וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן שרויה בפחד לקראת הוצאות להורג נוספות: "מדוע אתם דוממים? איראן נהפכה לפלסטין!"

עודכן לאחרונה: 13.12.2022 / 12:05

שני צעירים הוצאו להורג בתלייה פומבית בשבוע אחד במסגרת הדיכוי האכזרי של הרשויות נגד המחאה העממית. תושבים זועמים יצאו לרחובות שוב אמש - ואפילו אימאמים ופוליטיקאים גינו את פעולות המשטר: "מוצרים כמו תרופות חסרים, והעם כועס. ומה עשתה הממשלה? הידקה חוקי חיג'אב"

גופתו של מג'יד רזה ראנאבארד תלויה בכיכר העיר. טוויטר, צילום מסך
גופתו של מג'יד רזה ראנאבארד תלויה בכיכר העיר/צילום מסך, טוויטר
מחוץ לביתו של מג'יד רזה ראנאבארד, לאחר מותו, משהד, איראן. טוויטר, צילום מסך
מחוץ לביתו של מג'יד רזה ראנאבארד, לאחר מותו, משהד, איראן/צילום מסך, טוויטר

איראן שרויה בפחד לאחר שתי הוצאות להורג פומביות בתוך שבוע של צעירים, על רקע המחאה הנמשכת במדינה נגד המשטר האיסלמיסטי. אתמול (שני) תלו הרשויות צעיר בן 23 ממנוף - פחות מחודש לאחר שנעצר ונערך לו משפט סודי. במקביל, נשמעת באיראן ביקורת נדירה נגד המשטר גם מצד מנהיגים דתיים.

אנשים רבים יצאו לרחובות אתמול בערב בערים שונות, שרו סיסמאות או צעדו בשקט במחאה על ההוצאה להורג של מג'יד רזה ראנאבארד. בעירו הולדתו משהד, קבוצה של צעירים צעקו "מדוע אתם דוממים אנשים? איראן נהפכה לפלסטין!".

בתמונות של ההוצאה להורג שהועלו אתמול לרשתות החברתיות נראית גופת הצעיר מתנודדת ממנוף בנייה בשעות הערב, כשכוחות ביטחון ואנשים אחרים עומדים מסביב. הגופה נותרה תלויה במשך יממה שלמה. ככל הנראה, מדובר באנשי כוחות הביטחון וגורמים במערכת המשפט משום שאפילו משפחת הקורבן לא עודכנה לגבי ההחלטה להוציאו להורג.

מג'יד רזה ראהנבארד, הוצא להורג באיראן. טוויטר, צילום מסך
מג'יד רזה ראנאבארד/צילום מסך, טוויטר
מג'יד רזה ראהנבארד, הוצא להורג באיראן. טוויטר, צילום מסך
מג'יד רזה ראנאבארד ואמו בכלא/צילום מסך, טוויטר

הרשויות אפשרו לאמו של ראנאבארד לבקר בכלא ביום ראשון בערב אך לא אמרה לה שהוא יוצא להורג למחרת. השניים הצטלמו יחדיו מחייכים משום שחשבו שגזר הדין השתנה. בתמונות שהועלו לרשתות חברתיות, רואים שהמשפחה האבלה קישטה את דלת ביתה בנורות צבעוניות ותלתה תמונה גדולה של ראנאבארד. הם גם הקימו מבנה עם כיפה מעליו שידוע בשם "היג'לה" (תא הכלולות) לפני הבית וקישטו אותו בנורות ופרחים, כפי שעושים באיראן כשצעיר מת לפני שהתחתן.

הרשויות האיראניות טענו כי ראנאבארד תקף כמה אנשי כוחות ביטחון, ככל הנראה ממליציית בסיג', ללא פרובוקציה ודקר שניים מהם למוות. עם זאת, ברשתות החברתיות היו שטענו כי הצעיר השתתף בכמה הפגנות נגד המשטר והשתמש בסכין כדי להגן על אחותו הצעירה שהוטרדה על ידי אנשי בסיג' ברחוב ליד ביתם.

ראנאבארד הוא הצעיר השני שהוצא להורג באיראן בתוך שבוע. ביום חמישי נתלה מוחסן שקארי, שהורשע בפציעה של מאבטח בסכין וחסימת רחוב בטהראן. תחינות של הורים בנוגע לגורל בניהם שנמצאים במעצר החלו להופיע ברשתות ובעיתונים במדינה. ההורים מתלוננים שלא ניתנת לילדים שלהם הזכות להתייעץ עם עורך דין לפי בחירתם, וכי הם חפים מפשע.

הקבר של מג'יד רזה ראנאבארד. טוויטר, צילום מסך
הקבר של מג'יד רזה ראנאבארד/צילום מסך, טוויטר

המחאה נגד המשטר זכתה לתמיכה מהשכבה האינטלקטואלית והתרבותית של איראן: שחקנים, זמרים, ספורטאים ואמנים שהביעו תמיכה במפגינים נעצרו חלקם, ורבים חוששים לחייהם. ביום שישי ברגע נדיר, מנהיג תפילות יום שישי בטהראן, מוחמד חסן אבוטורבי, אמר כי הממשלה מאבדת את מעמדה בקרב החברה, כך על פי דיווח באתר האופוזיציה "איראן אינטרנשיונל".

ההצהרה שלו עשויה לבשר על שינוי מסוים ברטוריקה של האימאמים שמובילים באופן מסורתי את תפילות יום שישי. אבוטורבי ייעץ לגורמי הממשלה להתנהג על פי ערכים מוסריים והוסיף כי המחויבות שלהם לערכים כאלה היא הדרך היחידה לשקם את ההידרדרות במעמד הממשלה בקרב העם. אבוטורבי הוא יוצא דופן מבין האימאמים, שמרביתם קראו לרשויות להדק את השליטה על החברה.

פרידה מוראדחאני, אחיינית של עלי חמינאי. אתר רשמי, צילום מסך
שחקנית שביקרה את המשטר. פרידה מוראדחאני/צילום מסך, אתר רשמי

אמירה מפתיעה נוספת הגיעה מחוסיין מראשי, מנהיג מפלגת המרכז שתומכת ברפורמה Executives of Construction Party. הוא אמר כי "איננו צריכים להקריב את המדינה בשביל אדם אחד. העם צריך לקבל עדיפות". רבים סברו כי הוא מתכוון למנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי, לכן מראשי נאלץ להבהיר כי דיבר על הנשיא איברהים ראיסי, כדי לא להרגיז את השלטון.

הוא התייחס לתנועת המחאה באיראן ואמר כי המפלגה שלו מאמינה ש"ההפגנות הנוכחיות הן תוצאה של בעיות שנובעות מהביצועים של גורמים בממשלה. הביצועים שלהם דחפו את המדינה לסף פיצוץ".

"בחמש השנים האחרונות, שיעור האינפלציה במדינה, שבדרך כעת עומד על 20%, זינק ליותר מ-45% ולעתים ל-60%. מבחינת מחירי מזון, שיעור האינפלציה היא 90%. העם מתמודד עם אינפלציה גבוהה ושיעור אבטלה גבוה, אך הממשלה לא עושה דבר", האשים מראשי.

"מוצרים כמו תרופות חסרים, והעם כועס. ומה עשתה הממשלה? אסרה על השימוש ברשתות חברתיות והידקה את חוקי החיג'אב - מה שהרגיז את האיראנים עוד יותר. במדיניות חוץ, הממשלה תמיד יוצרת מתיחות עם ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית".

משארי גינה את השימוש באלימות נגד המפגינים, שהוביל לכ-500 אזרחים מתים. לדבריו, 75% מהאיראנים אינם מרוצים מהממשלה, אך רק 5% יוצאים לרחובות. לפיכך, לממשלה יש עדיין סיכוי לסיים את המשבר.

גינוי עולמי

ארצות הברית גינתה גם כן את ההוצאות להורג בשבוע האחרון. "גזרי הדין המחמירים האלה אמורים להפחיד את העם האיראני, לדכא התנגדות, אך הם מבליטים את העובדה שההנהגה האיראנית מפחדת מהעם", אמר דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס לכתבים.

איראן היא המדינה השנייה אחרי סין במספר ההוצאות להורג, על פי אמנסטי אינטרנשיונל. שרי החוץ של האיחוד האירופי הטילו אתמול סנקציות נוספות על איראן בשל "הדיכוי הלא פרופורציונלי וברוטלי" של ההפגנות, בנוסף לאספקת מל"טים לרוסיה בעבור המלחמה באוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully