וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מגבלות הקורונה פוגעות בכלכלה הסינית - וגם שי מודאג מכך"

עודכן לאחרונה: 27.11.2022 / 15:25

הפגנות פרצו בסין לאחר שמגבלות קורונה הוטלו שוב ברחבי המדינה בשל זינוק חד במספר הנדבקים החדשים. אך מי שחושש למעמדו של הנשיא שי ג'ינפינג, יכול להירגע. לדברי ד"ר אורי סלע מאוניברסיטת תל אביב, מדיניות אפס קורונה הקשוחה כבר אינה משרתת אפילו את האינטרסים שלו

בווידאו: מחאה נגד הגבלות הקורונה בשנחאי, סין/רויטרס

הפגנות פרצו היום (ראשון) ברחבי סין, ובעיקר בערים ובקמפוסים של אוניברסיטאות, במחאה על הגבלות הקורונה שחלות במדינה קרוב לשלוש שנים. עוד טוענים המפגינים כי בעקבות הסגר נהרגו לאחרונה כמה סינים בשריפה שפרצה בבניין מגורים. המחאות בשנגחאי פרצו לאחר שבסוף השבוע 10 בני אדם נהרגו ותשעה נוספים נפצעו בשריפה שהתלקחה בעיר אורומצ'י, בירת המחוז שינג'יאנג. רבים בסין מאמינים כי הנפגעים לא הצליחו להימלט מהבניין בגלל הגבלות הקורונה, וכי שירותי החירום התעכבו בדרכם בשל המגבלות. האם הנשיא שי ג'ינפינג צריך להתחיל לפחד?

"ראשית, אין שום סכנה לשלטון של שי. זאת אינה הפעם הראשונה שפורצת מחאה בשל הקורונה בסין", אמר ד"ר אורי סלע, מהחוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב, לוואלה!. בניגוד לדעה הרווחת, "מחאות בסין הן לא דבר נדיר. יש לא מעט הפגנות ומחאות במדינה, והיו גם הפגנות נגד מגבלות קורונה בשנים האחרונות", הוא הוסיף.

"הפעם הסיבה לזעם הגדול היתה הציפייה שמגבלות הקורונה יוקלו. הממשל אפילו פרסם באחרונה הוראות חדשות לגבי הקלות. עם זאת, לאור העלייה החדה במספר מקרי הקורונה בימים האחרונים, התוצאה היתה הפוכה: סגר נוקשה הוטל מיידית באזורים שונים בסין והציפיות בעם התבדו", הוסיף סלע.

הפגנות בסין לזכרם של ההרוגים בשריפה באורומצ'י ונגד הגבלות הקורונה, סין. רויטרס
טקסים לזכר הרוגים בשריפה/רויטרס

סין רשמה בשבוע שעבר את המספר היומי הגבוה ביותר של מקרי קורונה מאז תחילת המגפה, למרות המדיניות הקשוחה של הממשל, שמטרתה לחסל את הווירוס. כמה ערים גדולות, כולל הבירה בייג'ין והמרכז הפיננסי והמסחרי גואנגז'ו, חוות כעת התפרצות משמעותית. בשבוע שעבר נרשמו 31,527 מקרי קורונה בסין, לעומת שיא של 28 אלף מקרים באפריל.

מדיניות "אפס קורונה" שאותה אימץ הנשיא שי ג'ינפינג אחראית להצלת חיים ללא ספק, אל היא גם מהווה מכה קשה לכלכלה ולחיי היומיום של האזרחים. לכן, כשסין החלה לפני כמה שבועות להקל קמעה על המגבלות ונמנעה מהטלת סגרים גורפים מהסוג שהוטל על שנגחאי מוקדם יותר השנה, השינוי הפתאומי בסוף השבוע האחרון לאור העלייה החדה בהדבקות התקבלה בזעם רב בקרב הציבור.

הפגנות בסין לזכרם של ההרוגים בשריפה באורומצ'י ונגד הגבלות הקורונה, סין. רויטרס
הפגנות לזכר הקורבנות בשריפה/רויטרס

לדברי סלע, הציפייה להקלה במדיניות של שי התחזקה בעיקר אחרי כינוסו של הקונגרס הלאומי באוקטובר, שבו זכה הנשיא העריץ בכהונה שלישית היסטורית. בנאומו בקונגרס חזר והתחייב שי למדיניות "אפס קורונה". הוא תיאר את חמש השנים האחרונות כ"יוצאות דופן ביותר", ואמר כי המפלגה הובילה את סין ואת האזרחים ב"מצב בינלאומי מורכב ועגום מול סיכונים ואתגרים עצומים שהגיעו בזה אחר זה", כולל מגפת הקורונה, שאותה, לדברי שי, סין ניצחה בסופו של דבר הודות למדיניות הקשוחה שלו.

עם זאת, אמר סלע, "בקונגרס הלאומי, סין אמנם אמרה שהיא ממשיכה במדיניות 'אפס קורונה', אך מיד לאחר תום הקונגרס, החל הממשל המרכזי לפרסם הנחיות חדשות ומקלות יותר. עם זאת, יישום ההקלות החל רק לפני כשבועיים. כלומר, היה פער מסוים בין מה שהשלטון המרכזי אמר לבין היישום של הוראותיו בפועל". לדברי סלע, "זאת אחת הסיבות העיקריות לכעס בציבור. התחושה שהחופש קרוב אבל ההקלות המיוחלות אינן מיושמות גרמה לתסכול עצום".

סין: הנשיא שי ג'ינפינג ממשיך לכהונה שלישית/רויטרס
שי ג'ינפינג, נשיא סין נבחר לכהונה שלישית בקוגנרס המפלגה הקומוניסטית הסינית ה-20, בייג'ין. רויטרס
הקונגרס הלאומי/רויטרס

לדברי סלע, מבחינת שי, מחאה בשלב זה היא דבר שאינו תואם את האינטרסים שלו. "לפני הקונגרס, כששי היה צריך לבסס את כוחו לקראת אישור כהונתו השלישית, היה לו נוח שסין נתונה תחת סגר והציבור נמצא תחת שליטה מוחלטת. עם זאת, היום המצב שונה. הכלכלה היא העדיפות הראשונה".

כלכלת סין צמחה ב-3% בלבד בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, קצב נמוך משמעותית מהיעד השנתי של 5%. המדינה גם מתמודדת עם אתגרים נוספים, כמו אוכלוסייה מזדקנת, רמות חוב גבוהות ולחצים מצד ארצות הברית בתחום הטכנולוגיה, כמו גם היחלשות בביקוש ליצוא סיני והתקררות בשוק הדיור. לפיכך, ניסה שי ליישם באחרונה כמה צעדים שישפרו את המצב הכלכלי הפנימי.

"סין הודיעה ביום שישי כי תוריד את הכמות שהבנקים צריכים להחזיק כעתודות זאת הפעם השנייה השנה, ושיחרר לשווקים 500 מיליארד יואן (70 מיליארד דולר). הבנק המרכזי של סין גם לא העלה את הריבית כבר שלושה חודשים. הממשלה השקיעה יותר בתשתיות ובהזרמה של סיוע כספי לצרכנים", אמר סלע. "שי אינו רוצה קורונה ואינו רוצה הדבקות כעת בשל ההשלכות הכלכליות האדירות של 'מדיניות אפס קורונה'.

עובדים צופים בנאום של שי ג'ינפינג בקונגרס המפלגה הקומוניסטית בבייג'ין. GettyImages
צופים בנאום של שי בקונגרס הלאומי/GettyImages

סלע סבור כי מה שנראה בזמן הקרוב בסין הוא שהפרובינציות של הממשל המקומי יתחילו לציית ביתר שאת להוראות של השלטון המרכזי, ופקידים מקומיים בוודאי ישלמו במקום עבודתם, משום שלא ביצעו את ההנחיות של הממשל המרכזי.

"עם זאת", סלע הוסיף, "מכיוון שמדיניות 'אפס קורונה' היא היבט כל כך חשוב מרכזי במדיניות של שי כיום, אפילו הוא אינו יכול להתעלם ממנה, כך שככל הנראה נמשיך לראות הקפדה על סגרים לזמן קצר וניסיון לנסח קודם כל מדיניות חדשה ומקלה יותר, ורק אז לפרסמה בציבור, כדי להראות שלא היו אלה המחאות שהובילו לגיבושה", הוא הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully