וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן איים לשגר טילים על אתונה, יוון: "גישות של צפון קוריאה"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בכינוס כלכלי של נציגים מהארגון לשיתוף פעולה אסלאמי באיסטנבול, 28 בנובמבר 2022. רויטרס
מסלים את הרטוריקה כלפי יוון. ארדואן/רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן איים לשגר טילים על יוון על רקע המתיחות הגוברת בין המדינות, אף ששתיהן חברות בנאט"ו. שר החוץ של יוון, ניקוס דנדיאס, גינה היום (שני) את דבריו של ארדואן, שנאמרו בסוף השבוע ופורסמו אתמול בערב.

"זה לא מתקבל על הדעת ומגונה לחלוטין שבעלת ברית, חברת נאט"ו, תאיים במתקפת טילים על יוון", אמר עם הגעתו לבריסל לרגל מפגש של שרי החוץ של האיחוד האירופי. "לגישות צפון קוריאניות אין מקום בברית הצפון-אטלנטית, ואסור שהן ייכנסו אליה".

במפגש עם צעירים בעיר סמסון שבצפון טורקיה, ארדואן אמר כי אנקרה החלה לפתח טילים בליסטיים לטווח קצר, ששמם "טייפון", ואלו לדבריו "מפחידים את היוונים". "הם (היוונים) אומרים 'זה יכול לפגוע באתונה. כמובן שזה יכול. אם אתם לא תישארו רגועים, אם תנסו לקנות דברים מארצות הברית ומקומות אחרים עבור (חימוש) האיים, מדינה כמו טורקיה חייבת לעשות משהו".

לשתי המדינות יש שורת מחלוקות, כולל ויכוח טריטוריאלי בים האגאי ועל מרבצי אנרגיה במזרח הים התיכון. הן היו קרובות למלחמה שלוש פעמים בחצי המאה האחרונה, ובחודשים האחרונים החריפה אנקרה את הרטוריקה של נגד אתונה. בטורקיה טוענים כי יוון מפרה אמנות בינלאומיות בעקבות הפגנת ריבונות בכמה איים הנתונים במחלוקת. ארדואן אף איים להנחית כוחות ביוון ב"לילה אחד בהפתעה", אך האיום במתקפת טילים הוא חריג.

"ארדואן חייבת לדעת היטב שאי אפשר להטיל מורא או לאיים על ארצנו", אמר דובר ממשלת יוון, יאניס אויקונומו, במהלך תדרוך לכתבים באתונה. "ארדואן חושב שככל שהוא יחזור על הדברים חסרי ההיגיון והלא נכונים האלו, הוא יהפוך אותם להגיוניים ונכונים. זה לא הולך לקרות". הוא הוסיף כי יוון "נחושה לחלוטין, ערוכה תמיד ומוכנה להגן על החוק הבינלאומי, על הריבונות שלה ועל זכויותיה הריבוניות".

במקביל, שר ההגנה הטורקי, הולוסי אקאר, האשים את יוון בהגברת המתיחות עם "דרישות וטענות בלתי סבירות, לא הגיוניות ובלתי חוקיות, כמו גם פעולות פרובוקטיביות בלתי פוסקות ורטוריקה תוקפנית". אקאר התכוון ככל הנראה להאשמות של טורקיה כי יוון פורסת כוחות ומערכות נשק באיים בים האגאי תוך הפרה של אמנות המחייבות את פירוז האיים.

"אנחנו לא יכולים לקבל עובדה מוגמרת מכל סוג שהוא", אמר אקאר בשיחת וידאו שקיים היום עם מפקדי הצבא, על פי הודעת משרד ההגנה של טורקיה. "אננו מצפים ששחלק מהפוליטיקאים ואנשי הצבא היוונים ישנו מידית את עמדותיהם העיקשות והפרובוקטיביות (שאימצו) למטרות פוליטיות פנימיות, יתמקדו בפתרון בעיות באמצעות דיאלוג וילמדו מההיסטוריה. מי שרוצה מחר טוב יותר צריך להתרחק מטעויות האתמול והיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully