וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת הכלכלה תפנה לחברה בארה"ב כדי למנוע את סגירת המפעל בצפון: "נבחן דרכי פעולה"

עודכן לאחרונה: 5.12.2022 / 7:14

בעקבות ההודעה כי 900 עובדי מפעל "טכנולוגיה להבים" יפוטרו, ראש עיריית נהריה דרש התערבות של הממשלה, וקרא להביא את המערכת מארה"ב שבעקבותיה מפוטרים העובדים לישראל. "זה נחת עלינו בהפתעה מוחלטת - באזור שלנו גם ככה יש בעיות תעסוקה קשות"

מפעל טכנולוגיית להבים תפן BTL. גיל אליהו, הארץ
מפעל טכנולוגיה להבים/הארץ, גיל אליהו

"המדינה חייבת להתערב באופן מיידי ולמנוע את פיטורי העובדים וסגירת 'טכנולוגיה להבים'", אמר היום (ראשון) לוואלה רונן מרלי, ראש עיריית נהריה. "באזור שלנו גם ככה יש בעיות תעסוקה קשות ואסור להרשות שזה יקרה".

מרלי וראשי הרשויות בגליל המערבי הודיעו הערב שהם חוברים להסתדרות במאבק למנוע את פיטוריהם של 900 עובדי המפעל בנהריה, שייסד סטף וורטהיימר, המייצר להבי מנועי סילון, נמכר ב-2014 לתאגיד האמריקני "פראט אנד ויטני", ואמור לסגור את שעריו בשנת 2025.

"עד הבוקר לא היכרנו את זה", אמר מרלי, "זה נחת עלינו בהפתעה מוחלטת. אחרי הקורונה כל החברות עשו חישוב מסלול מחדש, ראו שאפשר להעסיק פחות אנשים ולמקסם רווחים. יש למדינה אחריות ל-900 המשפחות בעיר נהריה ובכפרים בסביבה, שיישארו בלי פרנסה, מדובר גם במשכורות מינימום".

סטף ורטהיימר בועידת הגליל אוקטובר 2009. אורי לנץ
הקים את המפעל. סטף ורטהיימר/אורי לנץ

"המכה הזאת באה אחרי ש'מחלבות הגולן' נקלעו לקשיים כלכליים ועוד 100 עובדים נמצאים בסכנה, כשמדובר באזור שגם ככה סובל מבעיות תעסוקה קשות. יש אנשים טובים שכבר מציעים מקומות עבודה חליפיים למפוטרים, אבל זה לא פתרון. המדינה חייבת להתערב. בבוקר יישלח מכתב רשמי, בשם כל ראשי הרשויות למשרדי הממשלה הרלוונטיים ואם יהיה צורך, נגיע לירושלים לראש הממשלה ובמקביל אפגש עם ההסתדרות במפעל עצמו".

"המפעל מייצר להבים משנת 1968 והבעיה, לפי הבעלים, היא שיש טכנולוגיה חדשה שמייתרת את הייצור הקודם", המשיך ראש עיריית נהריה. "מה הבעיה להביא לכאן את הטכנולוגיה הזאת? הצפון הרי ידוע בטכנולוגיות המתקדמות. זאת לא תקופה לפטר אנשים, שגם ככה בקושי מצליחים לגמור את החודש וחיים מהלוואות. יוקר המחייה בלתי אפשרי ואין אצלנו חלופות. הרעש צריך להיות גדול והמסר ברור: אסור להסכים לפיטורי העובדים האלה. אם זה יקרה, האזור ייקלע לאבטלה שלא תהיה לה פתרון".

שר הכלכלה היוצאת, אורנה ברביבאי, מסרה: "בכוונתי לדבר עם החברה האמריקנית כדי לבחון אפשרות שינוי ההחלטה במאמץ משותף של החברה עם ממשלת ישראל. מחר נקיים דיון עם כל הגורמים במשרד כדי לבחון את אפשרויות הסיוע. אבל רק כשאבין את משמעות ההחלטה של האמריקנים, נוכל לבחון את דרכי הפעולה שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אורנה ברביבאי. דני שם טוב,
"נבחן את דרכי הפעולה שלנו". ברביבאי/דני שם טוב

הבוקר 900 מתוך 1,400 עובדי המפעל קיבלו מכתב לפיו, המפעל עומד לפני סגירה. החברה שרכשה את המפעל מידי התעשיין סטף ורטהיימר בשנת 2005, החליטה להעביר את הייצור לארצות הברית "בעקבות הפסדים הולכים וגדלים של המפעל" - כפי שנכתב במכתב לעובדים. המפעל ייסגר בשני שלבים לאורך השנתיים הקרובות, אך כמה חברות-בנות שלו ימשיכו לפעול ולייצר סוגים אחרים של להבים תעשייתיים.

בעת מכירת 80% מהמפעל - תמורת כ-4 מיליארד דולרים, לתאגיד האמריקני, התגאו במשפחת ורטהיימר כי הייצור בעסק המשפחתי שהקימו עוד בשנת 1968, לא ייפגע. אך בשנת 2015, עת הושלמה מכירת 20% הנותרים מהבעלות לתאגיד האמריקני - תמורת 2 מיליארד דולר נוספים, איבדה למעשה המשפחה את אחיזתה במפעל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully