר שלה. המזוודה עם הפצצה נשלחה ממלטה לפרנקפורט, גרמניה, ומשם לנמל הית'רו בלונדון, שם הועמסה לטיסת פאן אם שהייתה אמורה לנחות בניו יורק. מסעוד עבד עבור המודיעין הלובי מ-1973 ועד 2011, אז נפל קדאפי, ובין היתר היה מומחה ליצור מטענים. עוד נטען כי מסעוד היה מעורב בפיגוע במועדון במערב ברלין ב-1986, שבו נהרגו שני חיילים אמריקנים.

ב-1991 הואשמו שני גורמי מודיעין לובים נוספים בפיצוץ - עבד אל-באסט אל-מגרחי ולאמין חליפה פחימה. מגרחי הורשע ב-2001 על ידי בית משפט סקוטי שהתכנס בהולנד. הוא נכלא בסקוטלנד, אך בהמשך קיבל שחרור מוקדם בשל מצבו הרפואי ומת מסרטן בלוב ב-2012. פחימה זוכה. גורמים אמריקניים אמרו כי מסעוד הודה שהרכיב את הפצצה וכי עבד עם אל-מגרחי ופחימה.

המחבל עבדל בסט אל-מגרחי מאסון לוקרבי שב ללוב. רויטרס
קבלת פנים בלוב לאל-מגרחי, אחד המחבלים שהיו מעורבים בפיגוע/רויטרס

ארצות הברית אמרה בעבר כי פריצת הדרך בחקירה נגד מסעוד החלה ב-2016, אז היא למדה שהוא נעצר עם נפילת משטר קדאפי ותוחקר על ידי גורם ברשויות אכיפת החוק בספטמבר 2012. לפי משרד המשפטים, קדאפי, שהוצא להורג על ידי המורדים ב-2011, הודה אישית למסעוד ולפחימה על הפגיעה במטרה אמריקנית, ותיאר את המבצע כהצלחה מוחלטת.

הפיגוע היה אחד מכמה תקריות בין לוב לבין המערב באותן שנים. ב-1992 הטילה מועצת הביטחון של האו"ם אמברגו נשק וסנקציות על לוב כדי לשכנע את קדאפי להסגיר את שני הנאשמים. עם זאת, הממשלה הלובית סירבה להעבירם לארצות הברית, אך הסכימה שיעמדו לדין בפני חבר שופטים סקוטים שישב בבית משפט בהולנד.

רק ב-2003 קיבל קדאפי אחריות לאסון, ולוב הגיעה להסדר פיצויים בגובה 2.7 מיליארד דולר עם משפחות הקורבנות. לאחר מכן, ממשלו של ג'ורג' וו. בוש הסיר את הסנקציות מעליה וב-2006 היא הוצאה מרשימת המדינות תומכות הטרור וחזרה לקיים יחסים דיפלומטיים עם ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully