וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב שיבוש ברכבות בדרום? הקלות הבלתי-נסבלת של השבתת נכס התחבורה הלאומי

עודכן לאחרונה: 11.12.2022 / 22:46

גניבת כבלי התקשורת, שאיימה להשבית את הרכבות לדרום במוצאי השבת, לא הייתה הראשונה מסוגה, וכנראה שגם לא תהיה האחרונה. ברכבת הבטיחו לחזק את האבטחה ולהוסיף מצלמות, אבל ספק אם זה יספיק מול גלי הפשיעה באזורי הפזורה ובדרום בכלל

מאות מטרים של כבלי תקשורת נחתכו ונגנבו ממערכת האיתות של רכבת ישראל באזור להבים. 10 בדצמבר 2022/רכבת ישראל

עובדי מרכז הבקרה של הרכבת בלוד, 'משואה', היו הראשונים שקיבלו בליל שישי את ההתרעה על חבלה ברשת כבלי התקשורת של רכבת ישראל באזור להבים שבדרום. משום שהכבלים משמשים את מערכת ההפעלה של הרכבת והתקשורת עם הרכבות לאורך המסילות, וקריטיים לבטיחות הנסיעה, תפקידם לעקוב באופן רציף אחרי התקינות שלה.

למרות החשש מגניבת 300 מטר של כבלים, שנעשתה ככל הנראה כדי למכור את הנחושת שבתוכם, הצליחו צוותי האחזקה של הרכבת להחליפם עד שעות אחר הצהריים. בניגוד לחששות המוקדמים, התנועה במוצאי השבת התנהלה לפי לוח הזמנים המתוכנן, שבעצמו סבל משיבושים בשל עבודות מתוכננות על המסילה (מלבד השירות בין תחנות ת"א ללוד ולנתב"ג, שהתנהל בשאטלים).

אבל האירוע גם המחיש את הקלות הבלתי-נסבלת של פגיעה בכלי תחבורה מרכזי. מאז תקופת הקורונה, אז הופסקה פעילותה בצעד מעורר מחלוקת לשלושה חודשים, רושמת הרכבת שיפור מתמיד בתנועת הנוסעים, שמתקרבת מאוד לרמה שלפני המגיפה. בשישי האחרון ניצלו הגנבים את העובדה שהרכבת לא פועלת בסופי שבוע, אבל אירוע כזה היה עלול לשבש את התנועה לאלפי נוסעים.

מאות מטרים של כבלי תקשורת נחתכו ונגנבו ממערכת האיתות של רכבת ישראל באזור להבים. 10 בדצמבר 2022. רכבת ישראל, אתר רשמי
גניבת כבלי התקשורת, שישי/אתר רשמי, רכבת ישראל

אירוע דומה התרחש באפריל, באותו האזור, אז הושבתו הרכבות בין באר שבע לקריית גת לשעות ארוכות, באמצע יום העבודה. אלפים איחרו לפגישות במרכז, לשיעורים באוניברסיטת בן גוריון, ולילדים שחיכו בבית. כיום, כשהקו המערבי לדרום דרך אשקלון פועל בתדירות מוגבלת בגלל עבודות החשמול, הנזק של חבלות כאלה יכול להיות גדול משמעותית - בגלל היעדר אלטרנטיבה של קווים נוספים.

האירוע הזה בהחלט יכול להתרחש שוב. כבלי התקשורת מוטמנים בקרבת המסילות, ולא בעומק רב, כדי לאפשר גישה אליהם במקרה של תקלה. בנוסף, הרכבת אומנם משקיעה כעת במערכת איתות חדשה על בסיס רשת סלולרית עצמאית, שתהיה מוכנה בשנה הבאה, ונבנית בהשקעה של 2.5 מיליארד שקל - אך כבלי התקשורת יישארו בשימוש כגיבוי לרשת הסלולרית. ברכבת הוחלט בעקבות האירוע לתגבר את האבטחה בדרום ולהוסיף מצלמות לאורך המסילה, כדי לזהות אירועים כאלה בשלב מוקדם יותר, ולהקפיץ כוחות עוד לפני שנגרם נזק למערכת התקשורת.

אבל הבעיה הזאת גדולה על הרכבת, ולא נוגעת רק לבטחת המסילות. גניבות הכבלים מצטרפות לגל הפשיעה בדרום, הכולל גניבת אמצעי לחימה משטחי האימונים של צה"ל, גניבת עמודי חשמל, גביית דמי חסות ועוד. השר המיועד לביטחון הפנים, איתמר בן גביר, אמר בימים האחרונים כי בכוונתו להעביר כוחות משמר הגבול מהשטחים לדרום, כדי להילחם בפשיעה הבדואית. אם המדינה לא תחזק בהקדם את המשילות בדרום, וברכבת לא ילמדו לשפר את אבטחת המסילות, זה לא יהיה האירוע האחרון מסוגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully