וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מכה למשטרה, "חוק בן גביר" יפגע בתפקודה של ישראל כדמוקרטיה

חנה קלר אורנשטיין

עודכן לאחרונה: 10.12.2022 / 21:07

בווידאו: מפכ"ל המשטרה בבת המצווה של בתו של איתמר בן גביר/צילום: רוני כנפו

בימים אלה, לקראת כניסתו המשוערת לתפקיד השר לביטחון לאומי, הניח ח"כ איתמר בן גביר הצעת חוק מטעמו: "הצעת חוק פקודת המשטרה (תיקון - סמכויות), התשפ"ג - 2022".

עניינה של ההצעה בשלושה:

קביעת סעיף תקציב נפרד למשטרת ישראל בחוק התקציב השנתי, כאשר השר - הממונה על סעיף תקציב זה - הוא השר לביטחון לאומי .

הכפפת משטרת ישראל לשר הממונה במישרין, בדומה להוראות חוק יסוד הצבא הקובע את היות הצבא נתון למרות הממשלה כאשר השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא הוא שר הביטחון. לעניין זה הוחרגו בשפה רפה סמכויות עניין חקירה או תיק מסוימים לרבות עניין פתיחתם, ניהולם או סגירתם כאשר קביעת מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין - תהא נתונה לשר.

ביטול עצמאות המפכ"ל למלא תפקידו כעומד בראש שדרת הפיקוד והפיכתו למי שמופקד על ניהול המשטרה כידו הארוכה ומטעמו של השר ובהתאם למדיניות ולעקרונות הכלליים שיקבעו על ידי השר והפיכת השר למפכ"ל על.

יחסי שר-מפכ"ל מטבע הדברים לא תמיד התנהלו על מי מנוחות. כאשר המתח נוצר בדיוק בשאלה עד כמה מעורבות השר יש בה לפגוע בעצמאות המשטרה והעומד בראשה.

הביקורת המושמעת בעקבות פרסום דבר הנחת הצעת החוק האמורה התמקדה הן בעיגון בחקיקה של סמכות השר להתוות מדיניות והן בשל ביטול מעמדו העצמאי של העומד בראש משטרת ישראל ומכאן - במעמדה של משטרת ישראל כולה.

לגבי סמכות השר להתוות מדיניות: השר הוא הנושא באחריות המיניסטריאלית לפעילות המשטרה ועל כן סמכותו היא בקביעת מדיניות. השאלה המציקה היא עד כמה תימתח סמכות קביעת המדיניות ובעיקר, מה יהיה תוכנה של אותה מדיניות ועד כמה יהיה בא מעבר להתוויית מדיניות כללית סבירה ומידתית לנגוס לגמד ולפגוע בעצמאות המשטרה עד כדי הכתמתה בשיקולים פוליטיים.

אין דינה של משטרת ישראל כגוף האמון על הסדר הציבורי ואכיפת החוק פנימה כדין צבא הגנה לישראל האמור להיות הזרוע המבצעת של המדינה במילוי חובתה של הממשלה להגן על חיי תושביה מפני אויב מבחוץ.

ראש הממשלה דוד בן-גוריון כשהופיע בפני המחזור הראשון בבסיס האימונים בשפרעם פתח בדברים אלה: "הצבא הוא ביטחון המדינה, המשטרה - כבודה".

הצעת החוק לא רק פוגעת בכבודה של משטרת ישראל. יש בה משום שינוי סדרי שלטון ונטילת העצמאות הנדרשת למשטרה כאוויר לנשימה לצורך מילוי תפקידיה במדינה חוק דמוקרטית כמו מדינת ישראל שלנו.

עו"ד חנה קלר אורנשטיין שימשה במשך שנים רבות בתפקיד היועצת המשפטית של המשרד לביטחון פנים ולפני כן כסגנית היועץ המשפטי של המשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully