וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזהרה החמורה לגבי שונית המחסום הגדולה

עודכן לאחרונה: 28.11.2022 / 17:25

צוות מומחים נשלח למשימה בת עשרה ימים במרץ לבקשת האו"ם, ובסופה גיבש דו"ח שבו המליץ להכניס את האתר התת ימי לרשימת "אתרי מורשת עולמיים שנמצאים בסיכון"

שונית המחסום הגדולה צריכה להיכנס לרשימה של אתרי מורשת עולמיים שנמצאים בסיכון, כך קבע צוות של האו"ם בדו"ח חדש, על פי ה"גרדיאן".

צוות האו"ם נשלח למשימה בת עשרה ימים במרץ ובסופה גיבש דו"ח שבו נכתב כי שינוי האקלים מהווה "אתגר משמעותי" לפלא העולמי שקיבל את התואר "אתר מורשת עולמי" ב-1981. על פי הדו"ח, הקצב שבו פועלים כדי לצמצם את הזיהום שמוזרם למימי השונית מחקלאות הוא אטי מדי. בנוסף, נדרשת השקעה נוספת כדי הצליח לעמוד ביעדים של איכות המים.

ההמלצה בדו"ח היא להכניס את השונית לרשימת אתרי מורשת עולמית שנמצאים בסיכון, אך ההחלטה הרשמית על כך תתקבל לאחר בחינה של התגובות של מדינת קווינסלנד ומדינות אחרות באוסטרליה למצב. אונסק"ו יודיע על המלצתו בפני וועדת המורשת העולמית לפני הפגישה הבאה.

משימת השונית יצאה לדרך לבקשת שרת הסביבה האוסטרלית לשעבר סוסאן ליי, לאחר שהממשלה הקודמת שידלה נגד המלצה של אונסק"ו ב-2021 להכניס את השונית לרשימת "בסיכון".

פגיעה באלמוגים בשונית המחסום הגדולה. אלמוגים, צילום מסך
הלבנת אלמוגים/צילום מסך, אלמוגים
שונית המחסום הגדולה, קווינסלנד, אוסטרליה. ShutterStock
שונית המחסום הגדולה/ShutterStock
שונית המחסום הגדולה. רויטרס
שונית המחסום הגדולה/רויטרס

הדו"ח הסופי של הצוות פורסם היום לאחר עיכוב של שישה חודשים, וכולל עשר המלצות שלהן צריך להתייחס ב"דחיפות". "יישום ההמלצות עשוי לשפר משמעותית את היכולת של אוסטרליה להבטיח ולקדם את השימור של השונית ולשמר את ערכה האוניברסלי יוצא הדופן בעבור דורות העתיד", נכתב בו. עוד נכתב כי "הממשלה האוסטרלית צריכה להתחייב לצמצם את פליטות גזי החממה". הממשלה החדשה באוסטרליה חוקקה יעד לאומי מעודכן לקיצוץ בפליטות ב-43% לעומת הרמות ב-2005 עד 2030, ולהגיע לאפס פליטות עד 2050.

הממשלה גם התחייבה למימון בסך 1.2 מיליארד דולר לטובת שיפור איכות המים ולמחקר לגבי שוניות אלמוגים. עליית הטמפרטורה של מימי האוקיינוס בשל שריפת דלקי מאובנים גרמה להלבנת אלמוגים נרחבת (אובדן הצבע המתרחש באלמוגים) - שמובילה למותם של האלמוגים שנפגעו, ומהווה איום גדול על שוניות האלמוגים - ב-1998, 2002, 2016, 2017, 2020 ו-2022. על פי הדו"ח, "החסינות וכושר ההתאוששות של השונית מהשפעות שינוי האקלים נפגעת משמעותית, בעיקר בשל איכות המים הירודה".

הדו"ח היה אמור להתפרסם במאי 2022, לקראת פגישה של ועדת המורשת העולמית ברוסיה ביולי - אך הפגישה לא התקיימה בשל המלחמה באוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully