וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים נהרגו ונפצעו, 2.2 מיליון סובלים מרעב: ילדי תימן משלמים את מחיר המלחמה

13.12.2022 / 12:44

קרן הילדים של האו"ם פרסמה נתונים עגומים על הנזק שחווה הדור הצעיר במדינה, השרויה בעימות בין הקואליציה הסעודית לבין המורדים הפרו-איראנים מאז 2015. אלפים גויסו כלוחמים, בהם אפילו בני עשר. "אם לילדי תימן יש סיכוי לעתיד הגון, אז חייבים להבטיח להם תמיכה והגנה"

ילד עומד בבית קברות ללוחמים חות'ים בצנעא, תימן, 3 באוקטובר 2022. רויטרס
המורדים טוענים שבבני 10 הם כבר "גברים". ילד בבית קברות של לוחמים חות'ים בצנעא, אוקטובר/רויטרס

האו"ם מעריך כי לפחות 3,774 ילדים נהרגו בתימן מאז פרוץ המלחמה במרץ 2015 ועד ספטמבר השנה, ועוד 7,245 ילדים נפצעו. על פי הנתונים שנאספו על ידי קרן הילדים של הארגון (יוניצף), 3,904 ילדים גויסו כלוחמים באותה תקופה, וכ-2.2 מיליון ילדים בתימן סובלים מ"תת-תזונה חריפה".

"אם לילדי תימן יש סיכוי כלשהו לעתיד הגון, אז הצדדים בסכסוך, הקהילה הבינלאומית וכל בעלי ההשפעה חייבים להבטיח שהם מוגנים וזוכים לתמיכה", אמרה קתרין ראסל, מנכ"לית יוניצ"ף. הסוכנות אמרה כי הנתונים האמיתיים ככל הנראה גבוהים בהרבה.

בנוסף לכך, המורדים החות'ים גייסו בגלוי ילדים כחיילים, רבים מהם באמצעות "מחנות קיץ" שבהם הם מפיצים את האידיאולוגיה הקיצונית שלהם. גורמים רשמיים בשורות החות'ים הודו בפני סוכנות הידיעות AP מוקדם יותר השנה כי כמה מהמגויסים היו בני עשר בלבד, וטענו כי הם כבר נחשבים בגיל זה ל"גברים". לפי האו"ם, החות'ים עושים גם שימוש נרחב במוקשים, שגרמו למותם של לפחות 74 ילדים ברחבי תימן בין יולי לספטמבר השנה.

אלפי אזרחים וילדים נהרגו גם בתקיפות אוויריות של הקואליציה הסעודית, שפגעו בשווקים, בחתונות, בהלוויות, בבתי מגורים ובבתי חולים. ב-2018 נפגע בתיפה אווירית אוטובוס שהסיע ילדים בדרכם לבית הספר בצפון תימן, ויותר מ-40 נערים נהרגו.

מלחמת פרוקסי בין סעודיה לאיראן

הסכסוך החל ב-2014 לאחר שהמורדים החות'ים, שיעים הנתמכים בידי איראן, התקדמו ממעוזיהם בצפון המדינה והשתלטו על הבירה צנעא, כשהם מאלצים את ממשלת תימן לצאת לגלות. במרץ 2015 התערבה במלחמה קואליציה ערבית בהנהגת ערב הסעודית, הגובלת בתימן, שזכתה לתמיכת ארצות הברית.

הלחימה נותרה במצב סטטי בשנים האחרונות ובאפריל אף הגיעו הצדדים להפסקת אש, אולם היא קרסה בתחילת אוקטובר וביוניצ"ף הפצירו בצדדים לחדש אותה. ארצות הברית והאו"ם האשימו את החות'ים בהצבת דרישות ברגע האחרון, בעוד שהמורדים האשימו את נסיגתם מההסכם בחוסר נכונותו של האו"ם לספק ערבויות בכתב לכמה מדרישותיהם המרכזיות.

בסך הכול, נהרגו במלחמה בתימן יותר מ-150 אלף בני אדם, בהם יותר מ-14,500 אזרחים, על פי ACLED, מיזם העוקב אחרי סכסוכים בעולם. תימן נקלעה בעקבות המלחמה לאחד המשברים ההומניטריים החמורים בעולם, והסכסוך העמיק את העוני במדינה וקירב אותה אל סף רעב. המלחמה נחשבת במידה רבה למלחמת פרוקסי בין ערב הסעודית לבין איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully