וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נותרת מתחת לפני הקרקע: המחלה ה"איזוטרית" ממנה סובלת אחת מעשר נשים

ד"ר אלעד ברקוביץ

עודכן לאחרונה: 12.12.2022 / 7:50

החולות בה יחוו שלל תסמינים, פגיעה בפוריות וירידה משמעותית באיכות החיים. חתך אוכלוסיה נשי רחב יסבול ממנה, אך המחקר ואמצעי הטיפול נותרים מצומצמים ומוגבלים במשך שנים. ד"ר אלעד ברקוביץ על אנדומטריוזיס | דעה

כששואלים אותי מהי מחלת אנדומטריוזיס, אני עונה שמדובר במחלה מהסוג המאתגר. על אף שכיחותה, הקובעת כי אחת מכל עשר נשים בגיל הפוריות תחלה בה - מדובר במחלה קשה לאבחון, מרובת תסמינים ובעלת יכולות טיפול מוגבלות, המעסיקה מאוד את הממסד הרפואי.

אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית, המאופיינת בהימצאות תאים דמויי רירית הרחם מחוץ לרחם שמושפעים ומגיבים לשינויים הורמונליים לאורך כל המחזור החודשי. היא יכולה ועלולה לערב את כל איברי האגן כגון שחלות, חצוצרות, מעי ושלפוחית שתן - וכן איברים מרוחקים יותר. למעשה - היא יכולה להופיע כמעט בכל איבר בגוף.

בין תסמיניה הרבים שיופיעו אצל הסובלות ממנה - כאבי וסת עזים עד כדי חוסר יכולת לתפקד, כאבי אגן כרוניים, וכאבים במגע מיני. בנוסף, ישנם תסמינים המערבים את מערכת העיכול ומערכת השתן, בעיקר סביב הווסת. ביניהם, יציאות מרובות עד כדי שלשול, עצירות, נפיחות בטנית, לחץ בפי הטבעת, דימום רקטלי, כאב בעת מתן שתן, דימום בשתן ותחושת התרוקנות בלתי מלאה.

אילוסטרציה של רחם ושחלות. ShutterStock
אחת מכל עשר נשים בגיל הפוריות תסבול מאנדומטריוזיס/ShutterStock

מלבד לתסמינים הרבים והפגיעה באיכות החיים שמייצרת המחלה - אנדומטריוזיס מעמידה במרכזה בעיה מרכזית נוספת, הנוגעת להיותה גורם משמעותי לפגיעה בפוריות. ההערכה כיום היא שכ-30% מהנשים שסובלות ממנה נתקלות בבעיות פוריות ומתקשות להיכנס להיריון.

למה המחלה מאתגרת?

הסיבה הראשונה - אבחון, והעובדה כי לא תמיד פשוט לאבחן את המחלה. לעיתים קרובות, לא ניתן יהיה לראות את הנגעים בבדיקות הדמייה כמו אולטרסאונד או MRI. לכן, כאשר יעלה החשד למחלה - ישנה חשיבות רבה לפנייה למומחה לאנדומטריוזיס. אבחון קליני יעשה באמצעות תישאול מפורט, וכן בדיקה גניקולוגית מכוונת ואולטרסאונד.

לרוב, הטיפול במחלה יתחיל ללא אבחנה חד משמעית, היות ומדובר במחלה עם מגוון רחב של ביטויים קליניים וממצאים בבדיקה, שיאפשרו את בחינת סבירותה באופן מקיף. זאת, גם בשל כך שהדרך היחידה לאבחון ודאי של המחלה היא באמצעות ניתוח. במהלכו, מבוצעים נקבים זעירים בדופן הבטן, ובאמצעות מצלמה שמועברת לחללה - ניתן לאבחן את המחלה ולטפל בה.

הסיבה השנייה - טיפול. נכון להיום, ההטיפול במחלה כולל מגוון רחב של טיפולים הורמונליים, וכן טיפול ניתוחי. אולם, לא תמיד קיימת תגובה מספקת לשתי צורות הטיפול - והמחלה עלולה להמשיך לפגוע באיכות חייה של הסובלת ממנה. בשל כך, חשוב מאוד לתת מענה הוליסטי מקיף, אינטגרטיבי ומותאם אישית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ד"ר אלעד ברקוביץ, מנהל יחידת האנדומטריוזיס בבית החולים שיבא תל השומר. דוברות שיבא תל השומר, אתר רשמי
מחלה מאתגרת. ד"ר אלעד ברקוביץ/אתר רשמי, דוברות שיבא תל השומר

כמו כן, תשולב בבחירת שיטת הטיפול התייחסות לציר חייה של האישה - וכן לתכנוניה לעתיד. כך, לצורך העניין, נערה צעירה תטופל במחלה באופן שונה מאישה המעוניינת להיכנס להיריון. בין הטיפולים שיוצעו לסובלות מהמחלה ישולבו גם טיפולי רפואה משלימה כמו דיקור ופיזיותרפיית רצפת אגן, וכן פסיכולוגים ועובדים סוציאלים שיציעו מענה נפשי למורכבות ההתמודדות עם מחלה כרונית.

בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בתפיסה ובהכרת המחלה הודות להעלאת המודעות לקיומה ולתסמיניה. זאת, באמצעות פעילים אקטיביסטים בנושא ובאמצעות עמותת אנדומטריוזיס ישראל הפעילה לשינוי המדיניות, קידום זכויות החולות, וקידום מחקר המחלה. כנסים והרצאות בנושא מתקיימים על מנת להפיץ את המודעות, שתוביל בסופו של דבר לצמצום זמן האבחון. אולם, נכון לכרגע האבחון עדיין עומד על זמנים חריגים ביחס למחלות אחרות, בשל יכולות הטיפול המוגבלות והמורכבות בהן - והנשים משלמות את המחיר.

נכתב על ידי ד"ר אלעד ברקוביץ, מנהל יחידת האנדומטריוזיס בבית החולים שיבא תל השומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully