וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביצעו לינץ' ביהודי בטמרה - אבל הנפגע ביקש להקל בעונש: "יש ליצור דו קיום"

עודכן לאחרונה: 26.11.2022 / 17:10

במהלך מבצע "שומר החומות", נסע שיר אלקלעי מעבודתו אל ביתו שבמצפה אביב דרך הכפר טמרה, שם הותקף באבנים ובקבוקי תבערה. בית המשפט גזר על התוקפים שבע שנות מאסר, אך אלקלעי העיד לטובת התוקפים. "לא הגיעו למקום כדי לפגוע במישהו, הם באו ללא נשק"

בווידאו: תיעוד של ניסיון לינץ' בטמרה/צילום: שלומי גבאי

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר ביום חמישי שבע שנות מאסר על שלושה תושבי טמרה, בגין לינץ' ביהודי המתגורר בישוב שכן ושבמהלך "שומר חומות", בליל עיר אל פיטר, ה-12 במאי 2021, בתמימותו חצה את כפרם במכוניתו. על תושב טמרה נוסף שהסיע אותם, הוא גזר חמש שנות מאסר.

אברהים מוריח בן ה-23; מוחמד אבו אל-היג'א בן ה-20; בהא אבו אל-היג'א בן ה-21 השתתפו אותו ערב בהתפרעויות בכיכר הכניסה לטמרה, שם הם יידו אבנים, הבעירו צמיגים, זרקו בקבוקי תבערה וירו זיקוקים לעבר שוטרים שהגיעו למקום להשבת הסדר. סמוך לחצות, פיזרו השוטרים בכוח את ההתפרעות, תוך שעשו שימוש באמצעים מיוחדים לפיזור הפגנות. השלושה חברו אז עם מוחמד אבו רומי בן ה-19 בכיכר השעון ביישוב.

קורבנם, שיר אלקלעי, אז בן 49 ונשוי ואב לארבעה עשה את דרכו מעבודתו כגנן פרטי לביתו במצפה אביב הסמוך, כשעל רכבו מדבקת "נחמן מאומן" גדולה. בשל ההתפרעויות, הדרכים ליישוב המבודד בו מתגורר היו חסומות, והוא נסע בדרך עוקפת דרך טמרה. "כמעט הצלחתי", הוא אמר לוואלה!. כשהוא נאלץ לעצור את הרכב בפקק אליו נקלע, אחד האנשים במקום ניגש אליו, שאל אותו אם הוא ערבי וכשהשיב שהוא יהודי - החל אותו איש לצעוק בקול "יהודי, יהודי". אז התגודדו מתפרעים סביב רכבו, תקפו אותו ואת רכבו באבנים, באגרופים, בבעיטות ובאמצעות כלי הגינון שלו.

נסיון לינץ' בטמרה 13.05.21. ללא, מערכת וואלה!
גילו שהוא יהודי, והחלו לתקוף את רכבו. הלינץ' בטמרה/מערכת וואלה!, ללא

תוצאות המעשים ובעיקר פגיעות הגב, נותנות את אותותיהן באלקלעי עד היום והוא טרם שב ליכולת עבודתו הפיזית כבעבר. אבל, הוא העיד דווקא לטובת הנאשמים. הוא תיאר את תחושותיו הקשות במהלך האירוע והזעזוע שעבר עליו, אולם הוסיף שזמן מה אחרי האירוע נאות לקבל משלחת מנכבדי טמרה שקידמה בינו ובין משפחות הנאשמים סולחה במסגרתה הן מימנו לו את הטיפול לשיקום שיניו, ואת סך נזקיו כפי שהעריכם, בסך כולל של 240 אלף ש"ח. הוא ביקש מבית המשפט שלא להכביד בענישת תוקפיו הנאשמים ואף הביע רצון להיפגש עמם, וזאת להשקפתו, "כדי ליצור חיי שיתוף ודו קיום בין האוכלוסיות ולא להגביה חומות ביניהן". הוא מסר כי הוא מסוגל לסלוח לתוקפיו, שכן "לא הגיעו למקום האירוע בכוונה מתוכננת לפגוע במישהו ולא הביאו עמם כלי נשק מהבית". העיד גם סגן ראש עירית טמרה, שנטלה את הליך הסולחה תחת חסותה והביע בטחונו ששני הצדדים הגיעו למקום טוב יותר על רקע הסולחה שנערכה. הנאשמים פנו אל אלקלעי באולם ביהמ"ש וביקשו את סליחתו.

ארבעת הנאשמים הודו במעשים בזמן החקירה המשותפת של שב"כ וימ"ר מחוז צפון, ומוריח ואבו רומי אף הודו שהיה להם מניע לאומני. השופט ארז פורת קבע כי ביצעו מעשה טרור כמשמעו בחוק המאבק בטרור. השופט פורת ציין כי "במסגרת מעשי הטרור הנידונים בפני בית משפט זה, ניתן למקם את המעשה הנידון, ברף חומרה גבוה, כזה שהשפעתו על תחושת הביטחון האישי רבה ומיידית והוא זורע פחד בכל ניסיון של יהודים לחלוף בקרבה של ישובים ערביים, מחשש שהמעשה שאירע כאן, יישנה עוד.

כך מוצאים עצמם עוד ועוד יהודים נמנעים מנסיעה במקומות מסוימים לא אחת בטבורה של המדינה, ונמצא הביטחון האישי והזכות לחופש התנועה של האוכלוסייה היהודית נפגעים עד היסוד". עוד ציין כי "פגעו הנאשמים בזרוע האכיפה של המדינה שהיא המשטרה שעה שיידו אבנים וניסו לפגוע בשוטרים. הפגיעה באינטרסים הציבוריים כאמור כאן הינה ברף גבוה וקיצוני בחומרתו". לפיכך, הוא קבע כי אין לבחון את הפגיעה באינטרסים הציבוריים בפריזמת דבריו של הקרבן הספציפי, אלא "יש להשקיף על הפגיעה באינטרסים הציבוריים כאן במבט נרחב יותר - הנוגע לציבור בכללותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ד״ר מוחמד עוואד ונט״ן אלזהראוי מפנים את שיר אלקלעי שעשו בו לינץ׳ בטמרה, תוך כדי שהפורעים ממשיכים לחבוט ברכב שלו. ללא, מערכת וואלה!
צוות הרפואה שפינה את אלקלעי, בהם ד״ר מוחמד, שזכה לתעודת הוכרה/מערכת וואלה!, ללא

"מדובר במעשה אכזרי מעין כמותו המאופיין בכמה היבטי חומרה: אופיו של המעשה, עיתוי התרחשותו, רקע התרחשות האירוע ואופן סיומו", פסק השופט ארז פורת שציין כי "סולחה אינה חזות הכול" והזכיר את תקיפת ש' רק על שום זהותו היהודית, באופן מסכן חיים ואכזרי", כי נסקל באבנים גדולות והוכה באמצעות מקלות, אגרופים ובעיטות שוב ושוב על ידי תוקפים רבים וכפי שציין בעדותו במהלך המשפט הוא לא ראה את סופו של המקרה שנמשך עבורו כנצח ואף חשש לחייו תוך שהתקיפה לא חדלה ושוב ושוב הושלכו אבנים לעבר הרכב והוא הותקף פיזית פעם אחר פעם. "זוהי אכזריות שאינה יודעת גבול, מעשה המעורר שאט נפש ושפל אנושי מן הדרגה הראשונה", חזר וקבע השופט והזכיר כי המעשה לא חדל בשל רצון הנאשמים אלא "אחרים שזיק אנושיות פעפע בקרבם, גוננו עליו ובפשטות הצילו את חייו".

האחרים היו אנשי צוות ניידת טיפול נמרץ "אל זהראוי", שהוזעק למקום על ידי תושבים ביישוב, שאף פעלו להרחקת התוקפים - שמצידם המשיכו וחבטו ברכב תוך כדי הפינוי, ולאחר מכן אף הציתו אותו. הניידת, בה היה ד"ר מוחמד עוואד מטמרה, פינתה את אלקלעי לבית החולים רמב"ם בחיפה, עם חבלות חמורות. עוואד, המשמש בנוסף כרופא בחדר מיון של בית החולים בני ציון בחיפה, זכה לשבחי מנהל בית החולים ד"ר אוהד הוכמן, שהעניק לו תעודת הוקרה על פועלו באירוע.

הסנגורים, עורכי הדין סאהר פאר, עו"ד משה גלעד ועו"ד ולנטין זברוב ממשרדו, עו"ד אחמד מסאלחה ועורכי הדין תמי אולמן, שאדי סרוג'י ושחף אולמן מסרו בהתייחסות כי הם לומדים את גזר הדין, טרם יחליטו על המשך צעדיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully