וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בארה"ב דחה תביעה נגד בן סלמאן על רצח העיתונאי חאשוקג'י

עודכן לאחרונה: 7.12.2022 / 14:22

השופט קבע כי בעוד שיש "ראיות מבוססות" נגד יורש העצר הסעודי, ידיו כבולות בשל העמדה של ממשל ביידן שלפיה הוא נהנה מחסינות. התביעה הוגשה על ידי ארוסתו של העיתונאי, שנרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2018. בן סלמאן מכחיש שהיה מעורב בכך

ביידן נוחת בג'דה, סעודיה, ונפגש עם יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

בית משפט בארצות הברית דחה אמש (שלישי) תביעה שהוגשה נגד יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, על תכנון הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. השופט קבע כי ליורש העצר הסעודי יש חסינות, למרות "הראיות המבוססות" למעורבות ברצח. חאשוג'י, שהיה מבקר בולט של בן סלמאן, נרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2018.

השופט המחוזי ג'ון בייטס, שלו היסטוריה ארוכה בתיקים הקשורים בסוגיות ביטחוניות, ציין בפסיקתו כי החלטתו התקבלה ב"אי-נוחות". עם זאת, הוא הוסיף כי ידיו היו כבולות למעשה, משום שממשל ביידן הביע לאחרונה עמדה שלפיה למלכה העתידי של ערב הסעודית יש חסינות מהעמדה לדין בארצות הברית. משמעות הפסיקה היא שבן סלמאן יוכל לבקר עתה בחופשיות בארצות הברית ובאזורים אחרים שתחת שיפוטה.

התביעה הוגשה על ידי ארוסתו הטורקייה, שהמתינה לו מחוץ הקונסוליה שאליה נכנס כדי להשלים את הליך הגירושים מאשתו הראשונה, והארגון הפרו-דמוקרטי Dawn שאותו ייסד. עם דחיית התביעה, בן סלמאן ניצל למעשה מעונש אפשרי על הרצח, שפגע במעמדו הבינלאומי במשך כמה שנים. התביעה הוגשה גם נגד מיועציו הקרובים ביותר של הנסיך הסעודי - סעוד אל-קחטאני ואחמד אל-עסירי, שהוזכרו כמי שעמדו בראש המבצע.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, בכינוס של מנהיגים מאסיה בבנגקוק, תאילנד, 18 בנובמבר 2022. רויטרס
למרות האיומים, ביידן נמנע מלהעניש אותו. יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

על אף שהייתה זו תביעה אזרחית ולא כתב אישום שהגישו הרשויות האמריקניות, יורש העצר הסעודי היה מוצא את עצמו בסבך משפטי אילו השופט היה מאפשר את קיום ההליך. לו היה מפסיד בתביעה, עשוי היה בן סלמאן לאבד את נכסיו הכלכליים בארצות הברית.

"אמנם פרק אחד במאבק שלנו על צדק לג'מאל הסתיים, אבל הקרב יימשך עד שכל האחראים, כולל מוחמד בן סלמאן, יועמדו לדין", אמר עבדאללה אל-עודה, מנהל אגף ערב הסעודית בארגון.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. AP
כתב טורים ביקורתיים על יורש העצר. חאשוקג'י/AP

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבטיח בתור מועמד כי יהפוך את בן סלמאן ל"מצורע" בעקבות הרצח של חאשוקג'י, ופרסם עם כניסתו לתפקיד את מסקנות שירותי המודיעין האמריקניים שלפיהן יורש העצר הסעודי אישר את המבצע שנועד לשבות או לחסל את העיתונאי. ואולם, הוא נמנע מהטלת סנקציות על הנסיך הצעיר ואף נפגש עמו בקיץ האחרון בריאד בתום ביקורו בישראל במטרה לשכנע אותו שיפעל נגד עליית מחירי הנפט.

למרות הפגישה, שבה השניים בירכו אחד את השני בכיף אגרוף, חברה ערב הסעודית לרוסיה כשהובילה את קרטל אופ"ק לקיצוץ חד בתפוקת הנפט באוקטובר. ממשל ביידן זעם והבטיח להגיב על מה שנתפס בעיניו כניסיון לפגוע בדמוקרטים לקראת הבחירות לקונגרס בחודש שעבר, אך הוא טרם נקט צעדים קונקרטיים נגד ריאד. מאז, ערב הסעודית אף הביע נכונות לסייע בשיקום אוקראינה ותיווכה בשחרור לוחמים זרים שנפלו בשבי רוסיה, וושינגטון בירכה על כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully