וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יקבל סמכויות חסרות תקדים": בן גביר הפיץ את תזכיר החוק לתיקון פקודת המשטרה

עודכן לאחרונה: 8.12.2022 / 22:27

לפי ההצעה יועברו לידיו של יו"ר עוצמה יהודית סמכויות חסרות תקדים על המשטרה. בין היתר המפכ"ל יוכפף לשר הממונה והמשטרה - לממשלה כולה. ההצעה מחריגה חלקית את אגף החקירות. עם זאת, נותנת לשר השפעה משמעותית על מדיניות האגף שחוקר גם פוליטיקאים מכהנים

בווידאו: מפכ"ל המשטרה בבת המצווה של בתו של איתמר בן גביר/צילום: רוני כנפו

יו"ר עוצמה יהודית והשר לביטחון לאומי המיועד, ח"כ איתמר בן גביר, הפיץ הערב (חמישי) את תזכיר החוק לתיקון פקודת המשטרה, לפיו יועברו לידיו ולידי הממשלה סמכויות חסרות תקדים על המשטרה. ההצעה מכפיפה את המפכ"ל לשר הממונה ואת המשטרה לממשלה כולה. בכך, מצומצמת עצמאות המפכ"ל בצורה דרמטית והוא יוכפף "להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר".

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים הליכוד הסכים להעניק לבן גביר את הסמכויות המורחבות, וסוכם להעביר את החקיקה המסדירה עוד לפני השבעת הממשלה.

ההצעה מחריגה חלקית את אגף החקירות, וקובעת כי לשר לא תהיה סמכות בכל הנוגע לפתיחה, ניהול, סגירה של חקירות ותיקים ספציפיים - אבל כן מקנה לו סמכויות על המשטרה ב"ענייני מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה(לדין)". כך, לשר ניתנת השפעה משמעותית על מדיניות אגף החקירות, שחוקר גם פוליטיקאים מכהנים.

איתמר בן גביר בהלווית יורי וולקוב, בית העלמין חולון, 28 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"יועברו אליו סמכויות". בן גביר/ראובן קסטרו

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי היא משווה את היחסים בין המשטרה לדרג המדיני בהתאם להסדרת היחסים בין צה"ל והממשלה, הנהוגה כיום בחיק. "כידוע, עיקרון יסוד בדמוקרטיה המודרנית הוא כי הדרג המדיני קרי נבחרי הציבור מתווה מדיניות ומנחה - והדרג הביצועי מיישם מדיניות זו. ואכן, ניתן לראות כי במבנה המשטרי של מדינת ישראל, צה"ל מבצע את מדיניות הממשלה ואת מדיניות השר הממונה וכפוף להנחיותיהם. בהתאם לכך, ועל מנת ליצור מארג חקיקתי קוהרנטי, שעומד בקנה אחד עם עיקרון היסוד האמור, מוצע להחיל הסדר דומה בפקודת המשטרה, בכל הנוגע ליחסים שבין משטרת ישראל לבין הממשלה והשר הממונה".

השר היוצא לביטחון הפנים עמר בר-לב הגיב לפרסום ההצעה ואמר ש"מדובר בפגיעה אנושה במשטרה, בהפיכת המפכ"ל לפיון ובדריסת הדמוקרטיה". בר לב כתב בטוויטר כי "משטרת ישראל תהפוך להיות משטרה פוליטית ובינונית שתופקר בידיים נעדרות ניסיון וחסרות אחריות; תאבד כל שארית של אמון ציבורי. ותחווה התדרדרות מקצועית, פגיעה ביכולתה להיאבק בפשיעה ובשחיתות ובריחה של קצינים מעולים שלא ירצו להיות שפוטים של פוליטיקאים". הוא הוסיף כי "מאחורי הסיסמאות הריקות מתוכן של 'חיזוק המשטרה' - מדובר צעדים שכל תכליתם לערער עוד יותר את סמכות הפיקוד הבכיר ואת מעמד המשטרה, ולעזאזל המדינה. את המחיר נשלם כולנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
בן גביר וקובי שבתאי. רוני כנפו
בן גביר ושבתאי/רוני כנפו

מוקדם יותר הערב מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הגיע לחגיגות בת המצווה של בתו של השר המיועד איתמר בן גביר. זאת, על רקע הדיווחים על סכסכוך בין השניים, בעקבות מינוי קצינים, שבן גביר ביקש לעכב.

בחודש שעבר שבתאי ובן גביר נפגשו, לחצו ידיים וישבו זה לצד זה בטקס השקת רכב חירום של ארגון איחוד הצלה לזכרו לוחם הימ"מ נעם רז. בין השניים קיימת מתיחות רבה, לאחר ששבתאי האשים את בן גביר בהצתת המהומות בשומר החומות וזה מנגד קרא לפיטוריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully