וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות בשיאה: סרביה ביקשה מנאט"ו להציב חיילים סרבים בצפון קוסובו

עודכן לאחרונה: 11.12.2022 / 13:21

זאת הפעם הראשונה שבלגרד מנסה להציב חיילים בקוסובו במסגרת החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שהביאה לסיומה של המלחמה ב-1998-99, ושבמהלכה נאט"ו תקפה בסרביה כדי להגן על קוסובו

סרביה תבקש מנאט"ו להציב חיילים ושוטרים סרבים בצפון קוסובו, לאור ההסלמה ביחסים בין המדינות על רקע סכסוך אורך שנים לגבי רישיונות נהיגה. אלכסנדר ווצ'יץ', נשיא סרביה אמר כי הוא מגיש את הבקשה אף שהסיכוי שתאושר הוא אפסי.

שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזף בורל, הזהיר בחודש שעבר לגבי האפשרות של "הסלמה ואלימות" לאחר ששיחות חירום בין שתי המדינות נכשלו. ההצעה של בלגרד לשלוח את כוחותיה למחוז הסרבי לשעבר - שכיום הוא קוסובו העצמאית - עלולה להסלים עוד יותר את היחסים בין מדינות הבלקן.

ווצ'יץ' אמר במסיבת עיתונאים בשבת כי יגיש את הבקשה להציב חיילים סרבים במכתב לכוח הרב-לאומי של נאט"ו לשמירה על השלום, שמוצב בקוסובו.

זאת הפעם הראשונה שבלגרד מנסה להציב חיילים בקוסובו במסגרת החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שהביאה לסיומה של המלחמה ב-1998-99, ושבמהלכה נאט"ו תקפה את סרביה כדי להגן על קוסובו. על פי ההחלטה, אם תאושר בקשתה של סרביה, היא תוכל להציב כאלף חיילים, שוטרים ואנשי מכס יוצבו באתרים דתיים, אזורים עם רוב סרבי ומעברי גבול. ב-2008, כשהתקבלה ההחלטה, קוסובו היתה עדיין חלק מסרביה. עד היום, בלגרד, שנתמכת על ידי רוסיה וסין, מסרבת להכיר בעצמאות קוסובו.

לנאט"ו יש 3,700 חיילי שמירת שלום המוצבים בקוסובו כדי למנוע אלימות בין אלבנים לסרבים. לשכת ראש הממשלה של קוסובו, אלבין קורטי, אמרה כי הצבת חיילים סרבים תהיה "פעולה אגרסיבית" ואיתות ל"נטיות של סרביה לזרוע אי יציבות באזור".

סרבים חוסמים כבישים בגבול בין קוסובו לסרביה. רויטרס
סרבים חוסמים כבישים בגבול קוסובו-סרביה/רויטרס
מחאה של סרבים בגבול סרביה-קוסובו. רויטרס
מחאה של סרבים בגבול קוסובו-סרביה/רויטרס

בחודשים האחרונים גבר המתח באזור הצפוני של קוסובו שמאכלס בעיקר סרבים קוסוברים שמתנגדים לשלטון של קוסובו. בשבת, הסרבים באזור פתחו בירי לעבר שוטרים, ונשיאת קוסובו ויוסה עוסמני הודיעה כי הבחירות המקומיות שהיו מתוכננות להיערך ב-18 בדצמבר יידחו לשנה הבאה.

הסרבים חסמו את הכבישים המרכזיים באזור הצפוני במחאה על המעצר של חבר לשעבר במשטרה הקוסוברית, שהתפטר בחודש שעבר. ראשי עיר סרבים בצפון קוסובו לצד שופטים וכ-600 שוטרים התפטרו בחודש שעבר במחאה על החלטת הממשלה להחליף את רישיונות הרכב שמונפקים בבלגרד לכאלה שמונפקים בפרשטינה.

המשטרה אמרה כי התחבורה שובשה בכבישים המדוברים וכי נאלצו לסגור שני מעברי גבול בין קוסובו לסרביה. לאחר מכן, הם דיווחו שנפתח לעברם ירי מכמה מקומות קרוב לגבול. לא היו דיווחים על נפגעים.

האיחוד האירופי הזהיר את סרביה ואת קוסובו כי עליהן לפתור את הסכסוך בדרכי שלום ולנרמל את היחסים ביניהן, אם הן רוצות שישקלו את הצטרפותן לגוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully