וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה בסין: כיצד מתחמקים האזרחים מצנזורת הרשויות

עודכן לאחרונה: 29.11.2022 / 11:42

על פי עדויות, המשטרה מבקשת מעוברי אורח באזורי ההפגנות את הטלפונים שלהם כדי לבדוק אם יש להם רשת פרטית (VPN) ואפליקציית טלגרם, שבה משתמשים המפגינים בניגוד לחוק: "מוחקים את היסטוריית הצ'אטים", אמר מפגין בבייג'ינג

בווידאו: מחאת מגבלות הקורונה נמשכת/רויטרס

הרשויות בסין החלו לחקור אנשים שהשתתפו בהפגנות בבייג'ינג סוף השבוע נגד מגבלות הקורונה, כך אמרו שלושה עדי ראייה שהיו במקום לרויטרס. במקביל, המשטרה ממשיכה להראות נוכחות מוגברת ברחובות הבירה.

במקרה אחד, אדם שהזדהה כשוטר בבייג'ינג התקשר למפגין והורה לו להופיע בתחנת המשטרה ולספק תיעוד כתוב לגבי פעילותו ביום ראשון בלילה. במקרה אחר, סטודנט קיבל הודעה מהקולג' שבו הוא לומד ונשאל היכן היה במהלך ההפגנה. הוא התבקש לספק תיעוד כתוב גם כן. אנחנו מוחקים את היסטוריית הצ'אטים", אמר מפגין בבייג'ינג. "יש יותר מדי שוטרים. המשטרה הגיעה לבדוק את תעודת הזהות של חברתי, ואז לקחו אותה. איננו יודעים מדוע. כמה שעות לאחר מכן היא שוחררה".

הלשכה לביטחון ציבורי בבייג'ינג סרבה להגיב. דובר של משרד החוץ הסיני אמר כי זכויות וחירויות ניתנות רק במסגרת החוק.

מחאה בסין נגד מגבלות הקורונה. רויטרס
שוטרים מתעמתים עם מפגינים/רויטרס
שוטר בשנגחאי מבקש מאישה למחוק תמונות מהטלפון. טוויטר, צילום מסך
שוטר בשנגחאי מבקש מעוברת אורח למחוק תמונות/צילום מסך, טוויטר

המחאה נגד מגבלות הקורונה החלה בסוף השבוע בעיר אורומצ'י, בעקבות שריפה שפרצה בדירה ובה נספו כעשרה בני אדם. על פי התושבים, מגבלות הקורונה היקשו על שירותי החירום להגיע לזירה והזעם הציבורי על האמצעים הקשוחים פרץ והתפשט ברחבי המדינה. הסגרים החריפו גם את ההאטה בצמיחה הכלכלית ושיבשו את שרשרות האספקה הגלובליות, מה שמשפיע גם על השווקים בעולם.

בהאנגדז'ו, בירת המחוז המזרחי ז'הג'יאנג, בסרטונים שהועלו אתמול (שני) לרשת החברתית נראים מאות שוטרים מוצבים בכיכר גדולה ומונעים התגודדויות. בסרטון אחד נראית משטרה, מוקפת בקהל אנשים שמחזיקים טלפונים, מבצעת מעצר בעוד הצופים מנסים למשוך את העצור בחזרה.

בשנגחאי ובבייג'ינג, המשטרה פיטרלה באזורים שבהם, על פי טלגרם, מתאספים אנשים. הנוכחות המשטרתית אמש מנעה התכנסויות. "זה מאוד מפחיד", אמר פיליפ צ'ין, תושב בייג'ינג בן 22. לדברי התושבים, השימוש ב- VPN אינה חוקית בעבור מרבית האנשים בסין; טלגרם חסומה באינטרנט הסיני.

מחאה בסין נגד מגבלות הקורונה. רויטרס
מחאה בסין נגד מגבלות הקורונה/רויטרס

בתגובה, מתנגדי מגבלות הקורונה נאלצים להשתמש באפליקציות הכרויות ופלטפורמות חברתיות שחסומות בסין, בניסיון להתחמק מהצנזורה ולהפיץ את המסר של ההתנגדות שלהם. סרטונים, תמונות ותיעודים של מחאה זורמים לחלל הווירטואלי המפוקח מקרוב בסין, כמו טוויטר ואינסטגרם, ומועלים לאחר מכן בפלטפורמות מחוץ לסין לפני שהרשויות מצליחות למחוק אותם.

המפגינים מתקשרים באמצעות האפליקציה הפופולארית ביותר אך המצונזרת, וויצ'אט. מיקומים של התכנסויות מתוכננות מועברים ברשת ללא הוראות או באמצעות קואורדינציות של מפה ברקע של הפוסט. "בבוקר ה-27 קיבלתי את הרמז הסודי: 11.27, 9:30, משרד אורומצ'י", אמר אדם שהשתתף בהפגנה מחוץ לבניין העירייה בעיר.

אנשים הקימו גם קבוצות טלגרם כדי לחלוק מידע בערים שלהם, ועושים שימוש גם באפליקציות הכרויות בתקווה כי הן פחות מפוקחות על ידי הרשויות, אמר אחד המפגינים. חשבון הטוויטר Teacher Li is not your teacher" , שלו כ-700 אלף עוקבים, מעלה פוסטים של תמונות מההפגנות מרחבי סין.

משתמשי האינטרנט גם מנסים לעקוף את הצנזורה באמצעות פארודיות על פוסטים פטריוטיים או פוסטים שבהם נראה ריבוע לבן, התייחסות לדף הנייר הריק שמחזיקים המפגינים ונהפך לסמל של המחאה הלא אלימה. פוסט אחר שנהפך ויראלי שהועלה בוויצ'אט, ובו השתמשו יותר ממיליארד אנשים, חזר על המלה " good" שוב ושוב, שורה אחר שורה. הפוסט נעלם לאחר מן קצר. משתמשים העלו גם סרטונים שבהם נראים המנהיג מאו דזה דונג ונשיא סין שי ג'ינפינג מביעים תמיכה בחופש הביטוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully