וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו "סוחר המוות" מעסקת חילופי השבויים של ארה"ב עם רוסיה?

עודכן לאחרונה: 9.12.2022 / 11:48

ויקטור בוט השתמש בידע הנרחב שלו בשפות כבלשן לבניית וניהול אימפריית נשק בינלאומית. הוא שירת כקצין בצבא הסובייטי, וניצל את התמוטטות הגוש לעסקיו; השתמש בשפע הנשק הפתאומי שנוצר למכירות, ורכש 60 מטוסים לאספקת מוצריו. חייו אף עוררו השראה לסרט הוליוודי

שחרורו של ויקטור בוט, סוחר הנשק הרוסי שהוחזר בתמורה לשחרורה של הכדורסלנית האמריקאית/רויטרס

ויקטור בוט, "סוחר המוות" שארצות הברית שחררה היום (חמישי) בתמורה לשחרור כוכבת ה-WNBA האמריקנית בריטני גריינר, הוא סוחר נשק שהיה בעבר אחד האנשים המבוקש ביותר בעולם. הוא נודע כאדם חסר מצפון שמכר נשק לידיים האכזריות ביותר, שנעצר רק לאחר שהתכוון למכור נשק שנועד להרג חיילים אמריקנים.

בוט בן ה-55 שזכה בין היתר גם לכינוי "מבטל הסנקציות" בשל יכולתו לעקוף אמברגו נשק, נעצר ב-2008 בידי ארצות הברית באשמת כמה אישומים הקשורים לסחר בנשק. במשך כמעט שני עשורים, הפך לסוחר הנשק הידוע ביותר לשמצה בעולם, ומכר נשק למדינות, לקבוצות מורדים ומנהיגי צבאות רצחניים באפריקה, אסיה ודרום אמריקה. חייו אף עוררו השראה לסרט הוליוודי, "אדון המלחמה" משנת 2005, בכיכובו של ניקולס קייג' בתפקיד יורי אורלוב, סוחר נשק המבוסס באופן רופף על בוט.

עסקת חילופי השבויים בין ארה"ב לרוסיה, במהלכם שוחררה של הכדורסלנית האמריקאית בריטני גריינר בתמורה לסוחר הנשק ויקטור בוט. רויטרס
זכה בין היתר גם לכינוי "מבטל הסנקציות" בשל יכולתו לעקוף אמברגו נשק. ויקטור בוט/רויטרס

למרות זאת, מוצאו של בוט נותר אפוף מסתורין. ביוגרפיות מסכימות בדרך כלל שהוא נולד ב-1967 בדושנבה, אז בירת טג'יקיסטן הסובייטית, קרוב לגבול עם אפגניסטן. בוט כבלשן השתמש בשליטה שלו באנגלית, צרפתית, פורטוגזית, ערבית ופרסית כדי לבנות את אימפריית הנשק הבינלאומית שלו. לאחר מכן שירת בצבא הסובייטי, שם אמר בוט כי השיג את דרגת סגן, שירת כמתרגם צבאי כולל באנגולה, מדינה שלימים תהפוך למרכזית בעסקיו.

פריצת הדרך הגדולה של בוט הגיעה בימים שלאחר התמוטטות הגוש הקומוניסטי ב-1989-1991, שהביאה שפע פתאומי של נשק מהתקופה הסובייטית, ששימש שורה של מלחמות אזרחים רצחניות באפריקה, אסיה ומחוצה לה. עם התפוררות הצי האווירי העצום של ברית המועצות, הצליח בוט אף לרכוש טייסת של כ-60 מטוסים צבאיים סובייטים ישנים המבוססים על איחוד האמירויות הערביות, שבאמצעותן יוכל לספק את מוצריו ברחבי העולם.

שחרורו של ויקטור בוט, סוחר הנשק הרוסי שהוחזר בתמורה לשחרורה של הכדורסלנית האמריקאית. רויטרס
הוסגר לארצות הברית, שם הוא התמודד עם שורה של אישומים. ויקטור בוט/רויטרס

בשנת 2008, במהלך מבצע עוקץ בבנקוק, בוט נתפס בעדשת מצלמה כשהסכים למכור טילי קרקע-אוויר לסוכנים אמריקאים סמויים שהתחזו לנציגי לוחמי הגרילה השמאליים של קולומביה, והסבירו כי ישתמשו בהם כדי להרוג חיילים אמריקאים. זמן קצר לאחר מכן, הוא נעצר על ידי משטרת תאילנד.

לאחר למעלה משנתיים של ויכוחים דיפלומטים בהם רוסיה התעקשה כי בוט חף מפשע ומואשם פוליטית, בוט הוסגר לארצות הברית, שם הוא התמודד עם שורה של אישומים, כולל קשירת קשר לתמוך בטרוריסטים, קשירת קשר להרוג אמריקאים, והלבנת כספים.

הוא נשפט באישומים הקשורים לארגון הטרור FARC, אותם הכחיש, וב-2012 הורשע ונידון על ידי בית משפט במנהטן ל-25 שנות מאסר, העונש המינימלי האפשרי. מאז, המדינה הרוסית הייתה להוטה להחזירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully